ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

افزونه ووکامرس چیست؟

شاید از خودتان بپرسید ووکامرس چیست؟ پاسخ کوتاه و سریع به این سوال این است که ووکامرس بهترین افزونه فروشگاه ‌ساز در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. با استفاده از افزونه وردپرس ووکامرس می‌توانید سایتتان را به یک فروشگاه تجارت الکترونیکی کاملا کارآمد تبدیل می‌کند. در ادامه مطلب با آموزش نصب ووکامرس و کار با آن همراه ما باشید.

4
05 مهر 1399
آخرین بروزرسانی: 26 فروردین 1403

اما جواب مفصل ‌تر این است که افزونه ووکامرس پرطرفدارترین پلاگین برای ساخت فروشگاه آنلاین سایت‌های موفق است. 30% از 1 میلیون فروشگاه‌های آنلاین برتر دنیا از این افزونه برای ایجاد فروشگاه در سایت‌هایشان استفاده کرده‌اند. افزونه ووکامرس دارای بیش از 4 میلیون نصب فعال است و امتیاز 4.6 از طرف کاربران در سایت وردپرس را به خود اختصصاص داده است و ارتشی است که صاحبان فروشگاه ‌های دیجیتال وفادار و راضی اعضای آن هستند.
آموزش ووکامرس بسیار ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. در ادامه این مقاله به تعریف افزونه ووکامرس سپس آموزش نصب ووکامرس و راه اندازی فروشگاه اینترنتی با آن می‌پردازیم.

فروشگاه ساز ووکامرس چیست؟

ووکامرس به عنوان محبوب ترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس شما را قادر می کند به سادگی وب سایت فروشگاهی خود را با تمامی امکانات خرید محصولات فیزیکی و دانلودی طراحی کنید. در کنار این افزونه افزودنی های بسیاری وجود دارد که تقریبا تمام آنچه در ذهن دارید را می توانید پیاده سازی کنید. از ارسال فاکتور پی دی اف تا تنظیمات  فیلتر محصولات ووکامرس .

ووکامرس یک پلاگین منبع باز و رایگان برای وب سایت‌های وردپرسی است. با این حال راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین حداقل نیاز به صرف هزینه‌های مربوط به هاست و دامنه در کنار سفارشی ‌سازی، طراحی، برندسازی و تبلیغات دارد.

اگر به تازگی با وردپرس بعنوان یکی از راه‌های کسب درامد آشنا شده‌اید، طراحی قالب و پلاگین نویسی یکی از راهکارهای پر درآمد آن است که در آینده می‌توان به طراحی سایت اختصاصی و برنامه نویسی در شرکتها و فروش محصول در مارکت‌های مختلف مشغول شد. در راست چین آکادمی دوره ای تحت عنوان برنامه نویسی وردپرس، صفر تا صد این آموزش را فراهم کرده که توسط یکی از فروشنده‌های موفق راست چین تهیه شده است.

دوره برنامه نویسی وردپرس و طراحی افزونه و قالب وردپرسی

مزایای ووکامرس

شاید بپرسید مزایای ووکامرس چیست و برای چه تا این حد محبوب است، ما در این جا مزیت های این افزونه محبوب را بیان می کنیم.

    • ووکامرس یک نرم افزار منبع باز، رایگان و ساده است.
    • قابلیت سفارشی سازی با افزونه های رایگان و پولی را دارد.
    • مقرون به صرفه تر از سایر سیستم های تجارت الکترونیک است.
    • در حالی که استفاده از سیستم های تجارت الکترونیکی متفاوتی مانند Shopify و BigCommerce کمی راحت تر است و برای راه اندازی آسان یک فروشگاه آنلاین هر آنچه را که نیاز دارید خارج از چارچوب افزونه یا اد آن ارائه می دهد، ووکامرس هزینه نصب کمتری دارد و شما کنترل بیشتری بر سایت و فروشگاه آنلاین خود خواهید داشت.
    • ووکامرس تنظیمات سفارشی سازی بی نهایتی دارد.
    • اگر در راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود با مشکلی روبرو شوید، تعداد زیادی مشاور آنلاین برای کمک به شما در دسترس هستند.
    • تقریبا برای هر چیزی که در ذهن شما وجود دارد و حتی وجود ندارد هم یک افزونه در وردپرس ایجاد شده است که به راحتی هر کاری بخواهید با آن انجام خواهید داد.
    • در کنار وب سایت فروشگاهی می توانید وبلاگ خودتان را داشته باشید.
هاست ووکامرس یک هاست وردپرس است که به صورت اختصاصی برای سایت های ووکامرس با عملکرد بهتر، سرعت و امنیت بالاتر طراحی شده است و بهترین انتخاب برای راه اندازی سایت های فروشگاهی است.

معایب ووکامرس

در این قسمت هم به سوال معایب ووکامرس چیست پاسخ می دهیم.

  • شما باید حتما سایت خود را از نظر امنیت، به روزرسانی، پشتیبان گیری و غیره مدیریت کنید. (البته این نکته منفی نیست بلکه لازمه یک تجارت الکترونیکی است)
  • امکانات فوق العاده زیادی که دارد موجب می شود یادگیری آن را کمی طاقت فرسا شود. (این مورد بیشتر شبیه به یک مزیت است، یک افزونه و بی نهایت امکانات، معرکست!)
ساخت یک فروشگاه آنلاین با ووکامرس دقیقا چیزی است که به دنبالش هستید: بدون برنامه نویسی، بدون تخصص، هزینه کم، امکانات بی نظیر!

آموزش نصب ووکامرس در 7 مرحله

اگر تا حدودی به پاسخ سوالتان در باره ووکامرس چیست؟ رسیده اید به سراغ نصب و فعالسازی افزونه ووکامرس شروع می رویم. می‌توانید این کار را در یک سایت جدید یا سایتی که قبلا وجود دارد، انجام دهید.

گام اول: دانلود و نصب افزونه

افزونه ووکامرس را می توان به صورت رایگان از منبع وردپرس دانلود و سپس روی سایت آپلود کرد. یا حتی راحت‌تر می‌توان آن را از طریق داشبورد وردپرس‌ نصب کرد. برای انجام این کار به پیشخوان وردپرس> افزونه ها> افزودن بروید. در نوار جستجو woocommerce را تایپ کنید و وقتی افزونه مورد نظر را پیدا کردید روی هم اکنون نصب کن کلیک کنید. نویسنده افزونه باید دارای عنوان Automatic باشد:

نصب افزونه ووکامرس

به افزونه یک دقیقه زمان دهید تا نصب شود. سپس روی دکمه فعال نمایید کلیک کنید:

فعال کردن افزونه ووکامرس

پس از این مرحله افزونه نصب می شود و از نوار کناری می توانید وارد بخش تنظیمات آن شوید.

تنظیمات افزونه Woocommerce

گام دوم: پیکربندی اولیه ووکامرس

پس از نصب ووکامرس وارد صفحه Setup Wizard یا پیکربندی و راه‌اندازی اولیه افزونه فروشگاه ساز ووکامرس می شوید.

پیکر بندی افزونه ووکامرس

در اینجا از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات اساسی در مورد فروشگاهتان که شامل آدرس، اینکه از چه واحد پولی می‌خواهید استفاده کنید و آیا قصد فروش محصولات دیجیتالی یا فیزیکی یا محصولات گروهی را دارید یا خیر می‌شود را وارد کنید. به خاطر داشته باشید هر چیزی که در این قسمت وارد می‌کنید را می‌توانید در صورت لزوم بعدا در تنظیمات ووکامرس تغییر دهید.

گام سوم: تنظیمات درگاه پرداخت ووکامرس

در صفحه بعد می‌توانید تصمیم بگیرید که چه پرداخت هایی را برای فروشگاه اینترنتی خود فعال کنید. به صورت پیشفرض می‌توانید از Stripe یا PayPal استفاده کنید. به سادگی می‌توانید و بدون آموزش گزینه‌هایی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید را انتخاب کنید تا ووکامرس آنها را تنظیم کند.

افزونه درگاه پرداخت ملت نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. برای دریافت درگاه های بانکی مستقیم شما نیازمند مراجعه به بانک و تکیمل پرونده مالیاتی و دریافت اینماد هستید. بنابراین تا زمانیکه این فرایند تکمیل شود می توانید از افزونه های کارت به کارت استفاده کنید. جدای از این، هنوز هم یکی از روش های پرداخت در سایتهای فروشگاهی کارت به کارت و ارسال سند پرداخت است، این روش بعنوان درگاه پرداخت شناخته می شود و می تواند از طریق افزونه کارت به کارت انجام شود.

گام چهارم: پیکربندی حمل و نقل و هزینه ارسال

در این مرحله از آموزش نصب ووکامرس باید صفحه حمل و نقل را پر کنید:

تنظیم هزینه حمل و نقل و ارسال محصولات در ووکامرس

در این بخش می‌توانید تصمیم بگیرید که چه میزان هزینه برای  حمل و ارسال از مشتریان دریافت شود. می‌توانید نرخی را برای منطقه ترجیحی ‌تان و نرخ دیگری را برای مشتریانی که در مکان‌های دیگر هستند، تعیین کنید. اگر مایلید می‌توانید برای یک یا هر دو گروه شیپینگ رایگان در نظر بگیرید.

گام پنجم: بازنگری افزونه‌های اختیاری

در این مرحله تمام اصول اولیه را برای فروشگاه ووکامرس آنلاین‌تان تنظیم می‌کنید. صفحه بعدی پیکربندی تعدادی افزونه‌ اختیاری را برایتان پیشنهاد می دهد:

افزونه های پیش فرض برای افزونه ووکامرس

با اینکه هیچکدام از این ابزارها در فروشگاه آنلاین‌ لازم نمی‌شوند اما می‌توانند مفید باشند. ما پیشنهاد می‌کنیم حداقل storefront را بررسی کرده و نصب کنید. این تم‌ به طور ویژه برای افزونه ووکامرس طراحی شده و می‌تواند فروشگاهتان را سریع‌تر و آسان‌تر راه اندازی کند.

گام ششم: نصب افزونه Jetpack

صفحه زیر هم یک افزونه اختیاری را نمایش می‌دهد:

افزونه jetpack در افزونه ووکامرس

Jetpack یک افزونه وردپرسی کارآمد است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد. این افزونه شامل قابلیت‌های امنیتی، تحلیل‌های مختلف و موارد دیگر است. می‌تواند قابلیت را به فروشگاه ووکامرس‌تان اضافه کند اما خیلی لازم نیست. بنابراین نصب آن به دلخواه خودتان است.

گام هفتم: تکمیل روند نصب

اگر به این مرحله از آموزش ووکامرس رسیده اید فروشگاه ووکامرسی ‌تان آماده است تا شروع به کار کند. در این بخش تعدادی لینک مفید پیدا خواهید کرد. می‌توانید محصولات جدیدی را به فروشگاهتان اضافه کنید، به داشبورد وردپرسی‌تان بازگردید یا تنظیماتی که قبلا پیکربندی کرده‌اید را ویرایش کنید.

پایان نصب افزونه ووکامرس

 

افزودن محصولات در افزونه ووکامرس

پس از نصب ووکامرس، دو تب جدید در منوی سمت داشبوردتان خواهید یافت. ووکامرس (منطقه تنظیمات عمومی شما) و محصولات (منطقه تنظیمات محصولات شما) نامیده می‌شوند.

برای شروع راه‌اندازی فروشگاه آنلاین‌ می‌توانید از مسیر محصولات> اضافه کردن جدید را بروید. در هر صورت با استفاده از ویرایشگر آشنای وردپرس می‌توانید اولین محصولتان را اضافه کنید. در مقاله اضافه کردن محصول در ووکامرس می توانید با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

چطور فروشگاه ووکامرسی را سفارشی کنیم؟

برای این کار به افزونه Storefront Blocks نیاز خواهید داشت چون به شما این امکان را می‌دهد تا طرح صفحه پیش فرض ووکامرس را با طرح دلخواهتان تغییر دهید. اگر این افزونه فعال نبود، طرح پیشفرض فروشگاه ووکامرس نمایش داده می‌شود.

  • یک صفحه جدید ایجاد کنید (این صفحه قرار است صفحه جدید فروشگاه ووکامرسی‌تان باشد). شما می‌توانید این صفحه را هر چه دوست دارید بنامید مثلا فروشگاه x.
  • طراحی و صفحه‌آرایی یا صفحه جدید فروشگاه‌تان را با استفاده از ترکیب افزونه‌های‌ storefront ، woocommerce blocks و بلوک‌های وردپرسی طرف سوم سفارشی کنید.
  • این صفحه را تنظیم کنید تا صفحه فروشگاه جدید ووکامرسی‌تان در Woocommerce، Settings و Products باشد.
  • این صفحه را به منو سایتتان اضافه کنید.

مهم‌ترین افزونه‌های ووکامرسی در راست چین

در قسمت افزونه وردپرس فروشگاهی راست چین مجموعه متنوعی از پلاگین های کاربردی برای قرار داده شده که با استفاده از آن ها می توانید امکانات متنوعی را به فروشگاه تان اضافه کنید. در ادامه تعدادی از این افزونه های ووکامرس و کاربردشان را آورده ایم:

  • TrustPulse: با استفاده از این افزونه کاربران سایت به راحتی می توانند پست های سایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراگ بگذارند.
  • OptinMonster: از این افزونه می توانید برای افزایش لید و فروش خود استفاده کنید.
  • Woocommerce Wholesale Suite: با استفاده از این پلاگین، می توانید روند قیمت گذاری، مدیریت سفارش، قوانین فروش و… را مدیریت کنید.
  • YITH Woocommerce Wishlist: وجود داشتن یک لیست علاقه مندی در سایت، بازدیدکنندگان سایت را به خرید محصول ترغیب می کند و درصد فروش را افزایش می دهد.
  • Woocommerce Products Slider: با استفاده از این افزونه می توانید محصولات خود را در اسلایدهای بی نهایت به نمایش بگذارید.
  • RafflePress: این افزونه زمانی کاربرد دارد که می خواهید چیزی را به رایگان به کسانی که عضو لیست ایمیل می شوند بدهید.
  • Woocommerce Customizer: این افزونه برای محصولات چاپی سفارشی شده بسیار مناسب است و کاربران با استفاده از این افزونه می توانند تیشرت دلخواه خود را طراحی کنند.
  • WPForms: با استفاده از چند کلیک ساده و الگوهایی که در این افزونه وجود دارند، می توانید فرم های مختلفی بسازید.
  • Woocommerce Shortcodes: با استفاده از این افزونه در صورت داشتن دانش کافی میتوانید با استفاده از شورت کدها تغییرات دلخواه خود را روی افزونه اعمال کنید.
  • All in one SEO Pack: این افزونه دارای همه امکاناتی است که برای سئو کردن سایت خود لازم دارید و با نصب این افزونه، نیازی به نصب افزونه های دیگر نخواهید داشت.
  • Table Rate Shipping: با استفاده از این افزونه، می توانید با توجه به قوانین مختلف پستی، هزینه پست را تعیین کنید.

نکته: بسیاری از کاربران هنگام انتخاب پلتفرم برای طراحی سایت فروشگاهی با شاپیفای روبرو می شوند در مقایسه ووکامرس و شاپیفای را بخوانید البته همچنان ووکامرس راحت ترین روش برای راه اندازی سایت فروشگاهی است.

در این قسمت از آموزش وردپرس به یکی از مهمترین و کاربردی ترین قسمت های وردپرس یعنی ووکامرس چیست پرداختیم. شما هم اگر تجربه ساخت فروشگاه با این افزونه را دارید با ما در میان بگذارید.

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
4 دیدگاه
ana amini
ana amini
31 شهریور 1400 15:02

سلام
تنها راه ساختن فروشگاه استفاده از ووکامرسه؟ نمیشه با خود وردپرس فروشگاه داشت؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
02 مهر 1400 09:27

سلام دوست عزیز
وردپرس درواقع هسته و بیس وب سایت شماست که امکان ساخت برگه و نوشته، مدیریت کاربران، قالب نصب شده و یه سری تنظیمات دیگه رو برای شما فراهم می کنه. اما اگر نیاز به امکانات بیشتری مثل ساخت فروشگاه دارید باید از افزونه های فروشگاه ساز استفاده کنید.
به عنوان مثال اگر محصولات شما فیزیکی هستند باید از افزونه ووکامرس و اگر مجازی هستند از edd استفاده کنید.
در مقاله لینک شده می تونید درباره محصولات فیزیکی و مجازی بیشتر بخوانید.

آیا مفید بود ؟
payam danesh
payam danesh
31 شهریور 1400 14:46

با سلام
ممنون از مقاله خوبتون
من کاربر مبتدی هستم، تو این آموزشون متوجه شدم که ووکامرس چیست و نحوه نصبش چطوریه ولی میشه در مورد آموزش کار با ووکامرس هم توضیح بدید؟

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
02 مهر 1400 09:35

سلام
خوشحالیم مطلب ما مورد توجه شما بود.
در مقاله انواع مختلف محصولات در ووکامرس توضیح داده شده که چطور انواع محصولات رو اضافه کنید و تنظیمات قیمت و تخفیف رو برای اونها انجام بدید.
https://www.rtl-theme.com/blog/product-types-in-woocommerce/
علاوه بر این می تونید در ادامه اموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی رو هم ببینید.
موفق باشید.

آیا مفید بود ؟