ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
کنونیکال
آموزش سئو

اشتباهات رایج در تگ کنونیکال

اگر در سایت خود با مشکل داشتن چندین صفحه یا URL با محتوای یکسان روبه رو هستید بهتر است از تگ کنونیکال استفاده کنید اما در استفاده از این تگ هم ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوید که باید ابتدا آن ها را بشناسید تا بتوانید رفع کنید. در ادامه به معرفی اشتباهات رایج در تگ کنونیکال می پردازیم.

4
01 دی 1400
آخرین بروزرسانی: 15 فروردین 1403

امروز در راست چین می خواهیم مشکلات مربوط به تگ کنونیکال را بررسی کنیم. تگ کنونیکال مربوط به مشکل کنیبالیزیشن (canonicalization) می باشد و یک تگ مرسوم بین وب مستر ها است که با دستور rel = canonical استفاده می شود. بعضی مواقع ممکن است در سایتتان چندین صفحه یا URL با محتوای یکسان داشته باشید در این صورت گوگل در سئوی سایت شما و بررسی صفحه هدف شما دچار مشکل می شود و نمی تواند صفحه اصلی هدف شما را تشخیص دهد، اما با استفاده درست از تگ کنونیکال می توانید به گوگل بفهمانید که منظور شما دقیقا کدام صفحه از سایت تان است.

اصلا چرا در سایت مشکل محتوا یا URL تکراری به وجود می آید؟

اینکه چگونه ممکن است در سایت مشکل محتوای تکراری یا آدرس تکراری به وجود بیاید در ادامه توضیح می دهیم:

  • URL های مختلف به علت تغییر در ویژگی های محصولات مثل رنگ و سایز.
  • آدرس هایی که به صورت خودکار توسط سیستم مدیریت محتوا تعییر می کنند.
  • آدرس هایی که با WWW یا بدون WWW یا HTTPS ، HTTP به درستی به گوگل معرفی نمی شوند.

مشکل محتوای تکراری یا ادرس های متفاوت فقط با تگ کنونیکال برطرف نمی شود و راه های دیگری هم مثل ریدایرکت وجود دارد. اما هدف ما در این مقاله موضوع تگ کنونیکال و بررسی خطاهای رایج تگ کنونیکال است.

اشتباه اول: تگ کنونیکال از سایر صفحات به صفحه اول مقاله

اولین اشتباه رایج در تگ کنونیکال این است که از صفحات مختلف مقاله تان به صفحه اول لینک دهید، مثلا در سایت تان مقاله ای دارید که شامل صفحه بندی است مثلا:

example.com/article?story=cupcake-news&page=1

example.com/article?story=cupcake-news&page=2

بهتر است از صفحات 2 و 3 و به بعد به صفحه اول تگ کنونیکال (rel = canonical) ندهید چون که این صفحات محتوای تکراری هم محسوب نمی شوند و هر صفحه برای خودش محتوای جدایی دارد که هر کدام ارزش مند هستند و شما با دادن تگ کنونیکال از صفحات بعدی به صفحه اول باعث می شوید که جز صفحه اول که به آن تگ کنونیکال داده اید بقیه صفحات توسط گوگل ایندکس نشوند و باعث ازبین رفتن مقالات خوب خود سایت می شوید به جای این کار می توانید از تگ کنونیکال برای صفحات جزئی به یک صفحه از کل مقالات استفاده کنید.

مثلا ما مقاله ای با عنوان مقاله بهترین و مغذی ترین موادغذایی داریم که صفحات 2 و 3 سبزیجات و میوه جات است ما نمی توانیم از صفحه سبزیجات و میوه جات به صفحه یک کنونیکال دهیم چون به گوگل می گوییم این صفحات برای ما بی ارزش هستند و ایندکس نمی شوند.

اشباهات تگ کنونیکال

در کل باید تگ کنونیکال به صفحه ای داده شود که همه مطالب را شامل شود اگر این چنین صفحه جامعی در سایت ندارید می توانید از rel=”prev” و rel=”next” بین صفحات استفاده کنید.

بهتر است این صفحات را با تگ های rel=”prev” و rel=”next” به هم کنونیکال کنیم. مثلا صفحه میوه جات با تگ rel=”prev” به صفحه سبزیجات کنونیکال شود.

خطاهای رایج کنونیکال

اشتباه دوم: نوشتن URL نسبی به جای URL مطلق در تگ کنونیکال

یکی دیگر ازاشتباهات رایج در تگ کنونیکال آدرس دهی اشتباه است. بعضی مواقع ممکن است آدرس های مطلق به صورت نسبی نوشته شوند. بسیاری از تگ های html هر دو آدرس مطلق و نسبی را می پذیرند.

آدرس های نسبی یک آدرس در صفحه فعلی می باشند. URL های نسبی شامل یک مسیر نسبی به صفحه فعلی هستند. برای مثال، images/cupcake.png به این معنی است که از فهرست فعلی به قسمت images و سپس به cupcake.png بروید. URL های مطلق مسیر کامل را مشخص می کنند. از جمله طرحی مانند (آدرس)//:https.

مثلا تعیین آدرس <link rel=canonical href=”example.com/cupcake.html” /> یک URL نسبی است چون //:https وجود ندارد و گوگل تشخصیص آدرس نسبی می دهد. بنابراین اگر ادرس را بدون //:https وارد کنید یک آدرس نسبی داده اید و ممکن است گوگل آدرس دقیق را متوجه نشود و اشتباه کند و شما به نتیجه مورد نظر خود نرسید.

اشتباه سوم: خطاهای ناخواسته و سهوی تگ کنونیکال

بعضی مواقع تگ کنونیکال برای چند صفحه به صورت سهوی تکرار می شود یا ممکن است اشتباهات تایپی در تگ رخ می دهد و وبمستر یک سایت بدون احتمال دادن مشکل برای تگ کنونیکال قالب را استفاده کند همین موضوع باعث عدم ایندکس صفحات سایت می شود. اگر از یک قالب کپی استفاده می کنید حتما به تگ های کنونیکال توجه کنید تا مشکلی این چنینی برای شما به وجود نیاید.

ممکن است برخی از صفحات دارای چندین تگ کنونیکال به URL های مختلف باشند، این مشکل معمولا بخاطر وجود افزونه های SEO در سایت به وجود می آید که این تگ ها بطور کاملا پیش فرض در افزونه تعریف شده اند و ممکن است وبمستر از این موضوع غافل شود، گوگل معمولا با این صفحات هم مشکل دارد و آنها را هم ایندکس نمی کند.

برای رفع هر دوی این مشکلات می توانید به سورس کد نویسی صفحات مراجعه کنید، بخش <head> سایت را بررسی کنید چون این تگ حتما باید در این قسمت قرار بگیرد، هم چنین تنظیمات مربوط به افزونه ها را نیز چک کنید.

اشتباه چهارم: تگ کنونیکال برای دسته بندی یا لندینگ

اگر شما یک سایت درباره موضوعی مثلا دسر داشته باشید قطعا دارای دسته بندی های مثل شیرینی و بستنی هستید و ممکن است هرروز در قسمت دسته بندی خود یک مقاله از زیر دسته هایش منتشر کنید مثلا فرض کنید زیر دسته شما در دسته بندی شیرینی محصولی مثل کیک وانیلی باشد و چون دسته بندی شما شامل کیک وانیلی می باشد از صفحه دسته بندی خود یک تگ کنونیکال به مقاله ارجاع دهید.

اگر تگ کنونیکال که ارجاع دادیم را گوگل قبول کند، صفحه دسته شیرینی شما در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. چون شما با این تگ به گوگل گفته اید که صفحات دیگرتان تکراری است و فقط صفحه کیک های وانیلی نمایش داده می شود. با این حال، اگر می خواهید کاربران بتوانند هم صفحه دسته و هم مقالات ویژه شما راببینند بهتر است هر صفحه از ارجاع تگ به خودش استفاده کند یا کلا از این تگ استفاده نکنید.

اشتباه پنجم: استفاده از تگ کنونیکال در <body>

از دیگر اشتباهات رایج تگ کنونیکال  این است که ممکن است در قسمت  body قرار بگیرد و باید توجه کنید که این تگ در قسمت <head> قرار گیرد اگر می خواهید از خطاهای HTML در امان بمانید بهتر است این تگ را در body قرار ندهید و برای رفع این مشکل کافیست این موضوع را چک کنید که تگ کجا قرار گرفته است.

 

این مقاله در رابطه با تگ کنونیکال صحبت کردیم گفتیم که به علت وجود چندین صفحه با محتوای یکسان گوگل در ایندکس صفحه مورد نظر اشتباه می کند در این مواقع برای بهبود سئو سایت حتما باید این موردها را بررسی و با تگ کنونیکال رفع کنیم حالا ممکن است در استفاده از تگ کنونیکال دچار اشتباهاتی شویم بنابراین سعی کردیم اشتباهات رایج در تگ کنونیکال را در این مقاله توضیح دهیم.

امیدواریم این مقاله به شما درباره تگ کنونیکال کمک کرده باشد، اگر شما هم در مورد اشتباهات رایج در تگ کنونیکال تجربه ای دارید با ما به اشتراک بگذارید یا اگر ابهامی در رابطه با مقاله وجود دارد مطرح کنید.

 

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
سوالات متداول

اگر می خواهید خطاهای رایج در تگ کنونیکال را بشناسید حتما مقاله را بخوانید تا ابهاماتتان برطرف شود.

اگر در سایت خود چند صفحه یا URL با محتوای یکسان داشته باشید برای بهبود سئوی سایت باید به گوگل بفهمانید که دقیقا منظور و هدف شما کدام صفحه است.برای این کار از تگ کنونیکال با دستور rel = canonical استفاده می شود.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
4 دیدگاه
hamid3pnn
hamid3pnn
03 شهریور 1401 12:51

سلام بسیار ممنون در صفحه محصول ، وقتی با فیلتر و کوئری مثلا گوشی های از گران به ارزان دسته بندی میشن ، چرا اینجا باید از کنونیکال استفاده کنیم؟ منظورم اینه چرا گوگل ، آدرس صفحات کوئری که به انتهای آدرس محصول اصلی اضافه میشن رو به عنوان صفحات تکراری میبینه؟ اینا که در هر صفحه محصولات متفاوتی دارن

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
05 شهریور 1401 13:57

سلام دوست عزیز
ببینید درسته چیدمان محصولات متفاوت میشه اما درواقع همون محصولات تکراری دارن نمایش داده میشن، نهایتا در صفحه بندی متفاوت. پس به عنوان محتوای تکراری شناخته میشه.
در ورژن های قبلی سرچ کنسول مدیریت پارامتر وجود داشت ولی در حال حاضر گوگل به صورت هوشمند داره پارامترها رو میشناسه. باز برای اطمینان خاطر می تونید پارامترها رو از طریق فایل robots.txt مسدود کنید که کلا کرال نشن یا تگ کنونیکال رو برای این صفحات روی دسته بندی مرتبط ست کنید.
موفق باشید

آیا مفید بود ؟
HamidSystem
HamidSystem
01 دی 1400 22:18

با تشکر از مقاله خوبتان
فقط راستش قسمت «اشتباه چهارم: تگ کنونیکال برای دست‌بندی یا لندینگ» رو درست متوجه نشدم، میشه با مثال بهتری بیشتر توضیح بدهید
با تشکر

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
02 دی 1400 08:30

سلام دوست عزیز ممنون از توجه شما. منظور از تگ کنونیکال و این دستور به گوگل این هست که این صفحات تکراری هستن و شما نباید از دسته بندی خودتون روی محصول همون دسته بندی تگ کنونیکال استفاده کنید چون با این کار دارید به گوگل میگید که صفحه محصول رو بخونه و دسته بندی براتون مهم نیست.

آیا مفید بود ؟