ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
تفاوت دامنه ir با com؟ کدام را بخرم؟
طراحی سایت

تفاوت دامنه ir با com؛ کدام را بخرم؟

سوال بسیاری از کاربران قبل از خرید دامنه این است که دامنه ir بهتر است یا com؟ کدام یک را بخرم؟ این سوال شاید بقدری برای کاربر مهم باشد که باعث سردرگمی آن شود. بیایید با هم این موضوع را برای همیشه حل کنیم.

0
28 مهر 1401
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

اگر طراح سایت هستید یا فردی هستید که قصد طراحی سایت برای کسب و کارتان را دارید، بعد از تنظیم قرارداد طراحی سایت باید به خرید هاست و دامنه اقدام کنید. دامنه‌ها به طور معمول دو نوع هستند: ir و com. اگر می‌پرسید کدامیک مناسب است؟ انتخاب دامنه می تواند به استراتژی و نوع فعالیت سایت شما بستگی داشته باشد. برای پاسخ به این سوال که دامنه ir بهتر است یا com با ما همراه باشید.

بهترین نوع پسوند دامنه برای سایت کدام است؟

یک سوال از شما دارم:

آیا یک بیمار با مراجعه به پزشک معالجه گر، دکتر همان نسخه ی بیمار قبل را به آن می دهد؟

خب مشخص است که جواب منفی است. جواب این سوال که “دامنه ir یا com؛ کدام را بخرم” هم دقیقاً چیزی مشابه همین موضوع است و عوامل متعددی در انتخاب یک دامنه می تواند تاثیر داشته باشد.

قبل از پاسخ کلی به این موضوع لازم است که بیشتر با دامنه ها و انواع آن ها آشنا شویم.

دامنه ir یا com کدام را بخرم؟

خب این سوال خیلی کلی است و به یکباره نمی توان به آن پاسخ داد پس لازم است به صورت موردی این موضوع را بررسی کنیم تا موضوع تفاوت دامنه ir با com و اینکه کدام را بخرم برای ما حل شود. برای این کار لازم است از جنبه ها و دیدگاه های مختلف به بررسی و مقایسه دامنه ir با com بپردازیم.

.با خرید دامنه از راست چین کلود امکان انتخاب دامنه ایرانی و بین المللی با قیمت اقتصادی، قابلیت انتقال راحت، سادگی ثبت Name Server اختصاصی و امکان تمدید راحت دامنه را دارید.

– میزان محبوبیت دامنه ir و com

یکی از جنبه های تفاوت دامنه ir با com این است که آن ها را از نظر میزان محبوبیت و تعداد استفاده با یکدیگر بررسی کنیم. اما باید از دو بعد به این موضوع نگاه کنیم، در ایران و در کل جهان.

  • در ایران: تا به این لحظه طبق آمار رسمی سامانه ایرنیک، تعداد 1,483,979 دامنه با پسوند ir خریداری شده اند. طبق آمار های دیگر در چند سال اخیر، متوجه می شویم که دامنه ir در مقایسه با com در بین کاربران ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.
  • در کل جهان: طبق آمار سایت domaintools تا به این لحظه تعداد 159,499,559 دامنه com خریداری شده است، یعنی بیش از 50% از سایت های کل دنیا این پسوند را دارند. این عدد در مقابل آمار یک میلیون و نیمی دامنه های ir بسیار بزرگ است و مجموع تمام دامنه های ملی کل دنیا هم به این عدد حتی نزدیک هم نمی شود. این موضوع چندان عجیب نیست، زیرا دامنه ir یک دامنه ملی است و فقط 85 میلیون نفر امکان استفاده از آن را دارند. در مقابل دامنه com متقاضیان بسیار بیشتری (حدود 8 میلیارد ) دارد.

آمار استفاده از دامنه های ir و com

– تفاوت دامنه ir با com در قیمت

اولین چیزی که به ذهن هر کسی در زمینه خرید دامنه و تفاوت دامنه ir با com خطور می کند، مقرون به صرفه بودن است. جدا از دامنه ir و com، هر دامنه ای یک قیمتی دارد پس تفاوت قیمت دامنه بین المللی مثل com با دامنه ملی ir یک چیز عادیست. چون دامنه com به دلار و دامنه ir به ریال محاسبه و خریداری می شود.

در امروز (که این مقاله را می نویسم) قیمت دامنه ir از 16 تا 25 هزار تومان متغییر است، از طرفی دیگر قیمت دامنه com هم چیزی بین 300 تا 350 هزار تومان به فروش می رسد. و این یعنی یک اختلاف قیمت 18 برابری!

اما این اختلاف قیمت فاحش می تواند تعیین کننده بهترین دامنه بین ir و com باشد؟ مسلماً خیر. برای بررسی موارد بیشتر درباره تفاوت ir با com با من همراه باشید.

– تفاوت com با ir در میزان تعداد انتخاب

با توجه به چیزی که در بند بالا گفته شد، خب دامنه های بسیار بیشتری با پسوند com ایجاد شده اند. حالا شما می خواهید یک دامنه با نام معروف futuresite و پسوند com خریداری کنید، احتمال آزاد بودن آن بسیار کم است. بالاخره در کل دنیا یک نفر پیدا می شود که این دامنه را حدس زده باشد و آن را خریداری کند. اما همین دامنه را با خیال راحت می توانید با پسوند ir ثبت کنید. بالاخره رقابت در سطح جهانی در مقایسه با ایران بسیار سخت تر است.

از طرفی دیگر بر عکس این قضیه سود آور است! از آنجایی که دامنه ir یک دامنه ملی است، می توانید با در نظر گرفتن اسم و نام هایی که مختص به زبان فارسی است، دامنه های بسیار خوبی را پیدا کنید.

– کلاس کاری دامنه ir یا com؟

شاید برای شما جنبه کلاس کاری که یکی از تفاوت های ir با com است مهم باشد. این موضوع تا جایی سلیقه ای است که یکی از حامیان کسب و کار ها و کالا های ایرانی باشید! در غیر این صورت به این نتیجه می رسید که دامنه com از وجهه و کلاس بهتری در بین عموم مردم برخوردار است. به هر حال دامنه com می تواند تداعی گر فعالیت بین المللی شما باشد.

– تفاوت ir با com از لحاظ اعتماد و قابل پیگیری بودن

برای نزدیک تر شدن این سوال که دامنه ir بهتر است یا com و کدام را بخرم؟ یکی از موضوعاتی که حتماً باید به آن دقت داشته باشید این است که در زمان خرید دامنه ir شما در یک سامانه ملی با نام ایرنیک، ثبت نام و تمام اطلاعات شخصی خود را وارد می کنید.با ثبت دامنه ir در ایرنیک و وارد کردن اطلاعات شخصی، تمامی عواقب ناشی از کلاهبرداری و کار های غیر قانونی به عهده شخص مالک دامنه می باشد.

البته این یک موضوع کلی است و نمی توان گفت سایت هایی که دامنه ir دارند قابل اطمینان تر هستند. خیر؛ میزان قابل اعتماد بودن یک سایت را عواملی مانند کیفیت خدمات و پشتیبانی، مشخص می کنند نه چیز دیگری…

– محدودیت های دامنه ir و تحریم های بین المللی

google ads and domain ir

متاسفانه دامنه ir درلیست تحریم های تبلیغات گوگل یا Google Ads است. به همین دلیل یکی از مشکل های دامنه ir این است که نمی توان برای آن ها تبلیغات بین المللی انجام داد. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که باید در کشور هایی علاوه بر ایران معرفی شود و از تبلیغات و بازاریابی گوگل استفاده کنید؛ حتماً از دامنه com استفاده کنید.

از طرفی دامنه ir یک قابلیت (شاید بتوان اسمش را گذاشت مزیت اما …) دارد که دامنه com هرگز از آن برخوردار نبوده و نیست. از آنجایی که صدا و سیما یک رسانه ملی است، فقط کسب و کار هایی را تبلیغ می کند که دامنه ir داشته باشند. اگر قصد تبلیغ در رسانه تلوزیون دارید و از پس هزینه های آن بر می آیید، به این موضوع دقت کنید.

– پسوند ir ،com و تاثیر آن ها در سئو

در این بخش کمی موضوع تخصصی تر می شود و توصیه می کنم اگر با مبحث سئو آشنایی ندارید مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

بعضی ها این نظر را دارند که پسوند دامنه در نتایج جستجو تاثیر گذار است. این حرف هم درست است هم غلط! حالا چرا؟

غلط به این دلیل که: پسوند دامنه هیچ تاثیری بر رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل ندارد. یعنی یک محتوای یکسان در دو سایت با پسوند های دامنه متفاوت هیچ برتری نسبت به هم ندارند. زمانی یک مطلب در نتایج بهتری دیده می شود که از لحاظ سئو، اعتبار، تخصص و قدمت بهتر از بقیه باشد.

درست به این دلیل که: تنها استثنا دامنه های ملی مثل ir، این است که این نوع پسوند های دامنه تاثیر در سطح جستجوهای جغرافیایی دارد. سخت شد؟ اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح دهم.

به عنوان مثال اگر یک سایت با پسوند ir دارید و یک کاربر از یکی از شهر های ایران اقدام به جستجوی کلمه “خرید گل هلندی” کند، در این صورت ممکن است به وب سایت شما جایگاه بالاتری داده شود. البته این موضوع بسیار کلی است و  ابزار و معیاری در دسترس نیست تا صحت این موضوع را صد درصدی تایید کرد.

خب حالا دامنه ir بخریم یا com؟

ما تمامی مواردی را که مربوط به تفاوت دامنه ir با com بود را بررسی کردیم، اما جواب سوال دامنه ir بهتر است یا com؟ کدام را بخرم؛ چیست؟

جواب این سوال که دامنه ir بهتر است یا com و کدام را بخرم، کلی است و نمی توان برای همه کسب و کار ها پیشنهاد مشابه داد (مثال دکتر و بیمار را بیاد بیاورید). اما اینکه دامنه ir بخرید یا com؛ کاملاً به نیاز ها و نوع فعالیت وبسایت شما بستگی دارد:

  1. اگر قرار است فعالیت شما فقط در سطح کشور باشد، دامنه ir گزینه مناسبی است اما؛ در لحظه خرید دامنه سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که پسوند com آن هم آزاد باشد. بالاخره ممکن است کار شما توسعه پیدا کند و در آن شرایط دامنه com داشتن برای شما ضروری است.
  2. برای فعالیت در سطح بین المللی و تبلیغات در گوگل، مسلماً دامنه com بهترین انتخاب پیش روی شماست.

یک توصیه برای صاحبان و مدیران سایت ها

اگر قصد خرید دامنه دارید، هیچ لزومی نیست از همین ابتدای کار با پسوند com شروع کنید. دامنه ir خود را ثبت کنید و مثل خیلی از سایت های بزرگ و معروف، بعد ها آن را به com منتقل کنید.

امیدوارم که توانسته باشیم جواب سوالات شما را داده باشم. در نهایت اگر درباره خرید دامنه ir و com تجربه ای دارید با ما در میان بگذارید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

یک سوال از شما دارم:

آیا یک بیمار با مراجعه به پزشک معالجه گر، دکتر همان نسخه ی بیمار قبل را به آن می دهد؟

خب مشخص است که جواب منفی است. بالاخره هر شخصی با مشکلات و بیماری های خاص خود به دکتر مراجعه می کند.

برای پاسخ به این سوال که دامنه com بهتر است یا ir هم باید مواردی بررسی شوند تا در نهایت به یک جواب کلی رسید.

دو نوع دامنه داریم:

  • دامنه های ملی (ccTLD)
  • دامنه های بین المللی (TLD)

که در همین مقاله به طور مفصل درباره هر کدام توضیح داده ایم.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش طراحی سایت فیلم و سریال
افراد زیادی روزانه به صورت روتین فیلم و سریال می بینند این یعنی فرصت درآمد از گروه زیادی از مشتریان! شما هم می توانید به راحتی سایت دانلود فیلم و سریال داشته باشید در این مقاله نحوه طراحی سایت فیلم و سریال را به صورت مرحله به مرحله با قالب سینما آموزش دهیم.
بنر
طراحی سایت همکاری در فروش دیجی کالا
همکاری در فروش یک گزینه برای کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه است و خودتان بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می توانید سایتتان را طراحی کنید مراحل طراحی سایت همکاری در فروش و ثبت رسانه تا انتخاب محصولات پرفروش در افلییت دیجی کالا را در این مقاله بخوانید.
بنر
آموزش طراحی سایت مشابه دیجی کالا
اگر میخواهید با مراحل طراحی سایت مشابه دیجی کالا آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا یک سایت حرفه ای با امکانات متنوع را خودتان طراحی و راه اندازی کننید.
بنر
نمونه قرارداد طراحی سایت به همراه دانلود رایگان فایل pdf
نمونه قرارداد طراحی سایت برای افرادی مناسب است که قصد دارند کار طراحی سایت خود را به فرد دیگری به عنوان پیمانکار بسپارند یا قصد دارند از طراحی سایت کسب درآمد کنند. نحوه تنظیم قرارداد را مشاهده کنید تا با حقوق خود آشنا شده و یک قرارداد قانونی با کارفرما یا طراح سایت منعقد کنید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.