ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

معرفی ابزار URL Inspection در گوگل سرچ کنسول جدید

سرچ کنسول یک ابزار کامل برای سئو کاران است که می توانند وضعیت صفحات، رتبه کلمات کلیدی، وضعیت موبایلیتی و برخی از خطاها را بررسی کنند یکی از قسمت های سرچ کنسول ابزار URL Inspection است که وضعیت ایندکس صفحات را ارائه می کند برای آشنایی با امکانات این ابزار کاربردی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

1
16 مهر 1397
آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

پس از عرضه گوگل سرچ کنسول جدید ، امکاناتی از جمله ابزار URL Inspection به آن اضافه شد. که اطلاعاتی بی نظیر از ایندکس صفحات و وضعیت آنها ارائه می کند. منظور از ایندکس شدن تنها نمایش در نتایج جستجو گوگل نیست. بلکه ممکن است صفحه ای را به گوگل معرفی کرده باشید، اما در نتایج نیاید. با هم به بررسی این ابزار مفید می پردازیم.

معرفی ابزار URL Inspection

حتما برای شما هم پیش آمده که روی سئو یک صفحه از سایتتان بسیار کار کرده باشید. اما بعد از معرفی آن به گوگل، در نتایج جستجو نمایش داده نشود. مرتبا در چراغ ها به دنبال خطا می گردید. بخش های مختلف را بررسی می کنید. اما باز هم متوجه نمیشوید که چرا در نتایج گوگل مطلب شما نیست.

گوگل سرچ کنسول جدید این امکان را برای ما فراهم کرده است. یکی از جالب ترین بخش ها، ابزار URL Inspection است. به کمک این بخش می توانید شرایط نمایه شدن تمامی صفحات وب سایت را بررسی کنید. اینکه ربات های گوگل چه زمانی یک صفحه را شناسایی و بررسی(Crawl) کرده اند. اینکه در نتایج گوگل وجود دارد یا خیر، همچنین ایرادات amp، مشکلات ساختاری و مسائل نمایه ای را بیان می کند.

با برطرف کردن ایرادات ذکر شده، می توانید صفحه مورد نظر را به نتایج گوگل اضافه کنید. اینطور، تلاش های شما برای سئو هم معنادار می شود.

ابزار URL Inspection

تست ایندکس صفحات سایت با گوگل سرچ کنسول جدید

برای مشاهده درست گزارش های ابزار URL Inspection چند نکته را حتما رعایت کنید.

  • در سرچ کنسول یا همان وب مسترتولز ، به درستی وارد اکانت ساییتان شوید.
  • نتایجی که به شما نمایش داده می شود، بر مبنای دیتابیس گوگل است. یعنی داده هایی که آخرین بار ربات گوگل از سایت شما خوانده است.
  • اگر شرایط تغییرات جدید را میخواهید بدانید باید از دکمه live test استفاده کنید.
  • وقتی پیغام “URL is on Google” را در تست یک صفحه مشاهده می کنید، دقیقا به معنای آمدن آن در نتایج جستجو گوگل نیست. برای این اتفاق، باید بقیه استانداردهای کیفیت و امنیت گوگل را رعایت کنید.

خب حالا می توانیم با هم چند لینک را به عنوان نمونه با ابزار URL Inspection بررسی کنیم و حالت های مختلف را مشاهده کنیم. برای تست، آدرس یک صفحه از سایت را در باکس url قرار دهید. با زدن دکمه اینتر ، دیتابیس گوگل جستجو شده و نتایج به شما نمایش داده می شود.

گوگل سرچ کنسول جدید

نتایجی که در بررسی هر صفحه نمایش داده می شود، مانند یکی از موارد زیر است.

URL is on Google

صفحه ای که تست کرده اید، می تواند در نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود. و مشکلاتی مثل amp، ایرادات ساختاری و … مشاهده نشده. در این مواقع، نیازی نیست کاری خاصی انجام دهید. البته آنچه که گوگل در بخش Coverage برای شما نمایش می دهد، می تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار دهد. نمایش تیک های سبز در بخش های گزارش یک صفحه نشان دهنده این است که این صفحه، مشکلی برای نمایش در گوگل ندارد.

گوگل سرچ کنسول جدید

URL is on Google, but has issues

این گزینه به معنای آن است که صفحه ای که جستجو شده، قابلیت نمایش در گوگل دارد. اما ایراداتی مانع از آن می شود. ممکن است مواردی مثل اشکالات amp، یا داده های ساختاری نادرست باشد. ایرادات برای شما نمایش داده می شود. و می توانید در جهت رفع آن اقدام کنید.

درست مثل بیماری که تشخیص درست پزشک، راه درمان را آسان می کند. اگر پزشک دقیقا بداند با چه بیمار با چه مشکلی روبروست، درمان مناسب آن را هم به شما می دهد. گوگل در اینجا به شما مشکلی که مانع از نمایش صفحه در نتایج جستجو می شود را نشان می دهد. شما نیز می توانید با ابزارهای مختلف ایراد را برطرف کنید.

گوگل وب مستر جدید

URL is not on Google

پیغام نبودن در گوگل، به معنای آن است که این صفحه در گوگل نیست. اما هدف شما این بوده که این پیج جزو نتایج جستجو گوگل باشد. این خطا دقیقا نشان دهنده حداقل یک مسئله بحرانی در این سایت شماست. بنابراین به دنبال مسئله ای که باعث نمایش دادن آن نشده باشید.

ممکن است صفحه شما اصلا توسط ربات های گوگل ایندکس نشده باشد. یا شامل مسائلی مثل مشابه محافظت شده با رمز عبور، یا نسخه متناوب از صفحه ای دیگر باشد. برای پیدا کردن علت و نیز راهکار بخش coverage  را می توانید مطالعه کنید.

URL is an alt version

این پیغام به معنی این است که این صفحه یک صفحه متناوب است.  به عنوان مثال سایت هایی که نسخه موبایل متفاوت از نسخه اصلی سایت را دارند. معمولا چنین صفحاتی نیاز به انجام کار خاصی نیست. چون هدف هم نمایش در نتایج گوگل نبوده است.

بجز حالت اول(URL is on Google) در بقیه حالت هایی که گوگل از یک صفحه به شما نمایش می دهد، نیاز به رفع ایراد دارید. پس از عیب یابی و برطرف کردن آن، مجددا می توانید از گوگل بخواهید تا آن صفحه را مجددا بررسی کند و آن را جزو نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد. بنابراین به سراغ گزینه Request indexing می روید.

مقاله پیشنهادی: اگر به دنبال ایندکس سریع تر صفحات هستید روش های ایندکس صفحات سایت در گوگل را بخوانید.

Request (re)indexing

بعد از اصلاح تمامی خطاهایی که در ابزار URL Inspection نمایش داده شده، با این گزینه می توانید درخواست ایندکس کردن مجدد را بدهید. به این صورت مجددا شانس این را خواهید داشت که در نتایج گوگل نمایش داده شوید.

در گوگل سرچ کنسول جدید با کمک test live URL ، شرایط آن صفحه را به صورت زنده می سنجیم. این فرایند ممکن است یک الی دو دقیقه طول بکشد. اگر تیک های سبز در تمامی بخش ها نشان داده شد، می توانید با دکمه Request indexing درخواست خود را برای بررسی مجدد، به گوگل اعلام کنید. اگر در لایو تست هنوز با خطا مواجه بودید، تلاش کنید تا خطا را برطرف کنید.

گوگل سرچ کنسول جدید

ابزار URL Inspection

پیشنهادات ارتقا ایندکس صفحات (Enhancements)

در کنار ایراداتی که گوگل سرچ کنسول جدید به شما نمایش می دهد، گوگل پیشنهاداتی هم به شما برای ارتقا صفحات شما می دهد. این بخش زمانی به شما نمایش داده می شود که صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس شده باشد. یکی از مهم ترین بخش های Enhancements، قابلیت های استفاده از موبایل (Mobile Usability) و amp است.

استفاده از موبایل برای مرور وب آنقدر مهم است که گوگل، از مدتی پیش نمایش داده های یک سایت را روی موبایل بررسی کرد. و اکنون می بینیم که این مورد را در رتبه بندی ها و جایگاه صفحات در نتایج جستجو نیز حائز اهمیت است. قابلیت  mobile friendly بودن سایت و صفحات خود را می توانید از این لینک چک کنید.

همچنین برای  بهتر شدن amp سایت وردپرس خود می توانید از یک روش ساده و بی دردسر استفاده کنید. افزونه wp amp، شتابنده سایت شما در نسخه موبایل است و سرعت سایتتان را در موبایل بهبود می دهد.

 

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
1 دیدگاه
DevPlugin
DevPlugin
16 مهر 1397 12:40

عالی بود ?

آیا مفید بود ؟
0