ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

fatal error چیست و چطور در وردپرس آن را رفع کنیم؟

مواجه شدن با ارور fatal error یکی خطاهای رایج وردپرس است که هر کسی را کلافه می کند و به دلایل مختلفی ایجاد می شود. اگر شما هم با آن مواجه شده اید در این مقاله همراه ما باشید تا در ادامه روش های رفع خطای fatal error در وردپرس را به طور کامل بررسی کنیم.

2
27 فروردین 1399
آخرین بروزرسانی: 26 فروردین 1403

خطای fatal error یا Fatal exception error به معنای خطر مهلک است. این مسأله به خودی خود، ترسناک به نظر می رسد چون ممکن است کل سایت را خراب کند. اما خبر خوب این است که رفع آن بسیار آسان است. کاربران وردپرس ممکن است به دلایل متعددی با این پیغام مواجه شوند. مثلا وقتی که بخواهند قالب وردپرس یا افزونه ای را آپدیت کنند، کدی به سایت اضافه کنند و مواردی دیگر. در این مقاله درباره اینکه fatal error چیست و روش های رفع خطای fatal error که یکی از خطاهای سایت است صحبت می کنیم.

عوامل ایجاد fatal error چیست؟

خطای fatal error در وردپرس می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  1. کدنویسی ضعیف: افزونه ای که کدنویسی ضعیفی داشته باشد، صرف نظر از قالب یا افزونه هایی که در سایت استفاده می کنید، می تواند باعث این خطا شود.
  2. ناسازگاری با وردپرس: کد یک افزونه می تواند با کد مورد استفاده در هسته اصلی وردپرس ناسازگار باشد. به همین دلیل اکثر توسعه دهندگان افزونه ها بعد از انتشار نسخه جدید وردپرس پلاگین های خود را به روز می کنند. به این صورت مطمئن می شوند که پلاگین آن ها مشکلی برای سایت کاربران به وجود نمی آورد. متأسفانه، برخی از توسعه دهندگان افزونه ها این کار را انجام نمی دهند. به همین دلیل در هنگام نصب افزونه های قدیمی باید مراقب بود. پس لطفا افزونه های خود را از منابع معتبر و مورد اعتماد تهیه کنید.
  3. ناسازگاری با دیگر افزونه های سایت: ممکن است برخی موارد، دو یا چند افزونه با هم سازگاری نداشته باشند. این مسأله بخصوص وقتی پیش می آید که پلاگین ها کارکردهای مشابهی داشته باشند.

آموزش رفع خطای fatal error

ساده ترین کار برای رفع fatal error در وردپرس این است که به پیغامی که برای شما نمایش داده می شود، به دقت نگاه کنید. بعد از عبارت fatal error مسیر خطا را می توانید مشاهده کنید. در ادامه به بررسی روش های رفع این خطا می پردازیم اما آپدیت نسخه php همیشه اولین کار است.

1: آپدیت نسخه PHP 

حالا که فهمیدید fatal error چیست، یکی از شایع ترین دلایل ارور fatal error ها، قدیمی بودن نسخه php مورد استفاده است. بنابراین به عنوان اولین راهکار و با حل مشکل قدیمی بودن نسخه php، با تغییر نسخه php در هاست می توانید خطا را از بین ببرید. پیشنهاد می کنیم اگر با یک تغییر حل نشد، نا امید نشوید و نسخه های مختلف php را امتحان کنید. اگر از cpanel استفاده می کنید، بخش software و در زیر مجموعه آن، select php version را انتخاب کنید. در صورتیکه می خواهید ابتدا قالب را روی لوکال هاست، تست کنید و در نهایت به سرور اصلی انتقال دهید، هم برای تغییر نسخه PHP در لوکال از طریق پوشه های Xamp و تغییر در کد می توانید اقدام کنید.

نکته: چنانچه بعد از آپدیت php همچنان مشکل وجود داشت از روش های زیر اقدام به رفع خطای fatal error در وردپرس می کنیم.

2: رفع ارور fatal error با استفاده از تست قالب سایت

اگر این خطا را بعد از نصب یا آپدیت قالب وردپرس مشاهده کردید، یا در پیام عبارت هایی مثل wp-content/themes دیدید، به احتمال زیاد، آپدیت به صورت کامل انجام نشده است. معمولا هم به دلیل نداشتن فضای کافی روی هاست مورد نظر، برای آپدیت خودکار پیش می آید بنابراین آپدیت دستی پیشنهاد می شود. اگر می خواهید مطمئن شوید که ایراد از قالب است، یک روش دیگر هم وجود دارد باید قالب را حذف و یا تغییر نام دهید. تغییر نام پوشه قالب بهتر است چرا که این مسأله فقط یک حدس است و اگر ایراد از پوسته شما نباشد به راحتی می توانید آن را برگردانید.

بعد از ورود به هاست از مسیر  wp-content > themes  اسم پوشه را که نصب یا آپدیت کرده اید تغییر نام دهید برای مثال بزنید old-theme. سپس یکی از قالب های پیشفرض وردپرس، مثلا 2020 فعال می شود. اگر خطا رفع شده بود، مجدد پوشه themes را به نام قبل تغییر دهید و سپس مراحل گفته شده در بالا، برای آپدیت دستی قالب را انجام دهید.

3: تست افزونه های سایت برای رفع مشکل fatal error در وردپرس

تست افزونه ها برای fatal error چیست؟ اگر هنوز همان خطا را مشاهده می کنید، باید افزونه ها را تست کنید. به پوشه wp-content بروید و پوشه افزونه ها را به نام دیگری مثل plugin1 یا plugin-old تغییر دهید با این کار، همه افزونه ها در وب سایت شما غیرفعال می شوند. ببینید همچنان خطا را مشاهده می کنید؟ اگر رفع شده بود، پس ایراد از یک افزونه سایت شماست.

در مرحله بعد، نام پوشه افزونه ها را به همان نام plugins تغییر دهید به این صورت تمام افزونه ها نصب شده را در سایت خود مشاهده می کنید سپس همه افزونه ها را یک به یک فعال کنید تا ببینید کدام یک از آن ها باعث ایجاد مشکل شده است تا مچ افزونه ای که این مشکل را ایجاد کرده بگیرید و آن را رفع کنید. یکی از روش ها برای حل مشکل fatal error چیست؟ باید بگویم با آپدیت افزونه  شروع کنید.

4: حذف فایل htaccess

اگر با همه کارهایی که انجام شده، یعنی، تغییر نسخه php، غیر فعال و آپدیت دستی قالب و افزونه ها، خطا همچنان پابرجا بود، باید فایل .htaccess را حذف کنید. بعد از پیدا کردن فایل .htaccess در هاستو قبل از حذف کردن آن، حتما نسخه ای از آن را روی کامپیوتر خود ذخیره کرده تا در صورت نیاز، استفاده کنید. حالا سایت خود را تست کرده و در صورت عدم رفع خطای fatal error ضروری است که این مراحل را انجام دهید.

1- وارد پنل مدیریت سایت خود شوید.

2- گزینه تنظیمات را پیدا کنید و از زیر مجموعه های آن به پیوندهای یکتا بروید.

3- بدون اینکه تغییری ایجاد کنید، صرفا گزینه ذخیره را کلیک کنید این کار باعث می شود که دوباره htacess به صورت صحیح ایجاد شود.fatal error چیست و رفع آن با حذف htaccess

برای رفع خطاهایی که در طراحی سایت با وردپرس با آنها مواجه می‌شوید پیشنهاد می‌کنم دوره عیب یابی خطاهای وردپرس راست چین که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است را ببینید.

امیدواریم راهکارهای ارائه شده برای رفع خطای fatal error در وردپرس به شما کمک کنند. اگر با وجود موارد بالا، مشکل حل نشد مشکلتان را در کامنت ها برای ما بنویسید تا بررسی کرده و به شما کمک کنیم.

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
سوالات متداول
  • کدنویسی ضعیف
  • ناسازگاری با وردپرس
  • ناسازگاری با دیگر افزونه های سایت
  • آپدیت نسخه PHP
  • رفع ارور fatal error با تست قالب سایت
  • تست افزونه های سایت برای رفع مشکل fatal error در وردپرس
  • و غیره
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
2 دیدگاه
pcstar
pcstar
05 آبان 1402 07:03

با فعال سازی المنتور پرو خطای Fatal error: The file D:New folderhtdocsmermerkhanwp-contentpluginselementor-pro1includescustom-panel-option.php encoded as type [1/81] cannot be decoded by this version of the ionCube Loader. in Unknown on line 0

وقتی تو قسمت پلاگین ها اسم فایل المنتور رو عوض میکنم سایت میاد بالا ولی با فعالسازی دوباره این خطا میاد حتی وقتی مدیریت لایسنس رو فعال میکنم این خطا رو میده

همه روش ها رو انجام دادم به جز تغییر ورژن php به 8.1

آیا مفید بود ؟
0
بهناز میر
بهناز میر
05 آبان 1402 13:18

درود و عرض ادب دوست عزیز لطفا ایونکیوب ۱۳ و php ۷.۴ و یا ۸.۱ قرار دهید و مجدد تست کنید

آیا مفید بود ؟