ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
نقد و بررسی

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز چیست؟

اگر قصد طراحی یک سایت دارید حتما بعد از خرید دامنه با این چالش روبرو شده اید که چه نوع هاستی بخرید. هاست لینوکس و هاست ویندوز دو نوع هاست است که در گزینه های خرید برای هاست وجود دارد در ادامه به معرفی هر کدام و تفاوت هاست لینوکس و ویندوز می پردازیم.

0
04 اسفند 1399
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

کارابران در انتخاب هاست با گزینه های مختلفی روبرو هستند و نیاز دارند اطلاعاتی مانند تفاوت هاست داخل و خارج، هاست ویندوز و لینوکس، هاست وردپرس و تفاوت در انواع سخت افزار و کانفیگ هایی امنیتی را بدانند در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد امکانات و ویژگی های هاست ویندوز و لینوکس می پردازم.

اما هاست ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟

ویندوز مخصوص کاربران asp.net است و درمجموع افرادی که با محصولات مایکروسافت کار می کنند، هاست ویندوز گزینه مناسبی برای آنها می باشد اما اگر برنامه نویس هستید و برای طراحی سایت از زبان ASP.NET با پایگاه داده SQL Server استفاده می کنید جهت انتخاب بین هاست لینوکس و ویندوز باید در ابتدا نیاز کاربران از سایت بررسی شود، پس از آن با توجه به زبان برنامه نویسی سایت، سیستم عامل مدنظر انتخاب میشود.

جهت استفاده از لینوکس و ویندوز نیازی نیست که متخصص لینوکس و یا متخصص ویندوز باشید بعضی از افراد نیز به اشتباه تصور می کنند برای استفاده از سیستم عامل لینوکس باید روی کامپیوتر شخصی خود، سیستم عامل لینوکس نصب کنند. این تصور اشتباه است و در واقع برای کار با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس از یک نرم افزار مدیریتی به نام کنترل پنل استفاده خواهد شد. کنترل پنل های پلسک، هلم ، وب سایت پنل ، کنترل پنل های ویندوزی و کنترل پنل های سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک ، جزء کنترل پنل های لینوکسی هستند.

همانطور که متوجه شدید پلسک کنترل پنل مشترک ویندوز و لینوکس است.

تعریف لینوکس

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل رایگان و open source است که بر پایه استانداردهای یونیکس ایجاد گردیده و رابط برنامه نویسی و رابط کاربری مناسب با سیستم های مبتنی بر یونیکس را فراهم می نماید. لینوکس شامل بسیاری از المان های توسعه یافته بوده و با سیستم Unix کاملا سازگار می باشد.

لینوکس از هسته تشکیل شده است. هسته، رابط نرم ‌افزاری برای سخت‌ افزار کامپیوتر بوده و با CPU، حافظه و بخش های دیگرنرم‌ افزار‌های کامپیوتر ارتباط برقرار می کند. در حقیقت هسته پایین ‌ترین سطح از بخش نرم‌افزای سیستم است که البته از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

هاست لینوکس سرویس هاستی است که روی سرورهایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر Linux است ارائه شده است

ویژگی های هاست لینوکس:

  • امنیت بالا
  • کارایی و کیفیت مناسب به دلیل بهینه بودن لینوکس
  • امکان اجرای PHP و دیتابیسMYSQL
  • قابلیت استفاده از دستورات HTML
  • پهنای باند بالا

امکان نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا بر اساس PHP مانند وردپرس ، جوملا، دروپال و…

در بهترین شرکت هاستینگ  می‌توانید مجموعه شرکت‌ها را به همراه ویژگی‌های آنها مانند ترافیک، نوع رم، تنظیمات امنیتی مشاهده کرده و یک پلن مناسب انتخاب کنید.

محبوب ترین وب سرور استفاده شده در سرورهای لینوکس آپاچی و لایت اسپید هستند که از زبان های برنامه نویسی معروف و پرکاربرد پشتیبانی می کنند  و از کنترل پنل های محبوب لینوکس نیز سی پنل و دایرکت ادمین هستند

 

تفاوت لینوکس با ویندوز چیست؟

تفاوت لینوکس با ویندوز

لینوکس یک سیستم عامل با متن باز است که متن کدهای آن را کاربر می تواند ببیند و در آن تغییراتی را ایجاد کند و با توجه به نیاز خود آن را طراحی نمایند.

همچنین می تواند از روی لینوکس به هر تعداد که تمایل داشته باشد کپی کرده و آن را به فروش برساند.

بر خلاف لینوکس، سیستم عامل ویندوز نرم افزاری است که کدهای آن کامل بسته بوده و امکان اینکه سر از آن در بیاورید بسیار سخت می باشد و در حقیقت نمی دانید در سیستم شما چه می گذرد، به همین دلیل ویندوز رایگان نیست و شما نمی توانید از روی آن کپی نموده و یا به دوستان خود بدهید.

هر نسخه از ویندوز دارای یک رابط کاربری گرافیکی و یک دسکتاپ بوده که به کاربران امکان مشاهده فایل ها و پوشه ها را فراهم میکند. در دو دهه گذشته، ویندوز رایج ترین سیستم عامل کامپیوترهای شخصی تا به امروز بوده که برای اجرا روی سخت افزار و پردازنده های اینتل طراحی گردیده است.

لینوکس معروف ترین و پرکاربردترین سیستم عامل Open Source بوده و به عنوان یک سیستم عامل، نرم افزاری است که تحت کلیه نرم افزارهای دیگر در دسکتاپ نصب می شود و درخواست ها را دریافت و سپس این درخواست ها را به قسمت سخت افزار رایانه انتقال میدهد و در حقیقت بیشتر به عنوان یک سیستم عامل مخصوص سرور مورد استفاده  قرار میگیرد.

مقایسه سیستم عامل لینوکس و ویندوز

1-دسترسی

در سیستم عامل لینوکس کاربر به کد اولیه دسترسی داشته و امکان آن را دارد که بر اساس نیازش کد را تغییر دهد که این مساله موجب آن می گردد      ایرادات در سیستم عامل با شتاب بیشتری برطرف شود.

در ویندوز هرکاربر به کد پایه دسترسی ندارد و فقط  بعضی افراد خاص میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

2-سطح اجرا

سیستم عامل لینوکس امکان توقف در سطح های مختلف اجرا را داشته و کاربران می توانند در صورت بروز مشکل توسط خط فرمان محیط کاربری گرافیکی خطا را برطرف نموده و به ادامه کار خود بپردازند.

*در ویندوز اگر باهر مشکلی روبه رو شویم برای یافتن و رفع آن باید سیستم را ریستارت و راه اندازی مجدد کنیم.

3-قابلیت استفاده

نصب لینوکس پیچیده است اما توانایی انجام کارهای پیجیده را آسان تر می نماید اما ویندوز یک سیستم ساده به کاربر می دهد تا کار کند اما نصب آن به زمان طولانی تری نیاز دارد.

4-امنیت

در بحث امنیت هم سرورهای لینوکسی از سرورهای ویندوزی پیشی خواهند گرفت. بیشتر حملاتی که در دنیای اینترنت وجود دارند، سرورهای ویندوزی را مورد هدف قرار می‌دهند.

5-سرعت

لینوکس به خاطر استفاده درست از منابع سخت افزاری از سرعت بالاتری نسبت به ویندوز برخوردارمی باشد.

آیا می دانید برای راه اندازی سایت فروشگاهی می توانید هاست ووکامرس خریداری کنید تا سایتی با سرعت  و کارایی بالا تری داشته باشید.

6-فایل سیستم

در سیستم عامل ویندوز فایل ها درون پوشه هایی بر روی درایوهای مختلف مانند C,D,E قرار دارند اما در سیستم عامل لینوکس فایل ها بصورت یک ساختار درختی هستند که از سر فهرست root شروع می شوند و با اسلش مشخص می شود.

7-انواع فایل

در سیستم عامل لینوکس همه چیز یک فایل است. دایرکتوری ها  فایل ها،فایل ها و دستگاه هایی مانند چاپگر ، ماوس ، صفحه کلید و غیره هم فایل هستند که در ویندوز اینگونه نیست اما فایل ها در ویندوز انواع مختلفی دارند همچنین در سیستم عامل ویندوز معمولا فایلهای سیستمی و برنامه ها در درایو C: ذخیره می شوند.اما در سیستم عامل لینوکس  شما می توانید فایلهای سیستمی و برنامه ها را در دایرکتوریها و مسیرهای مختلف پیدا کنید.

در لینوکس شما می توانید چند فایل با یک نام را تنها با این شرط که بزرگی و کوچکی حروف آنها با هم تفاوت داشته باشد در یک مسیر قرار دهید اما در ویندوز به این صورت نیست و شما نمی توانید فایل های هم نام را حتی اگر بزرگی و کوچکی حروف آنها با هم تفاوت داشته باشد در یک مسیر قرار دهید و به شما پیغامی مبنی بر اینکه فایلی با این نام وجود دارد و پیشنهاد تغییرنام فایل را می دهد

8-دسترسی کاربران

-انواع کاربران لینوکس بصورت زیر هستند:

  • کاربر root
  • کاربر معمولی
  • کاربر سرویس

-انواع کاربران ویندوز بصورت زیر هستند:

  • Administrator (مدیر)
  • Standard (معمولی)
  • Child (کودک)
  • Guest (میهمان)

با تفاوت مختصری که در فوق توضیح دادیم و باتوجه به نیاز خود برای انتخاب نوع هاست، میتوانید هاست لینوکس و یا هاست ویندوز را انتخاب کنید.

اگر به دنبال مقایسه هاست های لینوکس هستید و می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید پیشنهاد می کنم مقاله بهترین هاست لینوکس را بخوانید.
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.