ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

گوگل سرچ کنسول چیست؟

با Search Console یک ابزار رایگان گوگل برای بررسی عملکرد سایت در نتایج جستجو است با ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، شما به آمار رتبه، میزان وردی برای یک کوئری یا یک صفحه خاص دسترسی خواهید داشت و می توانید خطاهای سایتتان را ببینید ویژگی خوب سرچ کنسول این است داده هایی که به شما می دهد تخمینی نیست و کاملا به مقدارهای واقعی نزدیک است اگر می خواهید بدانید Search Console چیست ادامه مقاله را بخوانید.

0
11 دی 1401
آخرین بروزرسانی: 16 اسفند 1402

گوگل سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند است که با ارائه ابزارها و آمارهای دقیق، بهترین گزینه برای تحلیل سایت و شناسایی مشکلات احتمالی سایت است، این ابزار با تمام امکاناتی که دارد کاملا رایگان است و یکی از ابزارهای مهم برای هر وبمستری است. سرچ کنسول گوگل قبلا با نام گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) معرفی شد و در سال 2015 به Google Search Console تغییر نام داد در ادامه به معرفی بیشتر و کاربردهای این ابزار می پردازیم.

تفاوت گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هر دو توسط گوگل ارائه شده اند و هرکدام وظایف و استفاده‌های خاص خود را دارند و برخی کاربرد این دو ابزار را با هم اشتباه می گیرند. سرچ کنسول فرآیند قبل از ورود کاربر به سایت را بررسی می کند و شامل بررسی اطلاعاتی مانند وضعیت ایندکس سایت، میران ترافیک، وضعیت موبایلیتی و خطاهای نمایش است و ابزار کاربردی برای سئو است.

در حالی که آنالیتیکس به تحلیل رفتار کاربران پس از ورود به سایت و بیشتر بر تعامل کاربران با سایت تمرکز دارد، این ابزار رفتار کاربران در سایت را تجزیه و تحلیل می کند و به شما امکان می‌دهد تا اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان، نرخ خروج، رفتار کاربران و ترافیک ورودی را مشاهده کنید Google Analytics کاربرد بیشتری برای دیجیتال مارکتینگ دارد تا سئو.

هر دو ابزار نیاز به نصب و راه اندازی دارند با ثبت سایت در سرچ کنسول اطلاعات مربوط به نمایش سایت را در این ابزار می توانید ببییند برای گوگل آنالیتیکس نیاز به قرار دادن کد رهگیری در صفحات هدف برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کاربران دارید.

.اگر یک سایت وردپرس دارید با افزونه های سئو می توانید اقدامات متنوعی برای سئو سایتتان انجام دهید از جمله یکی از پلاگین ها افزونه Rank Math است مواردی مانند افزودن اسکیما، بررسی توزیع کلمات کلیدی، پیگیری رتبه کلمات، افزودن اسکیما و کلی اقدامات دیگر را انجام دهید.
محصول پیشنهادی
بنر
افزونه رنک مث پرو، افزونه Rank Math
دسته بندی : افزونه سئو
12725
فروش
90%
رضایت

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

اگر اولین بار سرچ کنسول را باز کنید با کلی نمودار روبرو می شوید اما نگران نباشید کار کردن با این ابزار زیاد سخت نیست و در مقاله آموزش کار با سرچ کنسول می توانید جزئیات کار با بخش ها سرچ کنسول را ببینید اما به صورت کلی سرچ کنسول دارای بخش های زیر است:

  • Coverage: مشکلات و ارور های سایت
  • Performance: تعداد ورودی ها از گوگل و کوئری برای صفحات مختلف
  • Insights:عملکر سایت سایت شما در28 روز اخی
  • Performance: میزان کلیک ایمپرشن و رتبه کوئری ها و صفحات
  • index: وضعیت ایندکس شدن URL ها در گوگل، خطاها و ریدایرکت
  • Sitemaps : افزودن سایت مپ به سایت

سرچ کنسول چیست؟ نونه ای از گزارشات در search console

سرچ کنسول مناسب چه کسانی است؟

اگر یک سایت دارید داشتن سرچ کنسول بسیار مهم است Search Consuol مناسب افراد زیر است:

  • صاحبان کسب و کار: با استفاده از آماری که از این ابزار به دست می آورند می توانند سایت را بهبود دهند و بر روی صفحات مهم و کوئری های پرطرفدار بیشتر کار کنند و در نتایج گوگل بهتر دیده شوند.
  • متخصصان سئو: با استفاده از گوگل سرچ کنسول، ترافیک سایت را کنترل و رتبه آن را بررسی کنند و خطاهای سایت را شناسایی و برطرف کنند.
  • مدیران سایت: با استفاده از سرچ کنسول گوگل، می‌توانند عملکرد سایت را بررسی و ارورها و مشکلات را رفع کنند.
  • توسعه‌ دهندگان: با استفاده از سرچ کنسول گوگل، صفحاتی که مشکل دارند را شناسایی و  رفع کنند.

سوالات متداول

با نصب سرچ کنسول چه مدت زمان لازم است تا کوئری های ما را نشان دهد؟

با ثبت سایت خود در گوگل سرچ کنسول بلافاصله اقدام به جمع آوری اطلاعات مربوط به آن می‌کند. این اطلاعات شامل مواردی مانند وضعیت ایندکس سایت در گوگل، ترافیک سایت، تعداد کلیک‌هایی که از طریق جستجوی گوگل به دست می‌آید و بسیاری از موارد دیگر است.

آیا دیگران می توانند سرچ کنسول را نصب کنند و به داده های ما دسترسی پیدا کنند؟

خیر تا زمانی که مالکیت سایت خود را تایید نکنید، قادر به استفاده از این اطلاعات نخواهید بود. این تایید با قرار دادن یک کد در پنل هاستتان امکان پذیر است.

هر چند وقت یکبار باید سرچ کنسول را بررسی قرار کنیم؟

اینکه بازه زمانی که سرچ کنسول را بررسی کنید بستگی به خودتان دارد و اینکه چه قدر نیاز است میزان ورودی سایتتان را بررسی کنید و یا چه خطاهایی برای شما مهم است اما توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار سرچ کنسول را بررسی کنید.

آیا سرچ کنسول رایگان است؟

بله همانطور که در بالا گفتیم سرچ کنسول رایگان است و بدون نیاز به هزینه می توانید سرچ کنسول را نصب کنید و به تمام بخش های آن دسترسی داشته باشید.

نکته ای که وجود دارد این است که برای قرار گرفتن در نتایج گوگل نیازی به سرچ کنسول ندارید و فقط یک ابزار برای بررسی سایت است.

اگر هنوز سرچ کنسول را نصب کرده اید هر چه زودتر این ابزار را نصب کنید و سایتتان را از نظر پارامترهای مختلف بررسی کنید اگر سوالی در مورد Search Console دارید در قسمت کامنت ها از ما بپرسد.

 

 

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.