ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
سورس کد های یاندکس هک شد
اخبار

سورس کد های یاندکس هک شد

هکر ها بار دیگر دست‌ به کار شده و این بار پس از هک پایگاه‌ داده شرکت Yandex، سورس کد‌های مربوط به سرویس‌های بزرگ این شرکت از جمله موتور جستجو، سرویس خدمات مالی Yandex Pay و غیره را دانلود و در انجمن‌های آنلاین منتشر کرده اند.

0
09 بهمن 1401
آخرین بروزرسانی: 19 اسفند 1402

هک سورس کد های یاندکس

بیش از 44 گیگابایت داده حساس از مخزن سورس کد های یاندکس، بزرگترین موتور جستجوی وب روسیه، توسط یکی از کارمندان این شرکت روسی به سرقت رفت و در یک فروم هکرها برای فروش قرار گرفت. این شخص در ژوئیه 2022 یک فایل 44.7 گیگابایتی را از شرکت به سرقت برده است که حاوی تمام کد منبع شرکت به همراه سیاست های ضد هرزنامه است.

با این حال، Yandex اعلام کرده است که این داده ها قدیمی هستند و به داده های اصلی فعلی تعلق ندارند. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که سیستم های آن هک نشده اند و تنها یک کارمند سابق مخزن کد منبع قدیمی را فاش کرده است. آنها گفتند که کد منبع Yandex فاش نشده است و به گفته بخش امنیتی، سارق قطعات کد را از یک مخزن داخلی در حوزه عمومی پیدا کرده است و محتوای آن با نسخه فعلی مخزن در حال استفاده با سرویس های موجود متفاوت است.

هک سورس کد های یاندکس

برخی از جزئیات سرقت شده به شرح زیر است:

Yandex search engine and indexing bot

Yandex Maps

Alice (AI assistant)

Yandex Taxi

Yandex Direct (ads service)

Yandex Mail

Yandex Disk (cloud storage service)

Yandex Market

Yandex Travel (travel booking platform)

Yandex360 (workspaces service)

Yandex Cloud

Yandex Pay (payment processing service)

Yandex Metrika (internet analytics)

باکونوف، کارشناس امنیتی معتقد است که یک انگیزه سیاسی در پشت این سرقت داده وجود دارد، زیرا سارق نمی خواست کد را مستقیماً به رقبا بفروشد. وی افزود که این داده ها حاوی اطلاعاتی درباره مشتریان Yandex نیستند، بنابراین تهدیدی مستقیم برای حریم خصوصی افراد یا امنیت کاربران و همچنین فناوری محافظت شده این موتور جستجو ایجاد نمی کنند. Yandex از یک سیستم monorepo به نام “Arcadia” استفاده می کند و ساخت یک سرویس ساده نیاز به ابزارهای داخلی باکونوف گفت که مخزن لو رفته فقط حاوی کد منبع است، اما شامل اجزای لازم از جمله اجزای کلیدی، مدل های شبکه عصبی و غیره نیست.

باکونوف همچنین اضافه کرد که کد فاش شده این پتانسیل را برای هکرها ایجاد می کند تا شکاف های امنیتی را شناسایی کرده و سوء استفاده های هدفمند را انجام دهند، زیرا ممکن است کد لو رفته با کد فعلی شرکت یکی نباشد، اما می تواند تا 90 درصد مشابه آن باشد.

اسماعیل احمدی
اسماعیل احمدی
کارشناسی فناوری اطلاعات، علاقمند به دنیای وردپرس، سابقه 4 سال در زمینه طراحی سایت
مقالات مرتبط
بنر
امکان جایگزینی محصولات راست چین برای فروشندگان آزاد شد
جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات پشتیبانی راست چین، همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فروشندگان، امکان جایگزینی محصولات غیر ایرانی راست چین آزاد شد.
بنر
حل مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube
اگر در پیشخوان وردپرس با مشکل cannot be decoded by this version of the ionCube Loader برای فعالسازی محصولات راست چین روبرو شده اید این مطلب را بخوانید تا به سادگی آن را رفع کنید.
بنر
کارمزد محصولات راست چین هوشمند شد
با هوشمند شدن کارمزد محصولات راست چین اگر فروشندگان محصولات با کیفیت تری ارائه دهند و درصد رضایت بالاتری از خریدار دریافت کنند سود بیشتری از فروش محصولات به دست می آورند و کارمزد کمتری پرداخت می کنند.
بنر
رونمایی از لوگو جدید راست چین
لوگو هر مجموعه، بخش مهمی از هویت آن را نشان می دهد و به نوعی شخصیت یک برند، محسوب می شود. این نکته ای بود که از مدت ها قبل ذهن ما را درگیر کرده بود. لوگو راست چین باید به نحوی گویاتر، فعالیت های مجموعه را بازتاب دهد. راست چین حالا دیگر فقط یک Marketplace نیست. یک هویت است. هویتی که پیکره عظیمی ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.