ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
معرفی محصول

آموزش پنل ادمین فلاتراپ

Flutterap برای ساخت اپلیکیشن و نسخه وب پنل ادمین استفاده می شود، در این مقاله نحوه کار با این اپلیکیشن ساز را به صورت جامع آموزش می دهیم .

0
26 مرداد 1402
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

فلاتر چیست؟

فلاتر فریمورک ساخته شده توسط شرکت گوگل است که برای توسعه اپلیکیشن‌ پلتفرم‌های موبایل (اندروید و ios)، دسکتاپ (ویندوز، مک، لینوکس) و وب استفاده می‌شود. زبان برنامه نویسی فلاتراپ دارت (dart) است.

برای اولین بار در ایران؛ فلاتراپ راست چین

ما در راست چین اپلیکیشن ساز فلاتراپ ارایه دادیم که به سادگی بتوانید یک پنل ادمین نسخه وب و اپلیکیشن برای پلتفرم‌های اندروید، IOS، ویندوز، Mac و غیره ایجاد کنید.

.خرید و دانلود پنل ادمین فلاتراپ، Flutterap  کلیک کنید 

آموزش کار با فلاتراپ

در این بخش از مقاله نحوه کار کردن با پنل ادمین فلاتراپ را توضیح می‌دهیم.

🔶 بخش اول: نصب و راه اندازی فلاتراپ 

در قسمت اول از آموزش با نحوه راه اندازی یک پروژه جدید و استفاده از کامپوننت های آماده فلاتراپ آشنا می‌شوید.

🔶 بخش دوم: پوشه بندی در فلاتراپ

پوشه بندی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار با یک فریمورک محسوب می‌شود. در فلاتراپ برای اینکه در توسعه پروژه دچار سردرگمی نشوید، اصول پوشه بندی صحیح را که مطابق با سال ها تجربه کاری با فریمورک فلاتر است در این ویدئو برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

🔶 بخش سوم: سیستم Navigation (جابجایی بین صفحات) در ساختار فلاتراپ

در هر فریمورک فرانت یک سیستم جایجایی بین صفحات وجود دارد که فلاتر نیز در این قاعده است. ما در فلاتراپ این سیستم را طوری طراحی کرده ایم که در پلتفرم‌های مختلف قابل استفاده و یک سیستم یکپارچه باشد. این ویدئو برای توضیحات سیستم ناوبری فلاتر، مبتنی بر فلاتراپ است.

🔶 بخش چهارم: گرفتن خروجی نهایی از فلاتراپ

در ویدئوی چهارم آموزش خروجی گرفتن از فلاتراپ برای شما عزیزان فراهم شده است تا بتوانید برای پلتفرم‌های مختلف خروجی بگیرید.

🔶 بخش پنجم: آموزش پیدا کردن کامپوننت ها در فلاتراپ

در این ویدئو آموزش پیدا کردن کامپوننتها در فلاتراپ برای شما فراهم شده است تا بتوانید به راحتی  کامپوننت مورد نظر در پنل را پیدا کنید و مسیر سورس کد آن را در پکیج‌ها ببینید.

🔶 بخش ششم: آموزش تغییر SDK فلاتر برای تطبیق با فلاتراپ

در این ویدئو، آموزش تغییر SDK فلاتر برای تطبیق با فلاتراپ برای شما عزیزان فراهم شده است.

  •  معرفی و پیدا کردن ورژن SDK فلاتر در فلاتراپ
  • دانلود SDK فلاتر مربوطه
  • جایگزینی SDK فلاتر جدید
  • به روز رسانی پروژه فلاتراپ که با ورژن قدیمی فلاتراپ شروع شده است.

ویژگی‌های فلاتراپ

فلاتراپ به قصد افزایش سرعت توسعه و یکپارچه سازی برای توسعه در پلتفرم های مختلف روی کار آمده است و متشکل از اجزایی است که در پروژه‌های مختلف فلاتری آزمون خود را پس داده اند.

بخشی از ویژگی‌های فلاتراپ عبارتند از:

  • ساختار یکپارچه برای توسعه در پلتفرم های مختلف
  • آماده سازی کامپوننت های و پکیج هایی که در هر سه پلتفرم موبایل، وب و دسکتاپ به خوبی عمل می کنند.
  • استایل بندی مجزا (تایپوگرافی ها، فاصله بندی ها، رنگ بندی ها و…) از فلاتر برای توسعه با ریتم یکنواخت و منسجم در رابط کاربری (ui)
  • جدا سازی حداکثری ویجت های رابط کاربری از منطق (logic) برنامه
  • قابلیت آپدیت آسان در ورژن های جدید فلاتراپ با جدا سازی و پکیج بندی پروژه خارج از مسیر اصلی پروژه
  • قابلیت ساخت تم خارج از روند اصلی پروژه برای بروز رسانی قالب های جدید
  • ریسپانسیو با استفاده از فریمورک محصوب بوت استرپ (bootstrap)
  • دسترسی های سخت افزاری از قبیل نوتیفیکیشن (notification) ، پرینت (print) و…
  • دارای ویدئو های آموزشی و داکیومنت برای راه اندازی و توسعه پروژه
  • آماده سازی بخش ارتباط با سرور و کارکرد آسان با api با استفاده از bloc pattern
  • آماده بودن بخش کار با shared references

اینها تنها بخشی از ویژگی‌های فلاتراپ برای توسعه پروژه های بزرگ است. ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر در آینده پیش بینی شده است که با توسعه پروژه‌های جدید فلاتر، به فلاتراپ اضافه می‌شود و در اختیار عزیزانی که علاقه مند به توسعه هر چه سریع تر و کم چالش تر فلاتر هستند قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که در آینده برای فلاتراپ مد نظر است، ساخت api های آماده در قالب فریمورک محبوب لاراول هست تا در سمت سرور هم سرعت توسعه افزایش یابد.

مزایای فلاتر چیست؟

در اینجا ما تنها چند نمونه کوچک از مزایای فلاتر را توضیح می‌دهیم.

  • چند سکویی (cross platform): در فلاتر با استفاده از زبان دارت (dart) میتوانید برنامه نویسی خود را انجام داده و برای پلتفرم های مختلف خروجی بگیرید.
  • استفاده از کامپوننت های بومی (native) برای خروجی: یکی از قدرت های فلاتر که آن را از سایر چند سکویی ها متمایز میکند همین قابلیت است. این قابلیت باعث می‌شود که کارایی (performance) اپ، در بالاترین سطح خود قرار بگیرد.
  • دارای hot reload و hot restart: توسعه اپلیکیشن ها در بستر بومی (native) کاری بسیار زمانبر است، زیرا باید به ازای مشاهده تغییرات هر بار عملیات بیلد (build) انجام شود. ولی در فلاتر دیگر نیازی بیلد مجدد نیست و این موضوع سرعت توسعه را بشدت افزایش می‌دهد.
  • طراحی های شگفت انگیز: فلاتر با ساختار ویجت محوری که دارد و امکاناتی که ویجت های آن در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد، قدرت طراحی را بشدت قوی میکند. تقریبا هر طراحی، در ساده ترین روش ممکن انجام می‌پذیرد.
  • مستندات کامل و انجمن های زیاد: در برنامه نویسی فلاتر تقریبا مشکلی وجود ندارد که برای آن راه حلی مطرح نشده باشد، زیرا فلاتر دارای انجمن (community) های بسیار زیادی است. ضمنا مستندات (document) بسیار قوی دارد.

سوالاتی که ممکن است درباره محصول فلاتراپ داشته باشید، در ادامه بخوانید.

پنل مدیریت یا داشبورد مدیریتی به چه معناست؟

وبسایت‌ها در اوایل به صورت ایستا (static) پیاده سازی می‌شدند. به این معنی که تمام محتوا در قالب html و css پیاده سازی میشد و برای ویرایش محتوا مجددا باید در همان صفحات پیاده سازی شده تغییرات ایجاد کرد. با توسعه حوزه برنامه نویسی و وب تعاملی وب 2 (web 2) مدیریت محتوا بدون نیاز به ویرایش فایل های اصلی انجام شد و بار مدیریت محتوا به دوش ادمین پنل یا داشبورد مدیریتی افتاد. به این صورت که مدیر سایت از طریق ادمین پنل یا داشبورد مدیریتی محتوا را ویرایش، حذف، یا اضافه می‌کند و در سمت وبسایت نمایش داده می‌شود.

ادمین پنل ها چگونه پیاده سازی می‌شوند؟

برای پیاده سازی ادمین پنل با قابلیت مدیریت محتوا کافیست به یک زبان یا فریمورک فرانت اند (front-end) و یک زبان یا فریمورک بک اند (back-end) و یک دیتابیس (database)  تسلط داشته باشید.

پنل ها یا داشبوردهای مدریتی مدرن چگونه اند؟

در قدیم برای جابجایی و تغییر در صفحات نیاز بود تا تمامی صفحه دوباره بارگذاری (load) شود. اما وب اپلیکیشن ها و وبسایت های مدرن با جدا سازی بخش بصری (ui) از بخش ارتباط با سرور این مشکل را برطرف کرده اند و سرعت کار را بسیار افزایش و بار وارده به سرور را بسیار کم کرده اند.

فلاتراپ در پنل مدیریت یا داشبورد مدیریتی چگونه عمل میکند؟

همانطور که توضیح داده شد، فلاتر یک فریمورک چند سکویی است که یکی از خروجی‌های آن در بستر وب عمل میکند. وجود این قابلیت باعث شد تا به فکر ایجاد یک پنل مدیریتی (داشبورد مدیریتی) از طریق فریمورک محبوب فلاتر بیفتیم. زیرا فلاتر با توانمندی‌هایی که دارد میتواند ار لحاظ بصری خروجی های بسیار زیبایی را فراهم کند و همچنین ساختار یکپارچه و یک ادمین پنل مدرن در اختیار ما قرار دهد.

چرا به جای فریمورک های دیگر فرانت اند، فلاتراپ را جایگزین کنیم؟

شاید برایتان سوال شود که با وجود فریمورک های قوی دیگر مثل ری اکت (react) ، انگولار (angular) ، ویو (vue) و… چرا باید سراغ فلاتراپ برویم؟

اولین نکته‌ای که وجود دارد این است فلاتر به علت اینکه کامپوننت های نیتیو (native) را فراخوانی می‌کند امکان دسترسی های سخت افزاری را هم برای ما فراهم میکند. مثلا فرض کنید که میخواهید یک سیستم نوتیفیکیشن (notification) برای اپلیکیشن خود راه اندازی کنید و آن را در پلتفرم های مختلف نمایش دهید. در فریمورک های دیگر برای اینکار نیاز دارید تا از امکاناتی که مرورگر در اختیار شما قرار می‌دهد برای ارسال نوتیفیکیشن استفاده کنید. اما در فلاتراپ شما به سادگی میتوانید با استفاده از خود اپلیکیشن برای هر پلتفرمی به صورت نیتیو نوتفیکیشن ارسال نمایید. این تنها یکی از قابلیت های فلاتراپ هست.

دلیل بعدی برای انتخاب فلاتراپ این است که زمانی که شما داشبورد مدیریتی خود را پیاده سازی میکنید، در صورتی که از فریمورک های دیگر استفاده کنید، برای راه اندازی روی گوشی باید آن را به صورت pwa بر روی تلفن همراه اجرا کنید. این در حالیست که اگر با فلاتراپ پنل ادمین خود را راه اندازی کرده باشید، کافیست برای موبایل خروجی بگیرید و آن را روی گوشی نصب نمایید و از تمام امکاناتی که یک اپلیکیشن موبایلی در اختیارتان میگذارد، مثل سرعت بالای اجرای برنامه، بهره مند شوید.

فلاتراپ برای چه مجموعه هایی بالاترین کارایی را دارد؟

با توجه به توانمندی فلاتر، میتوان گفت که فلاتر و فلاتراپ در همه مجموعه ها کارایی خوبی را از خود می‌تواند نشان دهد. اما اگر در مورد بالاترین کارایی بخواهیم صحبت کنیم، مجموعه‌هایی که توان داشتن نیروی متخصص به ازای هر بخش توسعه را ندارند، فلاتر و فلاتراپ بهترین گزینه میتواند باشد. فرض کنید که میخواهید اپلیکیشنی مانند اسنپ طراحی کنید. برای توسعه این پروژه در بخش برنامه نویسی و بدون استفاده از فلاتر این متخصص ها را نیاز دارد:

  • بک اند کار
  • ios کار
  • اندروید کار
  • فرانت اند کار بر ادمین پنل

اما در صورتی که با فلاتراپ کار را پیش ببرید تنها به این متخصصان نیاز دارید:

  • بک اند کار
  • فلاتر کار

همین موضوع بشدت در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت توسعه تاثیر گذار خواهد بود. مخصوصا برای مجموعه ها یا پروژه ها استارتاپی که با مشکل هزینه و متخصص مواجه هستند.

وقتی فلاتر هست، چه نیازی به فلاتراپ داریم؟

فلاتر یک بستر خام برای توسعه در پلتفرم های مختلف است. مانند تمام فریمورک ها نیاز است تا بعد از تسلط به آن پوشه بندی ها و ساختار فایل های خود را با کسب تجربه در پروژه های مختلف بهبود ببخشید تا بتوانید کد های تمیز و پروژه های بزرگ را توسعه دهید. این یک چالش بسیار بزرگ برای کسانی هست که در ابتدای کار هستد. برای افراد با تجربه نیز چالش بعدی روتین شدن کار و آماده سازی کامپوننت ها برای پروژه های مختلف است. در این جا ما به بخشی از مشکلات کار کردن با فلاتر خام اشاره می‌کنیم:

  • عدم وجود ساختار پوشه بندی برای توسعه منسجم
  • عدم وجود کامپوننت برای توسعه یکپارچه پروژه
  • عدم وجود ساختار از پیش آماده برای کار با api ها
  • مشکلات استفاده از پکیج هایی که با یکدیگر تداخل دارند
  • مشکل پیدا کردن پکیج های همه جانبه برای پلتفرم های مختلف

این ها تنها بخشی از مشکلات کار با فلاتر به صورت خام است.

فلاتراپ با تکیه به 7 سال سابقه کار با فریمورک های و بررسی و  ساخت ادمین پنل های مختلف و با 4 سال سابقه کار تخصصی در بخش فلاتر، با توجه به قدرتی که فلاتر دارد و با توجه به تجربه کارهای شرکتی و نیاز به سرعت بالای توسعه و کاهش هزینه ها، توسعه داده شده است.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش افزونه دیجیتس (ثبت نام سریع با پیامک)
در این مقاله آموزش دیجیتس (ِDigits) شامل نصب، تنظیمات، فرم‌ها، اتصال به سامانه پیامکی، استایل و افزودنی‌ها را به صورت ویدئویی آموزش دادیم. کار کردن با افزونه دیجیتس بسیار راحت است و به سرعت می‌توانید با نصب افزونه دیجیتس امکان عضویت و ورد کاربران با شماره موبایل را فراهم کنید.
بنر
آموزش افزونه Ultimate Affiliate Pro
شاید برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول لینک را باز کنید ولی وارد دیجی کالا شوید؛ یکی از روش های کسب درآمد بدون فروش محصولات خودمان افیلیت مارکتینگ است. به این صورت که شما یک سایت با محتوا کامل دارید و به جای قرار دادن لینک محصولاتتان لینک محصولات سایر سایت ها را قرار می دهید به این صورت ...
بنر
معرفی 10 مورد از بهترین قالب های املاک وردپرس
مغازه، زمین، خانه. داشتن همه اینها برای هر کدام از ما ایرانی ها به نوعی سرمایه محسوب شده. تا جایی که ضرب المثل “زمین خیانت نمی کنه” خیلی رایج است. از طرف دیگر مشاورین املاک هم به دنبال سرعت دادن به کارها و رسیدگی سریعتر به فعالیت ها هستند. قطعا یک سایت حرفه ای هم به مشتری و هم به ...
بنر
بهترین قالب چند منظوره وردپرس
قالب های چند منظوره شاید پرکاربردترین سایت سازهای وردپرسی هستند. با یکی از این پوسته ها می توان انواع مختلفی از سایت ها، از پزشکی گرفته تا آشپزی و ساخت و ساز را ایجاد کرد. تنوع زیادی که در این نوع از محصولات وجود دارد باعث شد تا امروز در کنار هم بهترین قالب چندمنظوره وردپرس را بررسی کنیم و در ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.