ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
نقد و بررسی

انواع کنترل پنل هاست

اگر نمی دانید کنترل پنل هاست چیست و انواع آن کدام است؟ این مقاله را از دست ندهید. در کنترل پنل هاست می توانید بارگذاری سایت در اینترنت، مدیریت و ارسال فایل، ساخت و مدیریت پایگاه داده، ساخت ایمیل، ایجاد زیر دامنه و … را مدیریت کنید. معروف ترین انواع کنترل پنل هاست Direct Admin و cPanel هستند که در ادامه با نمونه های بیشتر و ویژگی های آن ها آشنا می شویم.

4
01 خرداد 1400
آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل هاست ابزاری جهت مدیریت بخش ها و ویژگی های مختلف سرور و هاست است و این امکان را برای شما فراهم می کند که بیشتر فرآیندهای پیچیده مدیریت هاست را تنها با چند کلیک از یک رابط کاربری ساده انجام دهید.

اوایل این کار به صورت دستی و توسط دستورات در محیط Terminal انجام می شد و زمان زیادی صرف می شد تا تنظیمات و عملیات مورد نظر مثل انتقال فایل و ایجاد فایل در هاست انجام شود، اما اکنون با استفاده از یک رابط گرافیکی مانند یک سیستم عامل تمامی عملیات به سدگی چند کلیک امکانپذیر است. ضمن اینکه کار با دستورات command نیاز به دانش لینوکس یا ویندوز دارد و یک اشتباه ممکن بود باعث خرابی کل سایت شود و می توانید فقط با چند کلیک کلیه کارهای پیشرفته مانند انتقال بکاپ، اتصال دامنه به هاست، تنظیم رکوردها و غیره را انجام دهید.

انواع کنترل پنل هاست

به طور خلاصه نوع کنترل پنل هاست را می توانید از طراحی و نام آن که در گوشه های بالای پنجره نمایش داده می شود تشخیص دهید. علاوه بر طراحی متفاوت، ویژگی هر کدام از آنها نیز با هم متفاوت است. وقتی صحبت از انواع کنترل پنل هاست می شود، اسامی زیادی از آنها مطرح می شود اما برخی از آن ها محبوب تر بوده و امکانات مناسب تری در اختیار کاربران قرار می دهند.

ویژگی هایی مانند مشاهده لاگ سرور، ایجاد و حذف دیتابیس، نصب cms های محبوب، مدیریت سرویس ایمیل، ایجاد و ریستور بکاپ و بسیاری از امکانات دیگر که همگی توسط این کنترل پنل های محبوب قابل انجام می باشد. در این مقاله ما به معرفی چهار کنترل پنل محبوب و پر استفاده می پردازیم.

  • Plesk
  • CPanel
  • Direct Admin
  • hpanel

✔️ تصویر زیر سیستم عامل ها و زبان برنامه نویسی 7 کنترل پنل محبوب (وب سایت پنل (Website Panel)، زد پنل (ZPanel)، وب مین (Webmin)، اچ پنل(H-panel)، پلسک(Plesk)، دایرکت ادمین(Direct Admin) و سی پنل (Cpanel)) را نمایش می دهد.

مقایسه انواع کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست سی پنل (cpanel)

سی پنل یکی از محبوبترین انواع کنترل پنل هاست در دنیای وب است. سی پنل همچنان که امکانات فوق العاده ای دارد، رابط کاربری آن نیز بسیار ساده و زیبا است که باعث می شود کاربران مبتدی نیز جهت کار با آن مشتاق باشند.

در Cpanel می توانید به سادگی پسورد ورود به هاست، تم صفحه، بکاپ، ایمیل و سایر موارد را مدیریت نمایید. همچنین می توانید فایل های قالب را سادگی آپلود نموده و از ادیتور بسیار پیشرفت آن برای ویرایش فایل های قالب استفاده نمایید. در سی پنل می توانید تنظیمات امنیتی سایتتان را به سادگی انجام داده و دامنه های مدنظرتان را در سایت اضافه یا حذف نمایید. همه این موارد فقط قسمتی از ویژگی های سی پنل است و در سی پنل شما برای کلیه اقدامات مربوط به سایت اختیار کامل داشته و اگر از سمت سرور محدود نشده باشد می توانید آنها را مدیریت کنید.

تنها مشکل سی پنل این است که برای کاربران ایرانی تحریم شده است و به سادگی نمی توان از آن استفاده نمود و معمولا نسخه های کرک شده سی پنل توسط شرکت های هاستینگ در سرور نصب می شود.

امکانات سی پنل:

  1. محیط ساده
  2. ایجاد بانک اطلاعاتی
  3. ایجاد و مدیریت ایمیل
  4. گزارش کامل خطاهای سایت
  5. ایجاد فایل بکاپ از سایت
  6. نصب آسان سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس
  7. امکان نصب ssl
  8. امکان افزودن دامنه ها به سایت

 

انواع کنترل پنل هاستcpanel

کنترل پنل هاست دایرکت ادمین (Directadmin)

دایرکت ادمین علیرغم سادگی، یکی از محبوب ترین انواع کنترل پنل هاست ها در دنیای وب است و بعد از سی پنل در رتبه دوم پر استفاده ترین کنترل پنل ها در دنیا قرار دارد. دایرکت ادمین بر خلاف سی پنل که پر از گزینه های مختلف است، کاملا ساده بوده و البته امکانات کمتری نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

جهت کار با دایرکت ادمین به دانش خاصی نیاز ندارید و این کنترل پنل به دلیل همین سادگی آن مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

دایرکت ادمین مناسب هاست لینوکس و پولی است، اما قیمت آن به نسبت سی پنل بسیار ارزان تر بوده و باعث شده شرکت های هاستینگ ایرانی نیز هر روز بیشتر از قبل به سمت دایرکت ادمین کشیده شوند.

امکانات دایرکت ادمین:

  1. رابط کاربری ساده
  2. قابلیت مدیریت کامل سایت و فایل ها
  3. امکان ایجاد دیتابیس
  4. امکان ایجاد و مدیریت ایمیل
  5. امکان ایجاد فایل بکاپ از سایت
  6. امکان نصب گواهینامه ssl

انواع کنترل پنل هاست نوع direct admin

choosearea
آموزش ویدئویی بسته نصب آسان در دایرکت ادمین

کنترل پنل هاست پلسک (plesk)

پلسک کنترل پنل هاست مشترک هاست لینوکس و هاست ویندوز است که با توجه به ویژگی های خاص آن نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

Plesk یکی از مطرح ترین انواع کنترل پنل هاست به خصوص در کشورهای اروپایی است و به دلیل گزینه های ساده، امنیت عالی، ابزارهای سئو، قابلیت مدیریت چندین هاست در یک پنل، گزینه اول بسیاری از شرکت های هاستینگ است.

پلسک پس از سی پنل و دایرکت ادمین سومین کنترل پنل هاست محبوب در ایران است.

امکانات پلسک و ویژگی های آن:

  1. پشتیبانی از زبان های php و asp.net
  2. مدیریت ساده برای وب مسترها
  3. پشتیبانی از انواع دیتابیس مانند MySQL و MSSQL
  4. مدیریت کامل سایت
  5. امکان مدیریت چند سایت
  6. نصب سریع انواع سیستم مدیریت محتوا

البته پلسک در ایران محبوبیت کمتری نسبت به اروپا دارد و به دلیل اینکه اغلب شرکت های هاست در ایران لینوکسی می باشند و کنترل پنل های بسیار محبوب مانند سی پنل مورد توجه است، پلسک به عنوان گزینه اول مطرح نمی شود.

جهت ورود به کنترل پنل Plesk می توانید از پورت های 8880 و 8443 استفاده نمایید.

plesk

کنترل پنل هاست وب سایت پنل (website panel)

وب سایت پنل یک کنترل پنل قدرتمند و رایگان برای هاست های ویندوز است. افرادی که با زبان برنامه نویسی asp کار کرده و هاست ویندوزی تهیه می کنند می توانند توسط وب سایت پنل وب سایت خود را مدیریت نمایند. البته وب سایت پنل نسبت به رقیب خود یعنی پلسک به مراتب ضعیف تر بوده و عمده دلیل استفاده از آن رایگان بودن این کنترل پنل است.

ویژگی های وب سایت پنل:

    • امکان مدیریت چند دامنه در یک هاست
    • امکان بکاپ گیری از سایت
    • قابلیت نصب گواهینامه ssl

البته پشتیبانی و ارائه این کنترل پنل متوقف شده و جهت استفاده می توانید از ورژن جدید یعنی solidcp استفاده نمایید.

نکته: سایر هاست های رایگان را در مقاله بهترین هاست رایگان بخوانبد.

کنترل پنل هاست وب سایت پنل

مقایسه بهترین شرکت های هاستینگ ایران را بخوانید

کنترل پنل هاست (Hpanel)

برخی از شرکت های میزبان وب از کنترل پنل های خاصی که توسط خودشان طراحی شده است استفاده می کنند که کنترل پنل Hpanel که شاید کمتر نام آن به گوشتان خورده باشد پنلی نوشته شده توسط شرکت hostinger می باشد.

کاربران Hpanel می توانند سوابق تراکنش ها، فاکتورها و سایر موارد مالی را از داخل کنترل پنل خود انجام داده و اجباری جهت ورود به ناحیه کاربری شرکت هاستینگ خود ندارند.

Hpanel به لحاظ ظاهری نزدیک به سی پنل است و از این جهت نیز کاربران می توانند خیلی ساده با آن ارتباط برقرار کنند.

ویژگی های اچ پنل

  1. مدیریت دامنه و ایمیل
  2. امکان مدیریت چند وب سایت
  3. قابلیت ایجاد و مدیریت دیتابیس
  4. مدیریت پسورد جهت پوشه ها و فایل ها، بلاک کردن IP و غیره

کنترل پنل هاست (Hpanel)

در کل اگر سایت وردپرسی دارید بهتر است از هاست وردپرس استفاده کنید تا سایت شما عملکرد بهتری داشته باشد. در مقاله بهترین شرکت هاست مجموعه‌ای هاستینگ‌های معتبر را از نظر میزان حافظه، حجم، پهنای باند، پشتیبانی و غیره با هم مقایسه شده‌اند تا شما هاست معتبر خود را انتخاب کنید.

معرفی هاست وردپرس راست چین

اگر به دنبال هاست پرسرعت وردپرس هستید، هاست وردپرس راست چین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هاست راست چین یک سرویس میزبانی وب باکیفیت بهینه شده برای سایت‌هایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و کاملا سازگار با محصولات راست چین است.
راست چین کلود با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، جدیدترین نسل سرورهای HPE، استفاده از رم‌های DDR4، سرویس امنیتی IMUNIFY360، بکاپ گیری منظم و راه اندازی سریع بعنوان یک شرکت هاستینگ قدرتمند ظاهر شده است، مهم‌ترین دلایل خرید هاست وردپرس راست چین عبارتند از:

    • استفاده از وب سرور لایت اسپید
    • استفاده از هاردهای پر سرعت NVME
    • استفاده از آخرین تکنولوژی سرور نسل 10 HPE
      خرید هاست وردپرس راست چین

ویژگی هایی یک کنترل پنل هاست قدرتمند باید داشته باشد:

  1. رابط کاربری ساده
  2. مدیریت کامل سایت و فایل ها
  3. امکان ایجاد و مدیریت دیتابیس
  4. امکان ایجاد و مدیریت اکانت ایمیل
  5. قابلیت بررسی خطاهای سایت
  6. گزینه های امنیت سایت
  7. امکان ایجاد فایل بکاپ از سایت
  8. قابلیت FTP
  9. امکان نصب گواهینامه ssl
  10. قابلیت مدیریت چندین وبسایت
  11. نصب آسان سیستم های مدیریت محتوا

تصویر زیر لیست کاملی از محبوب ترین کنترل پنل ها و ویژگی های آن ها را نمایش می دهد و شما با بررسی هر ستون از جدول زیر متوجه تفاوت انواع کنترل پنل هاست خواهید شد.

انواع کنترل پنل هاست

توجه: اگر فرد مبتدی در وردپرس هستید و قصد آزمون و خطا در مسیر طراحی سایت دارید می توانید از لوکال هاست نیز استفاده کنید و نصب وردپرس روی لوکال هاست انجام بدهید.

در این مقاله در مورد چیستی کنترل پنل و شناخت انواع کنترل پنل هاست و ویژگی های آن ها صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه ای در این مورد دارید دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
4 دیدگاه
razieamf
razieamf
29 خرداد 1402 17:36

ممنون بابت سایت خوب
بسیار عالی

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
30 خرداد 1402 10:41

ممنون راضیه عزیز 💚
خوشحالیم که راضی هستید

آیا مفید بود ؟
razieamf
razieamf
29 خرداد 1402 17:35

ممنون بابت سایت خوب و اطلاعات خوبتون

آیا مفید بود ؟
0
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
30 خرداد 1402 10:54

💚
ممنون از توجه شما

آیا مفید بود ؟