ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

پوسته فرزند چیست و چطور یک چایلد تم بسازیم؟

پوسته فرزند یا Child theme به شما امکان می دهد تا قالب مورد نظر خود را با خیال راحت شخصی سازی کنید بدون اینکه پوسته اصلی را تغییر دهید. پوسته فرزند برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و از دست رفتن تغییرات اعمال شده در بروزرسانی ها مورد استفاده کاربر قرار میگیرد. در این مقاله، در مورد اینکه پوسته فرزند چیست و چرا باید از WordPress child theme استفاده کنیم صحبت خواهیم کرد. همچنین به صورت عملی نشان خواهیم داد که چگونه در وردپرس یک پوسته فرزند بسازیم؟

10
09 اسفند 1399
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

پوسته فرزند (Child theme) چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

پوسته فرزند وردپرس دقیقاً همانند یک قالب اصلی در سایت شما کار می‌کند، با این تفاوت که پوسته های فرزند دارای «والدی» هستند که همه ویژگی‌های آن را به ارث می‌برند. به عنوان مثال، تصور کنید که از قالب Twenty Seventeen در وب سایت خود استفاده می کنید. در هر لحظه می توانید برای آن فرزندی بسازید و هر تغییری که دوست دارید بر روی آن اعمال کنید بدون اینکه بر روی والد آن تأثیر بگذارد و با آپدیت کردن والد این تغییرا از بین برود.

می توانید قالب اصلی خود را با خیال راحت به روزرسانی کنید. هنگامی که آپدیت قالب را انجام می دهید، هرگونه تغییری که در کد آن ایجاد کرده اید، از دست می رود. اما اگر از پوسته فرزند استفاده کنید و والد آن را آپدیت کنید همه تغییرات و کدهایی که برای استایل سایت اعمال کرده اید نگه داشته می شود.

بسیاری از قالب های وردپرس شامل ده ها فایل و صدها خط کد هستند و هرگونه تغییر در آنها ممکن است پیچیده باشد. به همین دلیل استفاده از پوسته فرزند کار ما را آسان می کند.

با توصیف بالا بیایید با استفاده از یک مثال ببینیم پوسته فرزند چیست:

اگر یک طرح پوسته فرزند برای Twenty Seventeen ایجاد کرده اید، وردپرس آن را به عنوان یک پوسته متفاوت تشخیص می دهد. این درحالی است که پوسته فرزند وارث همه سبک ها و ویژگی های والد خود است. سپس وردپرس هر تغییری را که در پوسته فرزند اعمال کرده اید جایگزین موارد پیش فرض آن می‌کند و سایت را لود می کند.

موارد استفاده از پوسته فرزند چیست؟

  • اگر قصد دارید در قالب وردپرس خود تغییراتی ایجاد کنید، باید پوسته فرزند برای آن بسازید سپس اگر از نتیجه کار و شکل ظاهری تغییرات قالب کاملاً راضی بودید، می توانید این تغییرات را روی قالب اصلی اعمال کنید.
  • برای تغییر دائمی یا موقت در قالب فعال می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • اگر از قالبی استفاده می کنید که به روزرسانی های مداومی دارد و نمی خواهید سفارشی سازی های خود را در این بروزرسانی از دست بدهید.

نکته: اگر فقط به تغییرات CSS نیاز است، می توانید از قابلیت CSS سفارشی/ اضافی WordPress استفاده کنید که بسیار ساده تر از ایجاد یک پوسته فرزند است و می تواند مستقیماً از Customizer انجام شود.

هر کدام از این سناریوها دلایل خوبی برای استفاده از پوسته های فرزند است.

نحوه ایجاد پوسته فرزند وردپرس (در 5 مرحله):

اگر اولین بار است که یک پوسته فرزند وردپرس را ایجاد می کنید برای جلوگیری از خطرات احتمالی قطعاً باید تهیه بک آپ از سایت وردپرسی خود را در اولویت قرار دهید. اگر فقط این کار را جهت تست انجام می دهید، یکی از قالب های پیش فرض وردپرس را انتخاب کنید.

✅مراحل ایجاد پوسته فرزند:

1- پوشه‌ای برای پوسته فرزند ایجاد کنید:

در اولین مرحله ساخت پوسته فرزند وارد پوشه نصبی هاست خود و مسیر wp-content/themes شوید. اینجا، یک پوشه منحصر به فرد برای هر یک از تم های وردپرس خود پیدا خواهید کرد.

ایجاد پوسته فرزند

یک پوشه جدید به نام پوسته ی فرزند ایجاد کنید. در این مثال عملی ما twentyseventeen-child را به عنوان نام پوسته فرزند انتخاب کرده ایم.

ایجاد نام پوسته

پوشه پوسته فرزند شما می تواند هر اسمی داشته باشد اما بنا به دلایلی توصیه می کنیم عنوانی را به آن اختصاص دهید که به راحتی بتوانید آن را تشخیص دهید. و پیشنهاد می شود که نام پوسته فرزند را هم نام با قالب مورد نظر + child انتخاب کنید.

2- یک فایل css ایجاد کنید:

همانطور که می دانید فایلهای CSS، صفحات شما را با ظاهر و استایل موردنظرتان مورد نمایش قرار میدهند. هر قالب دارای css منحصر به فرد خود است و پوسته فرزند شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. به یاد داشته باشید که به طور پیش فرض پوسته شما تمام سبک های والدین خود را به ارث می برد. با این حال، می توانید با افزودن کد جدید به پرونده style.css به آنها الویت دهید.

در حال حاضر، پوشه جدید باید خالی باشد. یک فایل جدید ایجاد کرده و style.css را برای نام آن انتخاب کنید سرانجام باید یک کد کوتاه به آن فایل اضافه کنیم.

 

⇐ فایل ایجاد شده را باز کرده و متن زیر را در آن جای گذاری کنید:

/*
Theme Name: Twenty Seventeen Child
Theme URI: http://example.com/twenty-seventeen-child/
Description: Your first child theme!
Author: John Doe
Author URI: http://example.com
Template: twentyseventeen
Version: 1.0.0
License: GNU General Public License v2 or later
License URI: http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html
Tags: child theme
Text Domain: twenty-seventeen-child
*/

این یک الگو است و شما باید مقادیر موردنظر خود را در آن وارد کنید.

عنوان و توصیفی را انتخاب کنید که برای پوسته فرزند وردپرس شما منطقی باشد زیرا هر دو را در برگه قالب وردپرس مشاهده خواهید کرد. در مورد سایر قسمت ها، مقادیر را می توانید هرطور که دوست دارید جایگزین کنید.

بعد از اینکه مقادیر الگو را درست تنظیم کردید و کد را تغییر دادید؛ می توانید تغییرات را در پرونده style.css خود ذخیره کرده و ویرایشگر متن را ببندید سپس به داشبورد وردپرس خود دسترسی پیدا کنید. اگر به بخش Themes نگاهی بیندازید، باید یک مورد جدید اضافه شده باشد.

در این مرحله، شما می توانید پوسته فرزند وردپرس خود را فعال کنید اما هنوز به درستی کار نمی کند چون کار تمام نشده و ما به وردپرس نگفته ایم که این باید عملکرد والدین خود را به ارث بگذارد. بنابراین پوسته را فعلا فعال نکنید. در مرحله بعد، از وراثت صحبت خواهیم کرد.

3- فرزند خود را طوری پیکربندی کنید که سبک والدین خود را به ارث ببرد:

برای اینکه پوسته فرزند، وارث ویژگی های والدین خود باشد، ما قصد داریم از فایل functions.php استفاده کنیم که به شما امکان می دهد وردپرس را برای اضافه کردن ویژگی های جدید پیکربندی کنید. در این فایل، ما می خواهیم اسکریپتی را اضافه کنیم که در صفحات css پوسته والدین شما ابتدا فراخوانی شود. پس از آن، پوسته فرزند برای استفاده آماده خواهد شد.

برای شروع ساخت پوسته فرزند، به پوشه پوسته فرزند خود برگردید و در داخل این پوشه همانطور که در مرحله شماره دو فایل style.css را ایجاد کردید، یک فایل جدید به نام functions.php ایجاد کنید.

⇐ اکنون فایل را باز کرده و کد زیر را در آن وارد کنید:

add_action( ‘wp_enqueue_scripts’, ‘enqueue_parent_styles’ );
function enqueue_parent_styles() {
wp_enqueue_style( ‘parent-style’, get_template_directory_uri() . ‘/style.css’ );
}

در این مرحله نیازی به تغییر و جایگزینی هیچ یک از مقادیر کد بالا نیست. همان کد بدون توجه به اینکه از کدام پوسته والدین استفاده می کنید کار خواهد کرد زیرا شما این مورد را قبلا با استفاده از فایل style.css تعیین کرده اید.

به طور خلاصه، این قطعه کد به وردپرس می گوید که باید صفحه css پوسته والدین شما را فراخوانی و لود کند که آخرین قطعه از پازلی است که شما برای کار با child theme خود نیاز دارید. سپس تغییرات را در پرونده functions.php ذخیره کرده و آن را ببندید.

اکنون پوسته فرزند شما برای اولین نمایش بزرگ خود آماده است.

4- پوسته فرزند جدید خود را فعال کنید:

برای استفاده از پوسته جدید خود، به داشبورد وردپرس خود برگردید و به برگه Appearance> Themes بروید. در داخل آن باید یک پوسته بدون تصویر وجود داشته باشد که همان پوسته فرزند وردپرس شماست.

فعال شدن پوسته فرزند

بر روی دکمه فعال سازی در کنار نام موضوع کلیک کنید و وب سایت خود را همانطور که معمول است باز کنید. اگر سه مرحله قبلی را به درستی دنبال کرده باشید، سایت شما باید دقیقاً مانند قبل از شروع کار نمایش داده شود.

5- یک تصویر به chile-theme خود اضافه کنید:

وقتی در مورد تصویر پوسته صحبت می کنیم، به گرافیکی اشاره می کنیم که در بالای صفحه نام آن نشان داده شده است.

مشاهده تصویر پوسته فرزند

برای اینکه تصویر پوسته فرزند تازه ساخته شده قابل مشاهده باشد، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک تصویر از نوع PNG به نام screenshot.png در پوشه پوسته فرزند خود قرار دهید.

دراین مقاله هدف ما ارائه مطالبی درمورد این است که پوسته فرزند چیست و  ساخت پوسته فرزند چگونه انجام می شود. امیدواریم توانسته باشیم دراین راستا راهنمای کوچکی برای شما باشیم.

سوالات خود را در دیدگاه قرار دهید و با ما در ارتباط باشید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
10 دیدگاه
daryoosh1383
daryoosh1383
17 دی 1402 21:15

سلام
تشکر از آموزش خوب شما. من پوسته فرزند رو ایجاد کردم ولی فونت ها ارث بری نشده . مشکل کجاست؟ چطور باید این مشکل رو برطرف کرد؟

آیا مفید بود ؟
0
mehrdad1356
mehrdad1356
09 بهمن 1401 11:56

سلام . سوالم احتمالا خیلی ساده به نظر برسه اما خب من مسلط نیستم و میپرسم : این پوسته فرزند رو با همین روش ساختیم و فعال کردیم ، حالا در ادامه پوسته واد رو چند بار آپدیت می کنیم در زمانهای مختلف ، آیا این آپدیت ها مستقیما شامل حال پوسته فرزند میشه ؟ یا مجددا باید بر طبق آخرین نسخه آپدیت شده پوسته اصلی ، مجددا یک پوسته فرزند جدید بسازیم ؟
و نکته بعدی افزونه ها هستند ، برای افزونه ها فرقی داره که با کدوم پوسته کار کنند ، مثلا یک افزونه بانکی ، پیغام بده چون در پوسته فرزند فعال هستی من کار نمی کنم ، به صورت کلی این سوالمو برای همه افزونه ها مطرح کردم.

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
09 بهمن 1401 16:10

سلام مهرداد عزیز
پاسخ سوال اولتون بله
در مورد افزونه ها هم خیر

آیا مفید بود ؟
kazem.r93
kazem.r93
07 مهر 1401 12:06

سلام.
ممنون بابت آموزش.
بعد از سفارشی سازی از طریق قالب فرزند، هنگام انتشار سایت، دوباره باید قالب مادر (اصلی) رو فعال کنیم؟

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
09 مهر 1401 09:23

سلام خیر نیازی به فعالسازی قالب مادر نیست و همون پوسته فرزند را می تونید منتشر کنید.

آیا مفید بود ؟
mahdooneh
mahdooneh
09 شهریور 1401 14:04

سلام آیا اگر قالبی را سفارشی سازی کردیم، آیا امکان ساخت child بعد آن هست؟ و تغییرات ایجاد شده از بین نمی رود؟

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
09 شهریور 1401 16:08

تغییرات را باید در ابتدا در پوسته فرزند اعمال کنید.

آیا مفید بود ؟
MoaxHoax
MoaxHoax
10 مرداد 1401 01:25

چقدر راحت. اگر بخوام فایل‌های بیشتری رو شخصی سازی کنم چی؟ فقط یه فایل به اسمشون تو چایلد تم بسازم کافیه؟

آیا مفید بود ؟
0
عاطفه سبزوار
عاطفه سبزوار
17 اسفند 1399 09:48

باسلام.
1) Header.php و Footer.php و هر فایلی که قصد تغییر آن دارید را در چایلد تم خود کپی کنید، و تغییراتی که می‌خواهید را روی آن اعمال کنید.
2)روش بعدی ازطریق تنظیمات قالب اینکارو انجام بدید که ساده ترین روش است.
3)اگر قالب شما از صفحه سازهایی مانند المنتور و ویژوال کامپوزر استفاده می کند می توانید در منوی پیشخوان از گزینه ای مشابه چیدمان شبکه یا فوتر (بر اساس قالب ها متفاوت هستند) استایل و چیدمان هر دو رو تغییر بدید.

آیا مفید بود ؟
0
mahtar1399
mahtar1399
14 اسفند 1399 09:53

برای ساخت پوسته فرزند برای قالب همه قالب ها به همین شیوه هست. من میخام استایل هدر رو سفارشی کنم. رنگ منوی هدر و خط زیر اضافه بشه برای این تغییر باید از همین چالد تم استغاده کنم؟

آیا مفید بود ؟
0