ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
اینترنت طبقاتی
اخبار

اینترنت طبقاتی چیست !آیا پیاده سازی در ایران امکان‌پذیر است

اینترنت طبقاتی، سطوح دسترسی مختلفی را به کاربران می‌دهد تا از سایت‌ها بر حسب نیاز خود، امکان استفاده را داشته باشند.

0
11 دی 1401
آخرین بروزرسانی: 28 دی 1401

اینترنت طبقاتی چیست ؟

دسترسی طبقه بندی شده بر اساس سن، شغل، جایگاه اجتماعی، تحصیلات و شخصیت حقوقی به اینترنت، ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای اینترنت طبقاتی چیست داشته باشیم. در واقع دولت با کلید واژه‌هایی همچون «سطح دسترسی» و «تخصصی کردن» قصد دارد، اینترنت طبقاتی را در ایران راه اندازی کند. این نوع از تفاوت سطح دسترسی فقط در برخی از کشور‌ها وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن در چین اتفاق بوده و آن هم فقط در بعضی از موسسات و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است که اکثر مردم جامعه نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

نحوه تقسیم بندی افراد برای اینترنت طبقاتی

عیسی زارع پور وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اعلام کرده بود که  بعضی از پلتفرم‌های فیلتر شده برای برخی افراد جامعه باز می‌شود به این معنی که پزشکان، اساتید، برنامه نویسان، فریلنسرها، شرکت ها و دانش آموزان سطح متفاوتی از دسترسی به اینترنت را خواهند داشت.

برای ایجاد محدودیت دسترسی به اینترنت نیازمند ایجاد دسته بندی کاربران است و یکی از ملزومات استفاده از اینترنت طبقاتی احراز هویت و اعتبار سنجی می‌باشد که چنین کاری در ایران بسیار زمانبر است و زیر ساخت های لازم را ندارد.

اینترنت طبقاتی

تبعات اینترنت طبقاتی چیست

تصویب چنین قانونی که طی آن گروهی به واسطه دسترسی به اینترنت بهتر، زمینه پیشرفت بیشتری در مقابل گروهی دیگر داشته باشند کمی غیر عادلانه است در حقیقت «حق برخورداری از خدمات عمومی بدون تبعیض» باید همیشه در کشور برقرار باشد.

همانطور که میدانید طبقاتی شدن اینترنت با safe search رقم خورده به این صورت کاربران به چند دسته تقسیم می شوند و نمی توانند به سایت های خاصی دسترسی پیدا کنند که این باعث می شود که افرار به فکر دور زدن این محدودیت ها باشند و به سراغ استفاده از اینترنت دیگران برای دسترسی به سایت های مورد نظرشان باشند.

با طبقاتی شدن اینترنت کار نهاد‌های مربوطه در کشور را در راستای فیلترینگ راحت‌تر می شود و بر روی اینترنت اقشار مختلف جامعه بنابر معیار‌هایی که گفته شد، فیلترینگ اعمال شود. در واقع اگر اینترنت طبقاتی در ایران فعال شود، بحث فیلترینگ عمومی‌تر، گسترده‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌گردد.

طبق ادعا‌های حقوق‌دانان در کشور، به دلیل اینکه هیچ قانونی در این زمینه در کشور وجود ندارد، اعمال اینترنت طبقاتی در ایران، غیر قانونی محسوب می‌شود. اما این امکان وجود دارد که در آینده نه‌ چندان دور قوانینی را در باب آن به تصویب برساند که طی آن این امر نیز قانونی برشمرده شود.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرده که یک سری از دسترسی های بیشتری برخوردارند اما برای عموم جامعه دسترسی ها ثابت است اما اینکه دسترسی ثابت چه محدوده ای را شامل می شود نامشخص است و یک فشار روانی برای کسانی است که که با اینترنت استفاده زیادی دارند یا کسب و کار مبتنی بر اینترنت دارند و ممکن است اعتراضات گروه و اقشار مختلف جامعه را در پی داشته باشد و احتمال می رود که این نوع از فیلترینگ در ایران هیچگاه اجرایی نشود.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
امکان جایگزینی محصولات راست چین برای فروشندگان آزاد شد
جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات پشتیبانی راست چین، همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فروشندگان، امکان جایگزینی محصولات غیر ایرانی راست چین آزاد شد.
بنر
حل مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube
اگر در پیشخوان وردپرس با مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube Loader برای فعالسازی محصولات راست چین روبرو شده اید این مطلب را بخوانید تا به سادگی آن را رفع کنید.
بنر
کارمزد محصولات راست چین هوشمند شد
با هوشمند شدن کارمزد محصولات راست چین اگر فروشندگان محصولات با کیفیت تری ارائه دهند و درصد رضایت بالاتری از خریدار دریافت کنند سود بیشتری از فروش محصولات به دست می آورند و کارمزد کمتری پرداخت می کنند.
بنر
رونمایی از لوگو جدید راست چین
لوگو هر مجموعه، بخش مهمی از هویت آن را نشان می دهد و به نوعی شخصیت یک برند، محسوب می شود. این نکته ای بود که از مدت ها قبل ذهن ما را درگیر کرده بود. لوگو راست چین باید به نحوی گویاتر، فعالیت های مجموعه را بازتاب دهد. راست چین حالا دیگر فقط یک Marketplace نیست. یک هویت است. هویتی که پیکره عظیمی ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.