ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
نقد و بررسی

اسکریپت (Script) چیست؟ کاربردهای اسکریپت کدامند؟

 اسکریپت چیست؟ (Script) قطعه کد یا برنامه‌ای است که برای انجام کار خاصی نوشته می‌شود و فرایندهای تکراری جلوگیری می‌کند و به صورت لوکال یا در وب قابل اجراست. JavaScript PHP ،Python ،Groovy ،Ruby از جمله زبان‌های اسکریپت نویسی هستند که می‌توانید از یک برنامه کوچک تا ساخت سایت فروشگاه یا صرافی ارز دیجیتال را با آن کدنویسی و اجرا کنید.

16
27 بهمن 1399
آخرین بروزرسانی: 07 فروردین 1403

شاید برای خیلی از شما سوال پیش بیاید که اسکریپت چیست؟ اسکریپت (Script) در واقع قطعات کد یا برنامه‌هایی هستند که با یک زبان برنامه نویسی نوشته شده اند، کدهای اسکریپت به جای پردازشگر کامپیوتر (همانطور که یک برنامه کامپایل شده است) توسط برنامه دیگری به صورت همزمان تفسیر یا اجرا می‌شود و از انجام کارهای تکراری جلوگیری می‌کند.

بطور کلی همه برنامه‌ها ابتدا توسط کامپایلر به صورت کامل کامپایل و سپس اجرا می‌شوند ولی دستوراتی که در اسکریپت نوشته می‌شود نیازی به یکپارچه شدن ندارند و مراحل خطایابی و اجرا همزمان انجام می‌شود. به عنوان مثال بررسی وضعیت لود cpu سرور بجای اینکه توسط عامل انسانی انجام شود می‌تواند توسط اسکریپت دربازه زمانی خاصی اجرا شود.

کد اسکریپت چیست؟

اسکریپت در حوزه تخصصی و در دنیای برنامه نویسی کامپیوتر و اینترنت قطعه کدی است که کارهای خاص را انجام می‌دهد. بطورکلی کدهای اسکریپت دستورالعمل‌هایی است که به رایانه می‌گوید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد و برای اتوماسیون کردن فرایندها در سطح برنامه اجرا می‌شود و نیازی به تفسیر توسط کامپیوتر ندارند و توسط برنامه Interpret تفسیر می‌شوند.  مثلا با نوشتن یک اسکریپت می توان تمامی خبرهای یک سایت را پس از اجرا دانلود کنید یا می توانید اسکریپتی ایجاد کنید که مانند یک پنل کاربری بتواند مشتریان شما را مدیریت کند.

کاربرد اسکریپت چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم، اسکریپت‌ها فرایندهای کامپیوتر را اتوماسیون می‌کنند و قابلیت اجرای تعداد زیادی کد را در یک زمان دارند. اسکریپت در موارد زیر به کار می‌رود:

  • ساخت بازی‌ها
  • برنامه نویسی بک‌اند برای سیستم‌های پیچیده
  • سیستم‌های کنترل از راه دور
  • ایجاد برنامه‌های کاربردی وب

مثال واضح برای درک اسکریپت سایت‌های وردپرسی هستند. توسعه دهندگانی که تم‌ها یا افزونه‎‌های وردپرس را برنامه نویسی می‌کنند از PHP برای فراخوانی محتوای سایت استفاده می‌کنند، مثلا یک اسکریپت PHP این امکان را فراهم می‌کند که سه تا از آخرین پست وبلاگ شما به طور خودکار در صفحه اصلی سایت ظاهر شود یا می‌توانید از دستورات شرطی (if/else/endif) برای تغییر آنچه در سایت بر اساس پارامترها نمایش داده می‌شود استفاده کنید.

کاربری که وب سایت را مشاهده می‌کند اسکریپت یا روند آن را نمی‌بیند، فقط نتیجه نهایی را می‌بیند. در همین حال، توسعه‌دهنده سایت می‌تواند این ویژگی‌ها را با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های و کدهای اسکریپت یک‌باره پیاده‌سازی کند، نه اینکه تک تک نمونه‌ها و نتایج یک تابع پویا را به صورت دستی کدنویسی کند.

در راست چین انواع مختلفی از اسکریپت مانند اسکریپت فروشگاهی، اسکریپت خبری، اسکریپت درگاه بانکی، اسکریپت شبکه های اجتماعی، مدیریت لایسنس، سیستم مدیریت فروش، سایت ساز و غیره وجود دارد که هر کدام کاربردی دارند. برای مثال اسکریپت فروشگاهی امکانات کاملی برای طراحی یک سایت فروش آنلاین در اختیار شما قرار می دهد و دارای پنل کاربری حرفه ای، نمایش وضعیت سفارش به کاربر، فیلتر محصولات، صفحه محصول، گالری تصاویر محصول، اشتراک گذاری محصول در شبکه های اجتماعی، ثبت نظرات، اطلاع رسانی زمان تحویل سفارش، فاکتور، عضویت کاربران است.

دوره جامع برنامه نویسی وردپرس

 مقایسه زبان‌های اسکریپتی با زبان‌های برنامه نویسی

تا به اینجا تعریف دقیق اسکریپت چیست را فهمیدید حالا به سراغ بررسی تفاوت زبان‌های اسکریپت با زبان برنامه نویسی می‌رویم. برنامه‌های نوشته شده و اسکریپت هر دو مجموعه دستوراتی هستند که پس از اجرا می‌توانند هدف خاصی را دنبال کنند، پس تفاوت اصلی زبان برنامه نویسی و زبان اسکریپت چیست؟ بطور کلی همه زبان‌های اسکریپت نویسی جزیی از زبان‌های برنامه نویسی هستند، مهم‌ترین تفاوت بین زبان‌های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی این است که زبان‌های اسکریپت نویسی به کامپایل نیازی ندارند و بسیار سریع تفسیر می‌شوند.

سایر تفاوت‌ها:

  • زبان‌های اسکریپتی برای اجرا نیاز به مفسر دارند اما زبان‌های برنامه نویسی قبل از اجرا توسط کامپایلر اجرا می شوند.
  • زبان های اسکریپتی نیاز به کدنویسی کمتری داشته و زمان کمتری از برنامه نویسی می‌گیرند اما در زبان های برنامه نویسی برنامه نویس مجبور است تمامی دستورات را به صورت دستی وارد نماید.
  • گاهی زبان های برنامه نویسی محدودیت بیشتری نسبت به زبان های اسکریپتی دارند. بطور مثال شما قادر به ایجاد و طراحی یک برنامه دسکتاپ یا تلفن همراه به وسیله زبان‌های برنامه نویسی نخواهید بود چرا که هیچ محیطی برای اجرای آن ها وجود ندارد.

توجه: سیستم مدیریت محتوا وردپرس  یک فریم ورک PHP و نوعی اسکریپت محسوب می شود، که برای اجرای آن نیازی به نصب پیش نیازی نخواهد بود و تنها با فعال کردن و نصب آن در هاست می توانید اسکریپت و کدهایی که به زبان php در آن نوشته شده را اجرا کنید، هر یک از دکمه‌ها و گزینه های موجود در سیستم مدیریت محتوای وردپرس مجموعه‌ای از دستورات را در پس زمینه اجرا می‌کند که منجر به هدفی خاص خواهد شد.

زبان اسکریپت نویسی چیست؟

زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که برای تفسیر و اجرای یک فرمان در یک زمان استفاده می‌شود. به طور کلی، زبان‌های اسکریپت‌نویسی نسبت به زبان‌های ساختاریافته‌تر و کامپایل‌شده‌تر مانند C و ++C  آسان‌تر و کدنویسی آنها سریع‌تر هستند. زبان‌های اسکریپت نویسی زبان‌های سطح بالای پویا هستند.

معرفی زبان‌های اسکریپت نویسی

دستورات اسکریپت و به طور کلی زبان های اسکریپتی بسیاری در دنیا وجود داشته اما امروزه تنها تعداد اندکی از این زبان ها به طور مداوم آپدیت شده و نیاز کاربران را برطرف می نمایند. در زیر به چند نمونه از این زبان ها اشاره شده است.

اسکریپت چیست؟ انواع زبان اسکریپت نویسی

 

  1. JavaScript/ECMAScript

JavaScript اولین زبان اسکریپتی بوده که به عنوان گویشی از زبان ECMAScript شناخته می شود. این زبان از برنامه نویسی شی‌گرا مبتنی بر نمونه پشتیبانی می‌کند. کدهای جاوا اسکریپت بیشتر بر روی سیستم کاربر اجرا می شود.

  1. PHP

PHP از شی‌گرایی استفاده کرده و در طراحی backend یک وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برای افزودن و ایجاد ویژگی‌های پیشرفته به صفحات وب سایت، به کمک زبان HTML بکار گرفته می شود.

  1. Python

پایتون به عنوان دومین زبان محبوب شناخته شده و دلیل این امر سادگی در فهم و کدنویسی به وسیله این زبان است. پایتون نیز منبع باز بوده و به راحتی قابل ویرایش است. همچنین این زبان از برنامه نویسی ساختار یافته و شی‌گرا پشتیبانی می‌کند.

  1. Ruby

از دیگر زبان اسکریپتی مورد استفاده، می توان به روبی اشاره نمود. این زبان نیز از برنامه نویسی شی‌گرا استفاده کرده و بسیار ساده و قابل فهم می باشد.

  1. Groovy

این زبان اسکریپتی برای ماشین مجازی جاوا نوشته شده است نکته مهم درباره Groovy این است که می‌توانید از کتابخانه‌های جاوا برای گسترش این زبان استفاده نمایید.

مزایای اسکریپت‌ها

مهم‌ترین مزایای اسکریپت عبارتند از:

  • زبان‌های اسکریپتی open-source بودن آنهاست.
  • برنامه‌ها توسط کامپایلر یکپارچه می‌شود در نتیجه این فایل یکپارچه شده قابل ویرایش نیست، اما به دلیل آزاد بودن و باز بودن فایل‌های اسکریپت به راحتی قابل ویرایش هستند.
  • بسیاری از برنامه نویسان برای صرفه جویی در زمان و ارائه یک برنامه آزمایشی از زبان‌های اسکریپتی استفاده می‌کنند.
  • این زبان‌های اسکریپتی به سادگی قابل انتقال در بین انواع سیستم عامل‌ها هستند.
  • به دلیل سادگی نسبت به زبان‌های برنامه نویسی، یادگیری آنها برای افراد مبتدی راحت‌تر خواهند بود، از این رو بسیاری از افراد به هنگام شروع برنامه نویسی به سراغ فراگیری زبان های اسکریپتی رفته و پس از آن برنامه نویسی را آغاز می‌نمایند.

معایب اسکرپیت‌ها 

در کنار تمام موارد فوق زبان های اسکریپتی معایبی نیز خواهند داشت.

  • از آنجایی که این زبان open-source بوده و همه افراد می توانند به دستورات دسترسی داشته باشند، بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به استفاده از این نوع زبان نداشته و ترجیح می‌دهند که کدها و دستورات نوشته شده آن‌ها در معرض دید عموم نباشد.
  • قبل از اجرای اسکریپت نیاز به یک مفسر یا یک برنامه جداگانه است.

در صورتی که به برنامه نویسی و Script ها علاقه مند هستید، یادگیری زبان‌های اسکریپتی گزینه خوبی برای وارد شدن به دنیای برنامه نویسی می‌باشد. در این مسیر صبور باشید و از پروژه‌های کوچک برای شروع کار استفاده نمایید.

مثالی برای عملکرد اسکریپت

با یک مثال نحوه عملکرد اسکریپت را بررسی می کنیم:

برای مثال قطعه کد زیر فایل های css را مینیفای می‌کند.

نتیجه رشته کد اسکریپت بالا:

شما می توانید نتیجه را مستقیما در اینجا هم ببینید.

یکی از راه‌های کسب در آمد در راست چین توسعه اسکریپت کاربردی از قبیل اسکریپت ارز دیجیتال است. اکنون که با مفهوم اسکریپت چیست آشنا شدید، آیا علاقه مند به یادگیری زبان‌های اسکریپتی و ارائه محصولات خود در راست چین شده اید؟

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
سوالات متداول

اسکریپت ها با زبان هایی مثل جاوا اسکریپت، پایتون، PHP و jquery نوشته شده اند. این زبان های برنامه نویسی توسط توسعه دهندگان حرفه ای انجام می شوند.

اسکریپت ها برای طراحی انواع وب سایت پویا و خودکارسازی فرایندها و برنامه های کاربردی استفاده می شوند. همه کدها بدون فراخوانی داده های خارجی در یک فایل و در یک زمان  برای ساخت بازی، ایجاد برنامه های کاربردی، اجرای خودکار برنامه ها و غیره اجرا می شوند.

اسکریپت یک فایل متنی است که شامل مجموعه ای از دستورات است که به صورت متوالی تکرار می شوند و فرایندهای از پیش تعیین شده ای را اجرا می کنند. اسکریپت ها تکه برنامه هایی هستند که با زبان کدنویسی نوشته شده اند و از انجام وظایف تکراری جلوگیری می کنند.

مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
16 دیدگاه
mehdi356
mehdi356
01 مهر 1402 12:18

سلام خانوم غفاری من پایتون و php بلدم / لطفا برا کسب در امد از طریق اسکریپت نویسی یه نقشه را و کانال اموزشی عالی معرفی میکنین / ممنونم .

آیا مفید بود ؟
0
امیر گرجی
امیر گرجی
01 مهر 1402 14:21

سلام وقتتون به خیر
برای کسب درآمد پیشنهاد من طراحی اسکریپت های فروشگاهی با امکان قابلیت چند فروشندگی میباشد. این اسکریپت ها در سایت راستچین فروش خوبی دارند. همچنین برای طراحی اسکریپت در هر دستبه بندی میتوانید اون دسته بندی را در سایت راستچین سرچ کرده و از محصولات موجود ایده بگیرید. برای آموزش ها نیز میتوانید از سایت مکتب خونه کمک بگیرید.

آیا مفید بود ؟
Mohammad840
Mohammad840
05 خرداد 1402 18:13

سلام و وقت بخیر
اسکریپت های فروشگاهی و ... در سایت راستچین هستند مانند اسکریپت نگارشاپ
و اسکریپت های ابزاری یا کاربردی هم در راستچین هستش
سوال من این است که ایا میشود دو اسکریپت روی هم پیاده سازی شوند
مثلا روی اسکریپت فروشگاهی اسکریپت پشتیبانی و ... هم اضافه شود ؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
06 خرداد 1402 00:07

سلام دوست عزیز
قبل از خرید هر محصول سازگاری اسکریپت ها را از طراحان بپرسید
از قسمت پرسش و پاسخ محصول قبل از خرید می تونید سوال اتون از طراحان را بپرسید

آیا مفید بود ؟
ana amini
ana amini
31 شهریور 1400 15:00

سلام
آیا برای کار با اسکریپت ها نیاز به اشنایی با زبان های اسکریپتی هست؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
03 مهر 1400 15:10

سلام دوست عزیز نیاز به آشنایی با جاوا اسکریپت داشته باشید

آیا مفید بود ؟
payam danesh
payam danesh
31 شهریور 1400 14:42

با سلام
عذر می خام آیا آموزشی برای کار با اسکریپت و انجام تنظیمات اون در سایت وجود داره ؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
03 مهر 1400 23:48

سلام دوست عزیز
بله با خرید محصولات راست چین آموزش ها در پک محصولات قرار داده شده و در صورت داشتن هر سوال می توانید از طریق تیکت با طراح در ارتباط باشید. در ضمن برخی از محصولات امکان نصب رایگان دارند.

آیا مفید بود ؟
payam danesh
payam danesh
22 تیر 1400 15:18

سلام
من هنوز تفاوت افزونه و اسکریپت را نمیدونم، ممکنه بیشتر درموردش توضیح بدید؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
23 تیر 1400 10:10

سلام
دوست عزیز اسکریپت و افزونه می تونند هر دو قطعه کد هستند گه می توانند یک هدف مشترک داشته باشند مثلا شما می توانید یک افزونه برای تخفیف گروهی بنویسید و یک اسکریپت هم برای همین منظور بنویسید. یکی از مهمترین تفاوت های افزونه و اسکریپت این است که افزونه وابسته به پلتفرم وردپرس است و فقط روی وردپرس قابل اجراست اما اسکریپت یک برنامه است که به صورت مجزا قابل نصب است.

آیا مفید بود ؟
mahtab140099
mahtab140099
18 فروردین 1400 08:08

سلام مرسی از مقاله خوبتون
الان می دونم که اسکریپت چیه اما هنوز ی سوال دارم:
ببینید من می خام یه اسکریپت فارسی برای قیمت انلاین طلا بخرم. در محصولاتتون چیزی ندیدم امکانش هست راهنمای کنید؟ و اینکه اصلا اسکریپت بهتره یا وب سایت راه اندازی کنم؟
ممنون میشم راهنمای کنید.

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
18 فروردین 1400 08:54

سلام دوست عزیز
بستگی به کسب و کارتون داره اگر می خواهید فقط قیمت ارائه دهید اسکریپت بهتر است اما اگر در کنار ارائها قیمت می خواهید خدمات دیگر را هم داشته باشید وب سایت راه اندزی کنید.

آیا مفید بود ؟
BaranDesign
BaranDesign
14 اسفند 1399 12:48

ممنون از مقاله خوبتون سوالی که برام پیش اومده اینه که اسکریپت را چه طور باید نصب کرد؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
16 اسفند 1399 08:44

سلام دوست عزیز
معمولا همراه هر اسکریپت یک راهنما برای نصب هست
ولی اغلب اسکریپت ها به این صورت نصب می شوند بعد از ساختن دیتابیش یک فایل zip دارید که باید در هاست آپلود و سپس extract کنید و می تونید به سادگی نصب را انجام بدید

آیا مفید بود ؟
mahtar1399
mahtar1399
14 اسفند 1399 09:58

سلام ممنون از مطلب خوبتون
برای اجرای اسکریپت نیاز هست برنامه خاصی نصب شده باشه؟ مثلا من اسکریپت ارز دیجیتال رو خریداری کردم برای بقیه اسکریپت ها چطور؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
16 اسفند 1399 08:56

معمولا پیش نیاز ها توسط برنامه نویس اعلام می شود. گاهی اسکریپت ها با توابع ساده پیاده سازی می شود و نیاز به پیش نیاز خاصی نیست و گاهی بستگی به کاربردی که دارد ممکن است نیاز به نصب برخی اکستنشن ها باشد که در توضیحات محصول قرار داده می شود.

آیا مفید بود ؟