ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

ساخت سایت مپ با رنک مث

روش های مختلفی برای ساخت نقشه سایت وجود دارد که در این مقاله نحوه ساخت سایت مپ را رنک مث را آموزش می دهیم.

2
17 اردیبهشت 1402
آخرین بروزرسانی: 17 اسفند 1402

افزونه رنک مث یکی از بهترین افزونه های سئو وردپرس است که می توانید اقدامات متنوعی را برای سئو سایتتان انجام دهید کافیست این افزونه را نصب کنید و مواردی مانند اسکیماها، افزودن عنوان سئو و توضیح متا برای نوشته ها و برگه ها، ویرایش فایل های htaccess و robots.txt، مدیریت ریدایرکت ها و… را با این افزونه انجام دهید. یکی از قابلیت های افزونه رنک مث ساخت نقشه سایت است که که در ادامه مراحل ساخت سایت مپ را به صورت تصویری آموزش می دهیم.

سایت مپ چیست؟ چرا به نقشه سایت نیاز داریم؟

نقشه سایت یا SiteMap یک فایل XML است که حاوی آدرس صفحات سایت است با استفاده از نقشه سایت صفحات سایت توسط ربات های گوگل راحت تر کرال می شوند.

گوگل هر روز تمام صفحات سایت را کرال نمی کند، سایت مپ به موتورهای جستجو برای کرال بهتر سایت کمک می کند و با داشتن یک نقشه سایت به گوگل، آپدیت و انتشار صفحات جدید را به گوگل اعلام می کنید و این اطمینان ایجاد می شود که بروزسانی های شما توسط گوگل مشاهده شود.

.اگر میخواهید توسط موتورهای جستجو بهتر دیده بشید و در نتایج اول گوگل قرار بگیرید با نصب رنک مث مراحل ساخت سایت مپ را با ما پیش ببرید.

نحوه ساخت سایت مپ با رنک مث

همانند سایر تنظیمات Rank Math ساخت نقشه سایت هم به راحتی قابل انجام است هنگام نصب و پیکربندی افزونه رنک مث می توانید تنظیمات مربوط به نقشه سایت را انجام دهید از پیشخوان وردپرس > رنک مث> تنظیمات نقشه سایت را انتخاب کنید.

انتخاب تنظیمات نقشه سایت

در این قسمت وارد تنظیمات نقشه سایت می شوید نقشه سایت را می توانید سایت مپ را برای نوشته ها، برگه، دسته ها و برچسب ها و… تنظیم کنید.

تنظیمات ساخت نقشه سایت با رنک مث

تنظیمات عمومی

در قسمت تنظیمات عمومی موارد زیر را تنظیم کنید:

  • پیوندها در نقشه سایت: انتخاب تعداد فایل هایی که در هر نقشه ایندکس می شود. پیشنهاد می شود بین 500 تا 1000 قرار دهید.
  • تصویر در نقشه سایت: با فعال کردن کرال تصاویر، تصاویر سایتتان هم در نتایج قرار می گیرد برای سایتهایی که تصاویر زیادی دارند بهتر است این قسمت را غیر فعال کنید.
  • شامل تصاویر شاخص: فعال کردن کرال تصاویر شاخص در نقشه سایت
  • مستثنی کردن نوشته‌ ها و دسته ها: اگر می خواهید بعضی از نوشته ها یا دسته ها در سایت مپ قرار نگیرد باید آی دی دسته با نوشته را وارد کنید.
  • پینگ موتورهای جستجو: اعلام تغییرات نقشه سایت به گوگل، به عنوان مثال اگر محتوای جدیدی منتشر کنید تغییرات به گوگل اعلام می شود.

 انواع پست ها

با انتخاب هر کدام ار انواع پست ها مانند نوشته ها، برگه ها، محصولات و… می توانید قرار گرفتن هر کدام در نقشه سایت را فعال یا غیر فعال کنید به عنوان مثال در قسمت برگه ها قرار دادن در نقشه سایت را فعال کنید و فیلدهایی که مدنظرتان است را در فیلدهای سفارشی سازی وارد کنید.

طبقه بندی ها

در تنظیمات طبقه بندی می توانید قرار گرفتن هر کدام از انواع طبقه بندی ها مانند دسته یا برچسب را فعال یا غیر فعال کنید یکی از تنظیمات این بخش امکان غیر فعال کردن ایندکس دسته بندی های خالی است به این ترتیب بودجه خزش برای صفحات بی ارزش و بدون محتوا مصرف نمی شود.

امکان فعال یا غیر فعال کردن قرار گرفتن دسته ها در نقشه سایت

نقشه های ویژه سایت

در این قسمت نقشه سایت را برای سایت های ویدئویی یا سایت هایی که سئو محلی فعال شده تنظیم کنید. در تنظیمات نقشه سایت ویدئویی می توانید تعیین کنید که کدام یک از پست تایپ ها یا فیلدهای سفارشی که دارید دارای ویدئو هستند.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

بعد از ساخت نقشه سایت وارد پیشخوان سرچ کنسول شوید و از قسمت sitemap< Add a new sitemap را انتخاب کنید و لینک سایت مپی که ایجاد کرده اید را وارد کنید و دکمه Submit را بزنید.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

خطاهای ساخت نقشه سایت

1- خطای 404: در صورتی که در نقشه سایت با خطای 404 مواجه شدید کافیست بهتنظیمات قسمت پیوندهای یکتا را باز کنید و یکبار دکمه ذخیره را بزنید و یا در تنظیمات رنک مث در قسمت نقشه سایت یکبار ذخیره تنظیمات را بزنید تا این خطا رفع شود.

2- خطای فضای خالی: اگر با خطای زیر مواجه شدید:

error on line 2 at column 6: XML declaration allowed only at the start of the document

این خطا به خاطر وجود فضاهای خالی در سایت مپ است که می‌توانید به صورت دستی فاصله ها را حذف کنید و یا با اجرای کد زیر این خطا را برطرف کنید.

<?php
function ___wejns_wp_whitespace_fix($input) {
$allowed = false;
$found = false;
foreach (headers_list() as $header) {
if (preg_match("/^content-type:\\s+(text\\/|application\\/((xhtml|atom|rss)\\+xml|xml))/i", $header)) {
$allowed = true;
}

if (preg_match("/^content-type:\\s+/i", $header)) {
$found = true;
}
}

if ($allowed || !$found) {
return preg_replace("/\\A\\s*/m", "", $input);
} else {
return $input;
}
}
ob_start("___wejns_wp_whitespace_fix");
?>

خوشحالیم که این که تا اینجا با این نوشته همراه ما بودید پیشنهاد می‌کنم به مقاله تنظیمات رنک مث هم سر بزنید و سایر تنظیمات افزونه Rank Math را ببینید، اگر در مراحل ساخت نقشه سایت سوالی داشتید در قسمت کامنت ها از ما بپرسید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
2 دیدگاه
osiok
osiok
15 خرداد 1402 23:18

کد رو کجا بزارم

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
16 خرداد 1402 09:45

سلام
فایل 1 را بساز و کد بالا را در فایل بذار بعد فایل را سیو کن و ببند

حالا برو تو فایل 2 و فایل 1 رو incloud کن
برای اینکلود کردن باید کد زیر را مثل تصویر زیر در فایل 2 قرار بدی
include('whitespacefix.php');

که با ذخیره کردن این فایل کد اجرا میشه
بعد از اجرا هم می تونی این کد را پاک کنی

آیا مفید بود ؟