ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

آموزش بک آپ گرفتن از سایت وردپرس در Cpanel

اگر یک سایت وردپرسی دارید باید بدانید که ممکن است مشکلات غیر قابل پیش بینی رخ دهد، از تداخل افزونه ها، هک وب سایت تا مشکلات هاستینگ. بنابراین بهتر است در بازه های زمانی منظم از هاست خود بکاپ تهیه کنید تا در مواقع بحرانی قادر به ریستور بکاپ باشید. بک آپ گرفتن از سایت وردپرس را می توانید به صورت دستی از طریق File Manager یا به صورت فول بکاپ از طریق cPanel انجام دهید.

0
20 بهمن 1399
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

بکاپ گیری برای یک سایت اهمیت زیادی دارد زیرا هیچ کس دوست ندارد با تغییرات کوچک یا به هر دلیلی کل سایت خود را از دست بدهد. بک آپ گرفتن از سایت وردپرس یک مساله حیاتی است که شما به عنوان دارنده سایت باید به آن توجه کنید. با بکاپ گرفتن دیگر نگران از دست دادن اطلاعات خود نباشید. در مقالات قبلی با آموزش بکاپ گیری در دایرکت ادمین آشنا شدید در این مقاله می خواهیم بکاپ گیری در cpanel را آموزش دهیم. هاست به طور دوره ای از اطلاعات سایت شما بکاپ می گیرد اما این کافی نیست و بهتر است برنامه ای برای بکاپ گرفتن از سایت وردپرسی خود داشته باشید. در این مقاله ابتدا آموزش بکاپ گرفتن از سایت وردپرس از طریق Backup Wizard توضیح داده و سپس نحوه بکاپ گیری با File Manager را آموزش می دهیم.

مراحل بکاپ گرفتن از سایت وردپرس

یکی از کاربردهای بکاپ گیری برای زمان انتقال اطلاعات از یک هاست به هاست دیگر است. بکاپ گیری یکی از اقدامات مهم بعد از نصب وردپرس است در ادامه کلیه مراحل بکاپ گیری در سی پنل را آموزش می دهیم.

یکی دیگر از راه های تهیه نسخه پشتیبان، بکاپ گیری با افزونه داپلیکیتور و تهیه بسته نصب آسان است، بنابراین به سادگی می توانید نسخه پشتیبان سایت خود را به هاست جدید یا لوکال هاست منتقل کنید. برای بازگرداندن بکاپ با بسته نصبی، مقاله چطور بسته نصب آسان وردپرس را روی cpanel نصب کنیم؟ را مشاهده کنید.

مرحله اول؛ ورود به cpanel

برای بک آپ گرفتن از سایت وردپرس  ابتدا لازم است که وارد سی پنل هاست خود شوید. این اطلاعات کاربری قبلا توسط هاستیگ برای شما ارسال شده است. نام کاربری و پسورد را در بخش مربوطه زده و وارد شوید.

ورود به cpanel برای بک آپ گرفتن از سایت وردپرس

مرحله دوم؛ ورود به بکاپ ویزارد برای گرفتن بک آپ از سایت وردپرس

در این بخش از آموزش بک آپ گرفتن از سایت وردپرس سی پنل، از قسمت FILES گزینه ی Backup Wizard را انتخاب کنید.

ورود به بکاپ ویزارد برای بکاپ گیری در cpanel

مرحله سوم؛ شروع فرایند بکاپ گیری

در ادامه برای شما صفحه ای باز خواهد شد، که در آن دو انتخاب خواهید داشت: Back up و Restore. در این مرحله شما باید Backup را انتخاب کنید و اگر زمانی خواستید بکاپی که قبلا گرفته اید آن را دانلود کرده اید را آپلود کنید روی گزینه Restore (ریستور) می زنید.

شروع فرایند بکاپ گرفتن از سایت وردپرس

مرحله چهارم؛ انتخاب نوع بکاپ گیری

با زدن دکمه آبی رنگ Backup وارد مرحله دوم فرایند بکاپ گیری می شوید. در این مرحله از بکاپ گیری در سی پنل شما می توانید به دو روش یعنی از کل سایت یا بخشی از آن از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید.

  1. full backup: فول بکاپ به شما این امکان را می دهد که از تمام اطلاعات سایت خود بکاپ تهیه کنید.
  2. Select Partial Backup : ولی اگر بخواهید از بخشی از اطلاعات خود مانند Home Directory، MySQL Databases و Email Forwarders & Filters بکاپ تهیه کنید باید partial backup را انتخاب کنید.

انتخاب نوع بکاپ گیری در cpanel

مرحله پنجم؛ تنظیمات بک آپ گرفتن از سایت وردپرس

با انتخاب Full Backup شما وارد صفحه ای مطابق تصویر زیر می شوید و باید تنظیمات این بخش را به صورت زیر انجام دهید.

  1. با انتخاب  Backup Destination شما چند انتخاب برای محل ذخیره‌سازی بکاپ دارید:
  • Home Directory: فایل بکاپ روی هاست شما بارگذاری خواهد شد.
  • Remote FTP Server: اگر می خواهید فایل بکاپ شما به روی سرور دیگری منتقل شود این گزینه را انتخاب کنید. البته برای انجام این کار باید مشخصات FTP هاست مورد نظرتان را وارد کنید و بگذارید انتقال صورت بگیرد.
  • Secure Copy: فایل بکاپ به سرور دیگری منتقل خواهد شد.
  • (Remote FTP Server (passive mode transfer: در این جا باید دقت شود که حالت passive انتخاب شده است. در ادامه به این می پردازیم که منطور از این مورد چیست.

Passive FTP:

در حالت Passive FTP کلاینت از طریق یک پورت تصادفی پیامی برای ارتباط گرفتن ارسال می کند و در این پیام اعلام می کند که می خواهد ارتباط از نوع Passive FTP برقرار کند. در این حالت سرور پورت های تصادفی را برای برقراری ارتباط کلاینت به سمت خودش در نظر گرفته است که با هر بار درخواست کلاینت ممکن است این شماره پورت تغییر کند.

بعد از اینکه پیام کلاینت به پورت 21 سرور رسید، سرور نیز از طریق پورت 21 به کلاینت شماره پورت تصادفی که می تواند با آن Data Channel را برقرار کند، را ارسال می کند و اینبار کلاینت به سمت پورت تصادفی مجددا ارتباط برقرار می کند.

2.در بخش Email Address اگر می خواهید بعد از این که از اطلاعات سایت شما بکاپ گرفته شد، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود. آدرس ایمیل خود را در کادر مشخص شده وارد کنید. البته اگر نمی خوهید به شما از طریق ایمیل اطلاع رسانی ای شود باید Do not send email notification of backup completion را انتخاب کنید.

انتخاب مقصد بکاپ در بکاپ گیری از سایت وردپرس

تعیین ایمیل اطلاع رسانی بکاپ گیری

مرحله آخر؛ نهایی کردن فرایند بکاپ گیری

در آخر روی Generate Backup کلیک کنید. فرآیند بکاپ گیری شما تمام شده است.

نهایی کردن فرایند بکاپ گیری در cpanel

 

آموزش بک آپ گرفتن از سایت وردپرس از طریق File Manager

در این بخش یکی دیگر از روش های بک آپ گرفتن از سایت وردپرس را که همان بکاپ گیری از طریق فایل منیجر است به شما آموزش می دهیم. در این روش تمام فایل های داخل هاست را به صورت دستی کپی برداری کنید و از تمام اطلاعات یا بخشی از آنها یک نسخه فشرده تهیه کنید.

بکاپ گیری از کل اطلاعات public_html سایت وردپرس

این بکاپ گیری شامل 7 مرحله زیر است.

مرحله  اول:  

ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید و مطابق تصویر از قسمت FILES گزینه ی File Manager را انتخاب کنید.

بکاپ گرفتن از سایت وردپرس از طریق File Manager

مرحله دوم؛ ورود به بخش فایل ها:

در این مرحله از بکاپ گیری در سی پنل وارد فولدر public_html می شوید.

ورود به public html برای بکاپ گیری

مرحله ی سوم بکاپ گیری از سایت در هاست Cpanel:

روی Select All کلیک کرده و تمام فایل ها را انتخاب کنید.

انتخاب فایل ها برای بکاپ گرفتن از سایت وردپرس

مرحله چهارم؛ فشرده کردن فایل ها:

در این بخش از بک آپ گرفتن از سایت وردپرس بعد از این که فایل های مورد نظر را انتخاب کردید، حالا روی یکی از فایل ها راست کلیک کنید و از بین گزینه های موجود طبق تصویر زیر گزینه ی Compress را انتخاب کنید. comprerss و بکاپ گیری در وردپرس

مرحله پنجم:

در این مرحله باید نوع فایل زیپ را انتخاب کنید و گزینه Zip Archive را بزنید. سپس برای نهایی کردن آموزش بکاپ گیری در cpanel روی Compress Files کلیک کنید. کمی منتظر بمانید تا فایل شما فشرده سازی شود.

انتخاب نوع فایل نهایی بکاپ گرفتن در وردپرس

مرحله ششم:

با توجه به حجم فایل ها مدت زمانی برای فشرده سازی فایل ها وقت لازم است که فایل آماده شوند. بعد از آن فایل بکاپ در File Manager قرار می گیرد.

فایل بکاپ در فایل منیجر

مرحله هفتم، دانلود فایل بکاپ:

حالا یک فایل فشرده دارید که شامل تمام اطلاعات و فایل های داخل public_html است. در این مرحله باید فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس روی Download کلیک کنید و بگذارید تا فایل دانلود شود. به این ترتیب یک بکاپ از فایل های مورد نظرتان خواهید داشت. می توانید فایل مورد نظرتان را در هر فضای امنی که می خواهید ذخیره کنید و دیگر نگران از دادن اطلاعات سایت خود نباشید چون از آنها بکاپ تهیه کرده اید.

دانلود فایل بکاپ برای بک آپ گرفتن از سایت وردپرس

روش های متعددی برای بکاپ گرفتن از وردپرس وجود دارد. در این خصوص افزونه های متنوعی هستند که می توانند این کار را به صورت خودکار برای شما انجام دهند.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه UpdraftPlus Premium، بکاپ گیری خودکار وردپرس
دسته بندی : افزونه بکاپ وردپرس
1725
فروش
84%
رضایت

بکاپ گیری از دیتابیس با کنترل پنل هاست

دقت کنید که برای بک آپ گرفتن از سایت وردپرس تنها گرفتن بکاپ از فایل منیجر کافی نیست و شما باید از پایگاه داده خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای این کار ابتدا از سی پنل خود وارد phpmyadmin شوید و اقدامات زیر را انجام دهید:

  1.  ابتدا از لیست دیتابیس خود را انتخاب کنید.
  2. گزینه Export را بزنید.
  3. متد اکسپورت را انتخاب کنید. گزینه Quick – display only the minimal options از کل جداول دیتابیس بکاپ می گیرد و با زدن گزینه Custom – display all possible options می توانید انتخاب کنید که از چه جداولی بکاپ تهیه شود.
  4. گزینه Go را بزنید.
توجه :  همانطور که گفتیم این روش از جداول پایگاه داده بکاپ می گیرد نه از کل دیتابیس. شما باید از اطلاعاتی که از نام دیتابیس، نام کاربری و پسورد آن در wp-config وجود دارند استفاده کنید و   قبل از ایمپورت دیتابیس در سایت مقصد حتما یک دیتابیس و یوزر و پسورد با همان نام ایجاد کنید.

نکته: همانطور که گفتیم این روش از جداول پایگاه داده بکاپ می گیرد نه از کل دیتابیس. شما باید از اطلاعاتی که از نام دیتابیس، نام کاربری و پسورد آن در wp-config وجود دارند استفاده کنید و قبل از برای ایمپورت دیتابیس در سایت مقصد حتما یک دیتابیس و یوزر و پسورد با همان نام ایجاد کنید.
در این مقاله دو روش بک آپ گرفتن از سایت وردپرس را آموزش دادیم. امیدوارم که خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد در صورتی که هنگام بکاپ گیری در cpanel با مشکلی مواجه شدید حتما در قسمت نظرات سوالاتتان را بپرسید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.