ایکون
ارزان ترین دامنه IR ایران
راست چین کلود
فقط 25 هزار تومان
ثبت دامنه
RSS چیست
مجموعه مقالات وردپرس

RSS چیست و چگونه از آن در وردپرس استفاده کنیم؟

قابلیت RSS Feeds به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌روزرسانی خودکار محتوا را از سایت موردنظر خود دریافت کنید. اگر دارنده سایت هستید باید بدانید که فعالسازی RSS در افزایش بازدید محتواها و ارتباط موثرتر با مخاطبان نیز نقش بزرگی دارد. برای اینکه بدانید خبرخوان RSS چیست و نحوه فعالسازی آن چگونه است با ما همراه باشید.

0
10 اردیبهشت 1403
آخرین بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1403

اگر اهل وبلاگ‌نویسی هستید، احتمالاً با نماد نارنجی‌رنگ تحت عنوان RSS Feed برخورد کرده‌اید. آر اس اس فید یکی از امکانات وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها برای اطلاع رسانی است. اگر می‌خواهید از RSS Feed برای رشد و بهبود سایت خود استفاده کنید در این مقاله همراه ما باشید؛ تا ابتدا مفاهیم RSS و Feed را توضیح داده و سپس نحوه ساخت RSS وردپرس و فعالسازی آن را ارائه می‌دهیم.

Feed (فید) چیست؟

در اصطلاحات فناوری اطلاعات، واژه فید به معنای “تغذیه” یا “خوراک” است. در مفهوم وب هم فید به‌عنوان یک منبع داده است که از یک منبع خاص مثل وبلاگ، وب‌سایت و یا سایر منابع به شکل منظم به‌روزرسانی می‌شود. در واقع فید فرمتی از داده است که برای ارائه محتوای آپدیت شده به کاربران ارائه می‌شود؛ محتوایی که فید ارائه می‌دهد صفحه HTML، لینک به صفحات دیگر و غیره است.

یک فید شامل اطلاعاتی مختلفی مانند مطالب، خلاصه، لینک‌ها، متا دیتا مانند تاریخ انتشار مطالب و… می‌شود که به‌صورت یک فرمت خاص یا یک فایل متنی ارائه می‌شوند. کاربران می‌توانند این فیدها را با سرویس‌هایی که قابلیت خواندن آنها را دارند، مشاهده کرده و از به‌روزرسانی‌های آن‌ها مطلع شوند. از کاربردهای فید می‌توان به دنبال‌کردن وب‌سایت‌ها و سایر منابع آنلاین اشاره کرد.

RSS چیست؟

RSS نوعی فید وب و مخفف عبارت «Rich Site Summary» و یا «Really Simple Syndication» و ابزاری برای مدیریت و پیگیری تغییرات محتوا در وب سایت‌ها است. در واقع به کاربران و برنامه‌های کاربردی کمک می‌کند تا به روزرسانی‌های منظم از یک سایت را دریافت کنند. RSS معم ولاً فرمت XML دارد و اطلاعات را به شکلی که برای انسان و ماشین قابل خواندن است تبدیل می‌کند.

برای مثال وقتی شما به طور روزانه وارد یک سایت می‌شوید دوست دارید همواره و به طور منظم از مطالب جدید یا اخبار آن سایت باخبر باشید. RSS Feed مساله دسترسی به مطالب جدید را حل کرده است و شما می‌توانید با فعال‌کردن آن به طور خودکار اعلانات مربوط به مقالات جدید از سایت موردنظر را دریافت کنید و همواره به‌سرعت از جدیدترین مقالات سایت موردنظرتان باخبر شوید.

RSS چگونه کار می کند.

 

RSS یا فید وردپرس چگونه کار می‌کند؟ (طرز کار RSS)

حالا که فهمیدید خبرخوان RSS چیست بیایید ببینیم چطور کار می‌کند و چگونه باید از RSS استفاده کنیم. همان‌طور که اشاره شد RSS معمولاً فرمت XML دارد که به پلتفرم‌های RSS، سرویس‌ها و دایرکتوری‌ها ارسال می‌شود. در مرحله بعدی این فایل‌ها توسط سیستم مدیریت محتوا (CMS) استخراج شده و اطلاعاتش در یک فایل مثل صفحه وب قرار داده می‌شود. این محتواها به زبان XML است، پس برای خواندن آن‌ها نیاز به “آر اس اس خوان” یا «RSS feed reader» دارید چون این صفحات به شکل معمول قابل خواندن نیستند.

به زبان ساده‌تر هر سایت می‌تواند یک فید RSS یا چند فید با موضوعات مختلف داشته باشد. این فیدهای RSS فایل‌های متنی با فرمت XML هستند که بعد از اینکه به دایرکتوری‌ها، سرویس‌ها یا پلتفرم‌های RSS ارسال شد، مشترک بتواند به ظور منظم و بعد از هر به‌روزرسانی، محتوای آن‌ها را دریافت و مشاهده کند.

نکته: بلاگ وردپرس از فید RSS پشتیبانی می‌کند و هر صفحه از سایت وردپرس یک تگ متا دارد که مکان فید RSS سایت را نشان می‌دهد.

نمونه‌ای از یک RSS را در زیر مشاهده می‌کنید.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<channel>

            <title>WPBeginner</title>

            <link>http://www.wpbeginner.com</link>

            <description>Beginner’s Guide for WordPress</description>

            <lastBuildDate>Tue, 02 Apr 2013 14:13:37 +0000</lastBuildDate>

            <language>en-US</language>

            <item>

                        <title>How to Fix WordPress Posts Returning 404 Error</title>

                        <link>http://feeds.wpbeginner.com/wpbeginner/</link>

                        <pubDate>Tue, 02 Apr 2013 11:58:18 +0000</pubDate>

                        <dc:creator>Editorial Staff</dc:creator>

                        <category><![CDATA[Tutorials]]></category>

                        <guid isPermaLink=”false”>http://www.wpbeginner.com/?p=10968</guid>

                        <description><![CDATA[<p>Description of post goes here…</p>]]></description>

                        <content:encoded><![CDATA[<p>Post goes here….</p>]]></content:encoded>

            </item>

</channel>

نکته: برای پیدا کردن آدرس RSS یک سایت وارد سایت شده و روی علامتی که در تصویر مشخص شده بزنید. در صورتی که آیکن را در سایت پیدا نکردید انتهای URL سایت کلمه RSS را بزنید تا مرورگر به صفحه‌ای با فید RSS هدایت شود که آخرین مطالب و اخبار سایت را نشان می‌دهد. معمولا RSS در سایت‌های خبری و وبلاگی فعال است.

نحوه مشاهده RSS یک سایت

به علاوه برای مشاهده فید آر اس اس می‌توانید روی سایت کلیک راست کرده و گزینه «Page Source» را بزنید. در صفحه جدید که همان کد منبع است کلیدهای Ctrl+F را زده و RSS را تایپ کنید تا آدرس RSS را ببینید.

چگونه در وردپرس RSS Feed ایجاد کنیم؟

روش ساخت RSS وردپرس بسیار ساده بوده زیرا قابلیت استفاده از RSS به‌صورت پیش‌فرض در وردپرس فعال است. فید آر اس اس در وردپرس انواع مختلفی دارد، از جمله برای بخش دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها، دیدگاه‌ها، جستجو، نویسندگان و… . اگر می‌پرسید چگونه RSS را در وردپرس فعال کنیم، تنها کافی است که بخشی از قالب وب‌سایت خود که می‌خواهید فید وردپرس در آن نمایش داده شود را انتخاب کنید (در حالت ویرایش فایل پوسته وردپرس). سپس برای استفاده از فید وردپرس در سایت، در مکانی که در نظر دارید کدهای مخصوص زیر را اضافه کنید.

مثلا برای نمایش فید در هدر باید فایل header.php را ویرایش کنید.

فید RSS وردپرس برای نوشته‌ها

<a href=”<?php bloginfo(‘rss2_url’);

?>” title=”<?php _e(‘Syndicate this site using RSS’);

?>”><?php _e(‘<abbr title=”Really Simple Syndication”>RSS</abbr>’);

?></a>

فید RSS برای دیدگاه‌ها در وردپرس

<a href=”<?php bloginfo(‘comments_rss2_url’);

?>” title=”<?php _e(‘The latest comments to all posts in RSS’);

?>”><?php _e(‘Comments <abbr title=”Really Simple Syndication”>RSS</abbr>’);

?></a>

فید ATOM

<a href=”<?php bloginfo(‘atom_url’);

?>” title=”<?php _e(‘Syndicate this site using Atom’);

?>”><?php _e(‘Atom’);

?></a>

برای ایجاد RSS در وردپرس می‌توانید از افزونه‌ها استفاده کنید ولی پیشنهاد می‌کنم از فانکشن‌های پیش فرض وردپرس استفاده کنید.

کاربرد و مزایای استفاده از RSS

قبل از غیر فعال کردن RSS بیایید با هم ببینیم چه مزایایی دارد:

  • سهولت دنبال‌کردن: همان‌طور که اشاره شد با استفاده از RSS، کاربران بااطلاع رسانی مؤثر می‌توانند به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به بازدید روزانه سایت، به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت کنند.
  • دسترسی آفلاین: با استفاده از فید RSS، کاربران می‌توانند مطالب وب‌سایت را به‌صورت آفلاین مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست آدرس وب‌سایت شما را حفظ کنند.
  • سهولت در اشتراک‌گذاری: کاربران می‌توانند مطالب موردعلاقه خود را از طریق فید RSS به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها به اشتراک بگذارند.
  • مدیریت بهتر محتوا: کاربران می‌توانند فید‌های RSS خود را بر اساس موضوعات و دسته‌بندی‌های مختلف مرتب کنند و به‌راحتی به مطالب موردنظر خود دسترسی داشته باشند.
  • توزیع بهتر محتوا: برای ناشران محتوا، فید RSS ابزاری قوی برای توزیع محتوا و افزایش دسترسی به مخاطبان است که می‌تواند به رشد و شناخت بیشتر وب‌سایت یا وبلاگ کمک کند.

در واقع شما به عنوان کاربر می‌توانید در وب سایت‌های مورد علاقه خود عضو شوید و همه اخبار آنها را در یک جا بخوانید و به راحتی و سریع بررسی کنید. برای ارسال نظر در وبلاگ به راحتی از مقاله بازدید کرده و نظر خود را بگذارید.

مزایای استفاده از فید RSS

فیدخوان های مدرن به شما کمک می‌کنند تا لیست خواندن خود را در دسته‌ها و گروه‌های دلخواه بگذارید. با استفاده کارآمد از RSS ، می توانید حداکثر استفاده را در زمان مطالعه خود داشته باشید و در آن صرفه جویی کنید.

نرم‌افزارهای RSS Reader

در بخش‌های قبلی گفتیم که برای استفاده از RSS نیاز به برنامه فیدخوان دارید؛ در بخش زیر لیستی از بهترین نرم‌افزارهای RSS خوان را برایتان آورده‌ایم.

  1. سرویس Feedly

Feedly یک سرویس آنلاین کامل با امکانات متنوع برای دسترسی به محتوای آپدیت شده است. این سرویس نسخه رایگان و نسخه پریمیوم دارد که نسخه پرمیوم با امکانات بیشتر مانند ادغام با برنامه‌های مختلف مانند Evernote و Dropbox ارائه می‌شود. با Feedly می‌توانید اشتراک‌های RSS را در دستگاه های خود مثل تلفن همراه همگام کنید تا از هرجا آن را رها کردید بتوانید دوباره شروع به خواندن کنید.

  1. Feedreader Online

یک سرویس آنلاین رایگان که قابلیت ذخیره محتوای سایت‌های مختلف و فیلترکردن موارد خوانده نشده را دارد.

  1. Good News

سرویس دیگری که قابلیت نمایش متفاوت محتوا و ارائه سورس تمام محتواهای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دارد.

  1. The Old Reader

یکی از بهترین ارائه‌دهندگان سرویس RSS Reader با امکاناتی مانند کلیدهای میانبر و تنوع در نمایش و همچنین داشتن شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط بین کاربران که آن را نسبت به سایرین متفاوت کرده است.

  1. CommaFeed

سرویسی رایگان و اپن‌سورس است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا آن را بر روی سرور خود نصب و سفارشی‌سازی کنند.

نکته: این نرم‌افزارها با جستجو در اپلیکیشن‌های موبایل به صورت اپ و یا مرورگر وب در دسترس شما هستند که می‌توانید از آن‌ها برای دسترسی به فیدهای RSS موردنظر خود استفاده کنید.

اگر قصد دارید با استفاده از افزونه‌های خبرخوان اخبار و مطالب سایت‌های دیگر را جمع آوری و در سایت وردپرسی خود نمایش دهید پیشنهاد می‌کنم از افزونه ربات نویسنده استفاده کنید.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه WordPress Automatic، ربات نویسنده
دسته بندی : افزونه کاربردی
1831
فروش
84%
رضایت

چگونه از RSS برای خواندن مطالب وب‌سایت‌های موردعلاقه خود استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از RSS برای خواندن مطالب وب‌سایت‌های موردعلاقه خود استفاده کنید، به شیوه زیر عمل کنید:

  1. انتخاب یک برنامه فید خوان (Feed Reader)

اولین گام برای استفاده از قابلیت RSS، انتخاب یک برنامه آر اس اس خوان است. در بخش قبل معروف‌ترین برنامه‌های فید خوان را معرفی کردیم و توصیه ما به شما استفاده از برنامه Feedly است؛ زیرا این برنامه امکانات بسیاری برای مدیریت فیدهای آر اس اس و خواندن مطالب به شما می‌دهد.

  1. مشترک‌شدن در RSS Feeds

پس از نصب برنامه آر اس اس خوان، می‌توانید وارد فیدهای موردعلاقه خود شوید. جهت اشتراک در فیدهای آر اس اس در Feedly، کافی است URL سایت موردنظر خود را وارد کرده و روی دکمه Follow کلیک کنید.

  1. مدیریت فیدها

پس از اینکه RSS وب‌سایت خود را ثبت و آن را دنبال کردید می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را مدیریت کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را دسته‌بندی کرده و موضوعات مختلفشان را مشخص کنید. لازم به ذکر است که خبرخوان‌هایی مثل Feedly علاوه بر دسته‌بندی، قابلیت‌هایی مثل چاپ، به‌اشتراک‌گذاری و… را نیز دارند که می‌تواند جالب و کاربردی باشد.

  1. خواندن مطالب

پس از مدیریت و دسته‌بندی این فیدها نوبت به خواندن این مطالب جدید می‌رسد. با این روش، شما به‌راحتی می‌توانید از فید RSS برای دنبال‌کردن و مدیریت محتوای موردعلاقه خود استفاده کنید و همیشه به‌روز با آخرین اخبار و مطالب موردنظرتان باشید.

چگونه RSS Feed وردپرس خود را بهبود بخشیم و گسترده کنیم؟

برای بهبود و گسترش RSS در وردپرس می‌توانید در گام اول از روش‌هایی برای جذب کاربران و تشویق آن‌ها به اشتراک در خوراک RSS استفاده کنید؛ این روش‌ها شامل افزودن آیکن‌های آر اس اس به نوار کناری یا بخش برجسته دیگر وب‌سایت می‌شود.

استفاده از سرویس‌های مدیریت فید مانند Feedburner یا Feedblitz برای بهبود اطلاعات و آمار خوراک، و همچنین استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ مثل Aweber یا MailChimp برای ارسال خبرنامه‌ها و جذب اعضای جدید می‌تواند مفید باشد.

همچنین شما می‌توانید فید RSS خود را با بهینه‌سازی محتوا، اضافه‌کردن پست ریزها، استفاده از خوراک‌های جداگانه برای دسته‌بندی موضوعات و استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی RSS، برای مخاطبان خود جذاب‌تر و مفیدتر کنید.

با بهبود و گسترش RSS Feed خود، می‌توانید ارتباط بیشتری با مخاطبان خود برقرار کرده و در نتیجه محتواهای خود را پربازدیدتر کنید. همان‌طور که اشاره شد، بهره‌گیری از روش‌هایی چون اضافه‌کردن آیکون‌های RSS، ایجاد خبرنامه‌های ایمیلی و سرویس‌های مدیریت فید می‌تواند به بهینه‌سازی آر اس اس شما کمک کند و وب‌سایت شما را به سطح بالاتری از موفقیت برساند.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
قالب وودمارت یک راه حل قدرتمند برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی است. این قالب با انعطاف پذیری بالا، مجموعه ویژگی‌های غنی و رابط کاربری بصری، به شما این امکان را می‌دهد تا فروشگاه رویایی خود را به راحتی راه اندازی کنید. در این مقاله، آموزش قالب وودمارت را شروع و شما را با جنبه های مختلف این قالب ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.