ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
بررسی آزاد بودن دامنه
نقد و بررسی

جستجوی نام دامنه | بررسی آزاد بودن دامنه

برای بررسی آزاد بودن دامنه سایت‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید به صورت کاملا رایگان از آن‌ها کمک بگیرید که در این مقاله به معرفی برخی از این سایت‌ها می‌پردازیم.

0
24 خرداد 1402
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

انتخاب یک نام برای دامنه اولین قدم طراحی سایت است، خیلی از افراد دامنه‌ای را مد نظر دارند که می‌خواهند آن را ثبت کنند اما ممکن است دامنه توسط شخص دیگری استفاده شده باشد به همین دلیل باید قبل از انتخاب نام دامنه بررسی کنیم که آیا این دامنه آزاد است یا خیر که در صورت آزاد بودن آن را خریداری کنیم که در این مقاله می‌خواهیم ابزار‌هایی را برای بررسی آزاد بودن دامنه معرفی کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

دامنه (Domain) چیست؟

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس داشته باشند.

وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک آدرس داشته باشد. احتمالا می‌پرسید معنی دامنه یا دامین چیست؟ منظور از دامنه یا دامین (domain)، همان آدرس اینترنتی است؟ بله!

دامنه یا دامین آدرس سایت شما است. در واقع همان آدرسی که کاربر در نوار مرورگر شما مشاهده میکند domin شما می‌باشد.

برای مثال: آدرس اینترنتی سایت راست‌چین، www.rtl-theme.com است.

بهترین ابزار برای بررسی آزاد بودن دامنه

ابزار‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که می‌توانید دامنه‌‌های آزاد را بررسی و در صورتی که دامنه مورد نظر آزاد است آن را ثبت کنید، ابتدا به ابزار‌های ایرانی بررسی آزاد بودن دامنه می‌پردازیم:

ابزار‌های ایرانی برای بررسی دامنه

ابزار‌های ایرانی زیادی هستند که می‌توانید بفهمید دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر، این ابزار‌ها عبارت‌اند از:

✔️ راست چین کلود

هاست وردپرس راست چین یک سرویس میزبانی وب باکیفیت است که برای سایت هایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و محصولات راست‌چین بهینه شده است. کافیست برای بررسی آزاد بود دامنه وارد بخش خرید دامنه راست چین کلود شده و دامنه مورد نظر را وارد و گزینه بررسی وضعیت را بزنید.

ثبت دامنه در راست چین کلود

✔️ پلتفرم افیکس هاست

افیکس هاست یکی از مجموعه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن به بررسی دامنه یک سایت بپردازید و بفهمید آیا دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر که برای جستجوی دامنه باید ابتدا:

پنل کاربری افیکس هاست

  • نام دامنه همراه با پسوند دلخواه خود را وارد کرده و روی دکمه «جستجو» کلیک کنید. این گونه مشخص می‌شود آیا دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر
  • در صورت آزاد بودن دامنه پیغامی همچون تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

سرچ دامنه برای آزاد بودن آن

✔️پلتفرم آذر آنلاین

آذر آنلاین نیز یکی از مجموعه‌هایی است که می‌توانید بفهمید دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر، استفاده از این پلتفرم کاملاً رایگان است و برای جستجوی دامنه آزاد باید ابتدا:

استفاده از آذر آنلاین برای بررسی دامنه

  • در قسمت مربوطه دامنه مورد نظر را وارد کنید، پس از وارد کردن دامنه می‌توانید بفهمید دامنه مورد نظر با چه پسوندی آزاد و قابل استفاده است.
  • در صورت آزاد بودن دامنه مورد نظرتان می‌توانید با قیمت مشخص شده‌ای آن را خریداری نمایید.

✔️ پلتفرم ایران هاست

برای بررسی آزاد بودن دامنه یک سایت از ایران هاست نیز می‌توانید استفاده کنید که برای جستجوی دامنه باید ابتدا:

استفاده از ایران هاست برای بررسی دامنه

  • در قسمت مربوطه دامنه مورد نظر را وارد کنید پس از وارد کردن می‌توانید دامنه آزاد را ثبت کنید.

ابزار‌های غیر ایرانی برای بررسی دامنه

اکنون که با ابزار‌های ایرانی بررسی آزاد بودن دامنه آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی نیز در مورد ابزار‌های غیر ایرانی جست و جوی دامنه کسب کنید، این ابزار‌ها عبارت‌اند از:

✔️ پلتفرم هویز (who. is)

سایت هویز یک سایت غیر ایرانی است که می‌توانید برای بررسی دامنه‌‌های آزاد از آن استفاده کنید، برای بررسی باید ابتدا:

استفاده از Who.is برای بررسی آزاد بودن دامنه

  • وارد سایت که شدید دامنه موردنظر را در کادر جستجو وارد کرده و کلید اینتر را بزنید.
  • به این صورت می‌توانید به آزاد بودن دامنه موردنظرتان پی ببرید.

✔️ پلتفرم (name.com)

name دومین مجموعه غیر ایرانی برای بررسی آزاد بودن دامنه است که می‌توانید از این مجموعه نیز استفاده کنید که برای این کار باید ابتدا:

استفاده از سایت name برای بررسی آزاد بودن دامنه

  • وارد سایت که شدید دامنه موردنظر را در کادر جستجو وارد کرده و کلید اینتر را بزنید.
  • این گونه می‌توانید آزاد بودن دامنه مورد نظرتان را بررسی کنید.

اگر دامنه قبلا ثبت شده باشد چه باید کرد؟

ممکن است دامنه‌ای که می‌خواهید ثبت کنید قبل توسط سایت دیگر انتخاب شده باشد، در این صورت چه باید کرد؟

اصلاً جای نگرانی نیست زیرا روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید دامنه ثبت شده را نیز خریداری کنید البته به این نکته توجه کنید باید دامنه مورد نظر غیر فعال یا استفاده نشده باشد، با این وجود باید از راه کار‌های زیر برای ثبت دامنه خریداری شده استفاده کنید.

خرید دامنه از مالک فعلی

اولین راهکار، خرید از مالک قبلی است. برای این کار باید ابتدا بفهمید صاحب آن دامنه کیست که فهمیدن آن بسیار ساده است، برای بدست آوردن اطلاعات تماس و به طورکل جستجو دامنه از طریق WHOis.net یا سایت‌های whois مشابه است که می‌توانید استفاده کنید.

خرید دامنه ثبت شده با استفاده از سایت whois

پس از وارد شدن به سایت مورد نظر و وارد کردن اطلاعات دامنه، در اکثر موارد موتور جستجو اطلاعات صاحب نامه و نحوه ارتباط با آن را در اختیار شما قرار می‌دهد، اگر با استفاده از سایت whois به نتیجه‌ای نرسیدید بهترین روش استفاده از روش‌های بعد است که در اختیار شما قرار می‌دهیم زیرا ممکن است همیشه این روش پاسخ گو نباشد.

یک نام دامنه دیگر انتخاب کنید

اگر نمی‌توانید اطلاعات تماس یک دامنه را به دست بیاورید بهتر است از نام دامنه دیگری که مناسب کسب و کار شما است استفاده کنید، همچنین می‌توانید لیست گزینه‌های ارائه شده توسط ابزار انتخاب دامنه را بررسی و از آن‌‌ها ایده بگیرید.

نام دامنه مورد نظر را با پسوند دیگری ثبت کنید

اگر نام دامنه مورد نظرتان توسط شخص دیگری ثبت شده بهتر است از پسوند‌های دیگر استفاده کنید، بیشتر افراد از دامنه‌ هایی استفاده می‌کنند که به com. ختم می‌شود، اما این تنها پسوند در دنیا نیست و پسوند‌های زیادی مانند edu ،gov،ir و… وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اگر دوست دارید بدانید ir. بخرید یا com. بهتر است سری به مقاله تفاوت دامنه ir با com بزنید.

انتخاب نام دامنه یکی از موارد حائز اهمیت است که باید در انتخاب آن توجه کافی داشته باشید، در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به بررسی آزاد بودن دامنه بپردازیم با بررسی موارد گفته شده می‌توانید بهترین دامنه را برای خود انتخاب کنید.

 

.حالا که دامنه را انتخاب کردی، میدونستی فقط با 16 ساعت آموزش کاملا رایگان میتونی یک سایت فروشگاهی طراحی کنی؟ الان آموزش ببین 

اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
کارشناسی فناوری اطلاعات، علاقمند به دنیای وردپرس، سابقه 4 سال در زمینه طراحی سایت
سوالات متداول

برای استعلام دامنه سایت خارجی بهتر است از مجموعه‌های غیر ایرانی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده استفاده کنید.

خیر، این پسوند چون ایرانی است برای آزاد بودن یک دامنه با این پسوند فقط می‌توانید از سایت‌‎های ایرانی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید.

مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.