ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

DNS چیست؟

همه سیستم ها در اینترنت، با استفاده از آدرس IP ارتباط برقرار می کنند. با این حال شما برای رفتن به یک وب سایت، لازم نیست IP را به خاطر بسپارید و وارد کنید. در عوض، فقط نام دامنه ای مانند example.com وارد می کنید. اما آیا به این موضوع فکر کردید که چطور با تایپ نام یک سایت دقیقا به همان سایت متصل می شویم؟ جواب این سوال DNS (Domain Name System) یا Name Server یا سیستم نام دامنه است که ما روزانه در بازدیدهای متعدد از وبسایت ها از آن استفاده می کنیم.

2
25 مرداد 1400
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

در این مقاله درباره تعریف DNS و اینکه DNS چیست و چه کاربردی دارد صحبت خواهیم کرد. اما به طور کلی” DNS نامهای دامنه قابل خواندن برای انسان را به آدرسهای IP قابل خواندن ماشین ترجمه می کند”.

DNS چیست؟

DNS مخفف عبارت Domain Name Service (سیستم نام دامنه) است. وقتی شما وب سایتی را ایجاد می‌کنید، برای ثبت دامنه آن باید نامی را مشخص کنید که به سایت شما اشاره کند. این نام به کمک DNS به IP تبدیل شده و در فضای اینترنت شناسایی می‌شود. DNS یک سیستم نامگذاری، برای رایانه‌ها و سایر منابع متصل به اینترنت است.

DNS نامهای دامنه قابل خواندن برای انسان (به عنوان مثال، www.rtl-theme.com) را به آدرسهای IP قابل خواندن ماشین (به عنوان مثال، 192.0.2.44) ترجمه می کند. بطور کلی:

✔️ وظیفه DNS تبدیل نام دامنه به یک IP می‌ باشد.

DNS Server چیست؟

برای هر دامنه، اطلاعات DNS نگهداری‌ می‌شود؛ بدین صورت که برای هر دامنه حداقل یک DNS server تعریف‌ می‌شود که اطلاعات مربوط به دامنه در آن سرور ذخیره‌ شده است. هر زمان که DNS بخواهد نام دامنه را به IP تبدیل‌ کند باید اطلاعات مربوط به دامنه را از DNS Serverهایی که برای دامنه تعریف‌ شده‌ است درخواست‌ نماید. سرورهای DNS درخواست های نام را به آدرس IP ترجمه می کنند و کنترل می کنند که کاربر نهایی هنگام تایپ نام دامنه در مرورگر وب خود به کدام سرور می رسد. به این درخواستها queries می گویند. اطلاعات مربوط به DNS Server‌های مربوط به هر دامنه در کنترل پنل اصلی دامنه وجود‌ دارد که در اختیار صاحب دامنه می‌ باشد.

✔️ DNS server، دیتابیسی از دامین‌ها و IP های مرتبط است.

انواع سرویس DNS

4 سرور DNS در بارگیری صفحه وب دخیل هستند:

Recursive DNS

بازگشت کننده DNS را می توان به عنوان یک کتابدار در نظر گرفت که از او خواسته شده است که یک کتاب خاص را در جایی در کتابخانه پیدا کند. DNS recursor سروری است که برای دریافت درخواست از ماشین های سرویس گیرنده از طریق برنامه هایی مانند مرورگرهای وب طراحی شده است. معمولاً بازگشت کننده، مسئول درخواست های اضافی به منظور برآوردن درخواست DNS مشتری است.

Root nameserver

سرور اصلی اولین قدم در ترجمه (حل) نام های میزبان قابل خواندن انسان به آدرس IP است. می توان آن را مانند یک فهرست در کتابخانه تصور کرد که به قفسه های مختلف کتاب اشاره می کند.

TLD nameserver

سرور دامنه سطح بالا (TLD) را می توان به عنوان مجموعه ای از کتابهای موجود در یک کتابخانه در نظر گرفت. این سرور نام، گام بعدی در جستجوی آدرس IP خاص است و آخرین قسمت نام میزبان را میزبانی می کند (در example.com، سرور TLD، “.کام” است).

Authoritative nameserver

این سرور نام نهایی را می توان به عنوان یک فرهنگ لغت در مجموعه ای از کتاب ها در نظر گرفت، که در آن می توان نام خاصی را به تعریف آن ترجمه کرد. سرور معتبر نام، آخرین ایستگاه در جستجوی نام سرور است. اگر سرور نام معتبر، به رکورد درخواست شده دسترسی داشته باشد، آدرس IP نام میزبان درخواست شده را به DNS Recursor (کتابدار) که درخواست اولیه را بازگردانده است، باز می گرداند.

DNS چگونه کار می کند؟

مراحل کار DNS شامل تبدیل نام میزبان (مانند www.example.com) به آدرس IP مناسب کامپیوتر (مانند 192.168.1.1) است.  هنگامی که کاربر می خواهد یک صفحه وب را بارگیری کند، باید آدرسی که کاربر در مرورگر وب خود وارد می کند (example.com) به آدرس IP آن تبدیل شود.

توجه: اغلب اطلاعات جستجوی DNS به صورت محلی در داخل رایانه پرسش کننده یا از راه دور در زیرساخت DNS ذخیره می شوند. هنگامی که اطلاعات DNS ذخیره می شوند ، مراحل جستجوی DNS حذف می شود.

مراحل جستجوی DNS

نمودار زیر یک نمای کلی از نحوه همکاری سرویس های authoritative و recursive برای هدایت کاربر نهایی به وب سایت شما ارائه می دهد.

عملکرد DNS
1.یک کاربر مرورگر وب را باز می کند، www.example.com را در نوار آدرس وارد می کند و Enter را فشار می دهد.

2. درخواست www.example.com برای DNS ارسال می شود، که معمولاً توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت کاربر (ISP) مدیریت می شود.

3. درخواست www.example.com به سرور اصلی DNS server ارسال می شود.

4. سپس درخواست به یکی از سرورهای نام TLD (سرورهای نام پسوند دامنه سطح اول .org, .net,.com,…) برای دامنه های .com ارسال می شود. سرور نام دامنه های .com به درخواست پاسخ می دهد.

5. برای مثال سرور نام Amazon Route 53 (در نمودار بالا) انتخاب می شود و درخواست www.example.com را به سرور نام آن ارسال می کند.

6. سرور نام Route 53 در دامنه example.com درخواست ما را بررسی می کند، مقدار مربوطه آدرس IP یک سرور وب، مانند 192.0.2.44 را دریافت می کند و آدرس IP را به DNS باز می گرداند.

7. این مقدار، آدرس IP مورد نیاز کاربر است. این مقدار به مرورگر وب باز می گردد. آدرس IP مثال example.com برای مدتی که شما مشخص کرده اید ذخیره می شود تا در دفعه بعد که کسی به example.com مرور می کند سریعتر پاسخ دهد.

8. مرورگر وب درخواست www.example.com را به آدرس IP ای که دریافت کرده است ارسال می کند.
9. سرور وب یا منابع دیگر در 192.0.2.44 صفحه وب www.example.com را به مرورگر وب باز می گرداند و مرورگر وب صفحه را نمایش می دهد.

مزایای DNS چیست؟

1. وابستگی به اینترنت
اینترنت به جنبه مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است به گونه ای که افراد و شرکت ها نمی توانند کارهای خود را بدون اینترنت انجام دهند. DNS با به خاطر سپردن همه آدرس های IP استفاده از اینترنت را آسان می کند. در حقیقت بدون DNS، اینترنت به سادگی وجود نخواهد داشت.
2. سرعت اینترنت
یکی از ویژگی های کلیدی در DNS این است که می تواند اتصالات با سرعت بالا را ارائه دهد. افراد و سازمانها بیشتر از این سرعت استفاده می کنند.
3. امنیت
برخی از سرورهای DNS به طور خاص برای اهداف امنیتی طراحی شده اند به طوری که به یک جزء مهم برای اتصالات خانه یا محل کار شما تبدیل شده است. هر زمان که هکرها سعی کنند سرورها را هک کنند، از دسترسی آنها به سیستم شما جلوگیری می شود.
4. تبدیل آدرس IP
DNS به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به به خاطر سپردن آدرس های IP، در وبسایت های گوناگون جست و جو کنند. وقتی نام موتورهای جستجو داده می شود، همه دامنه ها به آدرس IP تبدیل می شوند. بنابراین، نیازی نیست که آدرس IP را برای هر سایتی که مکرراً به آن دسترسی دارید حفظ کنید.
5. ثبات
به دلایلی ممکن است آدرس IP وب سایت ها تغییر کند. بنابراین کاربران نیز باید این اطلاعات را به روز نگه دارند. این می تواند کار بسیار سختی باشد. اما برای تسهیل این امر، سیستم DNS به طور مداوم آدرس IP را به روز می کند تا کاربران بتوانند از تلاش های مهم جلوگیری کنند.

معایب DNS چیست؟

1. کنترل رجیستری
کنترل رجیستری DNS تحت ICANN است. این بدان معناست که هیچ سازمان دیگری نمی تواند آنها را کنترل کند. بنابراین، مفهوم بی طرفی شبکه در اینجا زیر سال می رود. ICANN به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی شناخته می شود که از یک کشور واحد سرچشمه می گیرد.
2. اطلاعات مشتری
سرور ها می توانند آدرس IP سرورهای DNS و اطلاعات مربوط به سرویس گیرنده را بداند و می تواند توسط هکرها دستکاری شود.
3. خرابی سرور
هنگامی که سرور DNS خراب می شود با وجود سرورهای پشتیبان و سرورهای اصلی، WWW نیز خراب می شود. این به این دلیل است که هنگامی که سرور خراب می شود، اتصال به شبکه محلی قطع می شود و به مشتریان اجازه دسترسی به آنها را نمی دهد.
4. حملات DNS
یکی از مشکلات عمده DNS، حمله DNS است. در حمله DNS، آدرس اصلی DNS با یک آدرس جعلی جایگزین می شود تا کاربران به وب سایت های تقلبی هدایت شوند. از این طریق مهاجمان می توانند اطلاعات حساس مانند جزئیات حساب گروه را جمع آوری کنند.
5. عیب یابی
به دلیل طبیعت پراکنده و موقعیت جغرافیایی DNS، عیب یابی مسائل آن به طور کلی مشکل است.

پیشنهاد می کنیم مقاله اتصال وردپرس به هاست دانلود را از دست ندهید.

در مقاله ای که خواندید سعی کردیم پاسخ سوال DNS چیست را داده باشیم. بطور خلاصه هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP منحصر به فرد است که سایر دستگاهها برای پیدا کردن دستگاه از آن استفاده می کنند. سرورهای DNS نیاز افراد را در به خاطر سپردن آدرس های IP مانند 192.168.1.1 (در IPv4)، یا آدرس های IP پیچیده تر جدید الفبایی مانند 2400: cb00: 2048: 1 :: c629: d7a2 (در IPv6) حذف می کنند. اگر در مورد DNS سوالی دارید که در اینجا بی پاسخ مانده در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
2 دیدگاه
payam danesh
payam danesh
01 شهریور 1400 14:37

سلام وقت بخیر
همیشه این عنوان DNS چیست برام سوال بوده، توضیحاتتون واضح بود. ممنون از شما

آیا مفید بود ؟
0
ندا صادقیان
ندا صادقیان
08 شهریور 1400 14:07

سلام
خوشحالیم که برای شما مفیده بوده

آیا مفید بود ؟