ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
ساخت سایت مپ با افزونه XML Sitemap
آموزش افزونه‌ها

آموزش کار با افزونه XML Sitemaps

نقشه سایت به معرفی صفحات شما به گوگل کمک می کند تا صفحات شما سریع تر کرول و ایندکس شوند. وقتی یک صفحه ایجاد و منتشر می کنید لینک آن به Sitemap شما اضافه می شود. چگونه برای سایت خود سایت مپ بسازید؟ پاسخ آن را در این مقاله پیدا کنید. ابتدا به معرفی تنظیمات افزونه رایگان XML Sitemaps پرداخته و در انتها می گوییم چطور نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید.

3
14 آبان 1401
آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1403

سایت مپ مجموعه ای از لینک صفحات سایت شما است که با معرفی آنها به گوگل به ایندکس سریع تر آنها و گرفتن رتبه بالاتر در این موتور جست و جو کمک می کند، ربات های جست و جو با بررسی بخش های مختلف سایت شما از طریق Site map درک بهتری از آن پیدا می کنند. افزونه های متنوعی برای ساخت نقشه سایت وجود دارند که یکی از آنها افزونه Yoast Seo پرمیوم است که به صورت خودکار نقشه سایت را ایجاد می کند. این امکان در افزونه یواست رایگان وجود ندارد و می توانید با دانلود افزونه google xml sitemaps به صورت رایگان به ساخت نقشه سایت در وردپرس اقدام کنید.

در ویدئوی زیر نحوه نصب افزونه و آموزش ایجاد نقشه سایت برای وردپرس را ببینید.

دانلود افزونه google xml sitemaps و نصب آن

این افزونه نقشه سایت وردپرس رایگان بوده و در مخزن وردپرس بیش از +1 میلیون نصب فعال دارد. برای دانلود رایگان افزونه XML Sitemaps  از بخش افزونه ها > افزودن، این افزونه را دانلود کرده و سپس اقدام به نصب و فعالسازی آن کنید. بعد از نصب افزونه زیر منوی XML-Sitemap به منو تنظیمات پیشخوان وردپرس شما اضافه می شود.

تنظیمات افزونه XML Sitemaps

آموزش تنظیمات افزونه XML Sitemaps برای ساخت نقشه سایت در وردپرس

در این بخش تنظیمات افزونه برای ساخت sitemap در وردپرس را به صورت تصویری ببینید.

تنظیمات Basic options

Notify Google about updates of your Blog: با فعالسازی این بخش از افزونه ساخت نقشه سایت در وردپرس زمانی که یک صفحه جدید منتشر می کنید، برای گوگل نوتیفیکیشن ارسال می شود تا صفحه شما را ایندکس کند.

Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your Blog: اگر این گزینه را فعال کنید هر بار که یک صفحه جدید ایجاد می شود یک اعلان برای موتور جست و جو بینگ ارسال شده تا مطلع شود و صفحه شما را ایندکس کند.

Add sitemap URL to the virtual robots.txt file: فعالسازی این گزینه کمک می کند که نقشه سایت شما به فایل Robots.txt اضافه شود و از طریق این فایل موتورهای جست و جو نقشه سایت را بررسی می کنند.

Try To Increase The Memory Limit To: برای ساخت sitemap در وردپرس از این گزینه می توانید برای افزایش محدودیت حافظه افزونه استفاده کنید که بهتر است آن را خالی بگذارید.

Try to increase the execution time limit to: افزایش زمان اجرای افزونه برای بارگذاری نقشه سایت را تعیین می کنید.

Try to automatically compress the sitemap: اگر قصد دارید حجم نقشه سایت را کاهش داده و آن را فشرده کنید این گزینه را فعال کنید.

Include a XSLT Stylesheet: برای اینکه به سایت مپ خود یک استایل اضافه کنید در کادر روبرو آدرس فایل استایل را با پسوند xsl وارد کنید.

Override the base URL of the sitemap: اگر وردپرس را روی دایرکتوری نصب کردید ولی در آدرس دهی، آدرس دامنه اصلی را وارد کردید در این کادر، آدرس اصلی سایت را قرار دهید و تغییرات را به فایل htaccess اضافه کنید.

Include sitemap in HTML format: با فعالسازی این گزینه سایت مپ از HTML پشتیبانی می کند.

Allow anonymous statistics: اطلاعاتی درباره ورژن php، تعداد مطالب و غیره سایت شما برای نویسنده افزونه ارسال می شود.

تنظیمات Basic options برای ساخت sitemap در وردپرس

تنظیمات Additional Pages

اگر در سایت خود یک بلاگ روی یک وردپرس دیگر نصب کردید برای اینکه آدرس آن را در سایت مپ خود قرار دهید در این بخش آدرس آن را وارد کنید. روی گزینه Add new page کلیک کنید و جزئیات سایت که شامل آدرس، اولویت بندی و زمان بررسی توسط موتور جست و جو است را وارد کنید.

آموزش تنظیمات Additional Pages افزونه XML Sitemaps

تنظیمات Post Priority

در این بخش از آموزش کار با افزونه XML Sitemap،  گزینه های زیر قابل تنظیم هستند.

  • Do Not Use Automatic Priority Calculation: با فعالسازی این گزینه اعلام می کنید که ارزش مطالب سایت تا یک سال است.
  • Comment Count: اعلام می کنید که ارزش مطالب بر اساس تعداد دیدگاه ها در نظر گرفته شود.
  • Comment Average: ارزش سایت بر اساس میانگین تعداد دیدگاه ها سنجیده می شود.

آموزش تنظیمات Post Priority برای ساخت سایت مپ در وردپرس

تنظیمات Sitemap Content

در این بخش از ساخت سایت مپ در وردپرس تعیین می کنید که محتوای سایت مپ شامل چه بخش هایی باشد. این بخش ها شامل نوشته ها، برگه ها، دسته ها، تگ ها و غیره هستند. با فعالسازی گزینه Include the last modification time با هر تغییری که در مطالب سایت ایجاد شد به موتورهای جست اعلام می کند تا مطالب را ایندکس کند.

آموزش تنظیمات Sitemap Content در افزونه XML Sitemap

تنظیمات Excluded Items

در این بخش از افزونه XML Sitemap صفحاتی که می خواهید در سایت مپ نمایش داده نشوند را مشخص کنید. از بخش Excluded categories دسته بندی ها و نوشته هایی که می خواهید را بر اساس id انتخاب کنید تا در نقشه سایت نمایش داده نشوند.

تنظیمات Excluded Items در افزونه

تنظیمات Change Frequencies

این بخش از آموزش کار با افزونه XML Sitemap کمک می کند تا برنامه زمانبندی برای آپدیت بخش های مختلف سایت مانند صفحه اصلی، نوشته ها، برگه ها و غیره در نقشه سایت را در نظر بگیرید.

آپدیت بخش های مختلف سایت در سایت مپ

تنظیمات Priorities

در این بخش می توانید برای بررسی صفحات در سایت مپ، بسته به اهمیت صفحات این اولویت ها را تعیین کنید. مثلا تعیین کنید اهمیت بررسی صفحه اصلی نسبت به سایر صفحات بیشتر است.

تنظیمات اولویت بررسی صفحات در سایت مپ

معرفی نقشه سایت به گوگل

در این بخش از آموزش ثبت سایت در گوگل برای ثبت نقشه در سرچ کنسول ابتدا وارد گوگل سرچ کنسول شده و از بخش index زیر بخش sitemaps را انتخاب کنید. در صفحه باز شده قسمت Add a new sitemap آدرس سایت مپ خود را yourdomain.com/sitemap.xml وارد کرده و سپس روی گزینه Submit کلیک کنید.

افزونه ایجاد نقشه سایت وردپرس و نحوه معرفی نقشه سایت به گوگل

امیدوارم آموزش کار با افزونه XML Sitemap برای شما مفید باشد و بتوانید در عرض چند دقیقه نقشه سایت خود را بسازید. چنانچه قصد دارید سایت مپ به صورت خودکار ساخته شود نسخه پرمیوم افزونه یواست سئو را تهیه کنید.

برای ساخت سایت مپ به صورت خودکار، افزونه یواست سئو را فقط از راست چین بخرید.
مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش افزونه دیجیتس (ثبت نام سریع با پیامک)
در این مقاله آموزش دیجیتس (ِDigits) شامل نصب، تنظیمات، فرم‌ها، اتصال به سامانه پیامکی، استایل و افزودنی‌ها را به صورت ویدئویی آموزش دادیم. کار کردن با افزونه دیجیتس بسیار راحت است و به سرعت می‌توانید با نصب افزونه دیجیتس امکان عضویت و ورد کاربران با شماره موبایل را فراهم کنید.
بنر
آموزش افزونه Ultimate Affiliate Pro
شاید برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک محصول لینک را باز کنید ولی وارد دیجی کالا شوید؛ یکی از روش های کسب درآمد بدون فروش محصولات خودمان افیلیت مارکتینگ است. به این صورت که شما یک سایت با محتوا کامل دارید و به جای قرار دادن لینک محصولاتتان لینک محصولات سایر سایت ها را قرار می دهید به این صورت ...
بنر
دانلود افزونه لایت اسپید کش به همراه آموزش
استفاده از افزونه های بهینه سازی سایت یکی از راه های بهبود سرعت است. افزونه litespeed cache یکی از افزونه های بهینه سازی است که در این مقاله قصد داریم به آموزش افزونه لایت اسپید و نحوه تنظیمات آن بپردازیم. همراه ما باشید.
بنر
آموزش افزونه لرن دش
در سال های اخیر آموزش آنلاین جزء جدایی ناپذیر از سیستم آموزشی شده است و بسیاری از افراد تمایل به شرکت در دوره های مجازی دارند. طراحی سایت های آموزش آنلاین قدم بزرگی در پیشرفت سیستم آموزشی است. اگر از قالب وردپرس استفاده می کنید با استفاده از افزونه های وردپرس مانند لرن دش می توانید سایت خود را ...
3 دیدگاه
alibeheshti1
alibeheshti1
28 فروردین 1403 02:58

با عرض سلام و خسته نباشید
در سرچ کنسول در قسمت sitemaps وضعیت سایت مپ سایت status = couldn't fetch هست و زمانیکه URL سایت مپ را وارد میکنم با خطای 404 روبرو میشم. به همین خاطر از طریق هاست وضعیت فایل Robots رو چک کردم و دیدم این موارد در فایل Robots بصورت پیش فرض بود :
User-agent: MJ12bot
Disallow: /
User-agent: AhrefsBot
Disallow: /
User-agent: msnbot
Disallow: /
User-agent: amazonbot
Disallow: /
User-agent: bingbot
Disallow: /
User-agent: YandexBot
Disallow: /
که من تمامی این موارد رو پاک کردم و این مقادیر رو وارد کردم (منظور از siteName اسم سایتم هست) :
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
Sitemap: https://siteName/sitemap_index.xml
بنظورتون مشکل سایت مپ سایت به همین خاطر بوده ؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
29 فروردین 1403 09:52

سلام دوست عزیز
زمانیکه خطای 404 برای نمایش سایت مپ دارید احتمالا سایت مپ شما ساخته نشده. چند مورد رو همگام با من تست کنید:
1: از افزونه رنک مث> بخش نقشه سایت رو چک کنید که حتما فعال باشه (اگر از یواست سئو هم استافده می کنید به همین ترتیب)
2: ادرس سایت مپ رو مجددا در مروگر وارد کنید اگر بدون خطا باز شد؛ می تونید در سرچ کنسول ثبت کنید.
3: اگر از افزونه ای بجز رنک مث و یواست استفاده می کنید یا احیانا سایت مپ رو دستی ساختید باید دقیقا نامش رو در فایل ربات درج کنید
درصورتیکه هیچکدام از موارد بالا نبود نیاز به بررسی بیشتر از طریق پیشخوان و ادرس سایت است.

آیا مفید بود ؟