ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
نقد و بررسی

مارکت پلیس چیست؟ چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارد؟

مارکت پلیس یک پلتفرم آنلاین است که امکان فروش به چندین فروشنده را می‌دهد و با فروشگاه اینترنتی تفاوت دارد، برای اینکه با تعریف دقیق مارکت پلیس چیست آشنا شوید و تفاوت آن را با فروشگاه اینترنتی بدانید، مقاله را مطالعه کنید.

0
30 دی 1402
آخرین بروزرسانی: 09 فروردین 1403

اگر قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی بزرگ با هزینه کم راه اندازی کنید، حتماً به مفهوم مارک پلیس برخورده‌اید. در این مقاله قصد داریم به سوال مارکت پلیس چیست پاسخ دهیم و نحوه عملکرد، معایب و مزایای استفاده از مارکت پلیس در کسب و کارها را بررسی کنیم.

مارکت پلیس چیست؟ بررسی مدل کسب و کار مارکت پلیس

مارکت پلیس پلتفرمی است که به فروشندگان مختلف امکان فروش محصولات یا خدماتشان را میدهد. این نوع پلتفرم‌ها معمولاً به عنوان بازارهای الکترونیکی شناخته می‌شوند و تمامی تراکنش‌ها و معاملات درون وب‌سایت توسط مدیران وب‌سایت نظارت می‌شوند، هم چنین ممکن است، مدیریت اصلی مارکت پلیس، خودش کالایی برای ارایه نداشته باشد.

طبق تحقیقات اخیر، از هر 10 وب‌سایت محبوب اروپا 7 مورد از آنها مارکت پلیس هستند. دلیل محبوبیت مارکت پلیس مزیت‌هایی است که هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای فروشندگان وجود دارد. در واقع هم برای خریداران تعداد بالایی فروشنده وجود دارد و هم برای فروشندگان امکان دسترسی به میلیون‌ها خریدار. هم چنین مارکت پلیس‌ها به دلیل داشتن چند فروشنده برای یک محصول امکان مقایسه قیمت و تجربه خرید و روش‌های ارسال متعدد را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی

ممکن است بسیاری از افراد اشتباها مارکت پلیس را یک فروشگاه اینترنتی تصور کنند که تصور اشتباهی است. تفاوت‌هایی بین مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی وجود دارد که بررسی می‌کنیم:

  • تنوع محصولات

اولین تفاوت بین مارکت پلیس و سایت فروشگاهی معمولی، تنوع محصولات آن هاست. مارکت پلیس دارای تنوع بسیار زیاد محصول است مانند سایت دیجی کالا که هر آن چیزی که نیاز باشد در آن یافت می‌شود.

  • امکان مقایسه محصولات

یکی از ویژگی‌های مهم مارکت پلیس‌ها، این است که به مشتریان امکان مقایسه محصولات از تأمین‌کنندگان مختلف را می‌دهند. با این امکان، مشتریان اطلاعات محصولات از تأمین‌کنندگان مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و تصمیم‌گیری بهتری برای خرید محصول انجام میدهند. اما در فروشگاه های اینترنتی این امکان وجود ندارد.

  • زمان و هزینه

سومین تفاوتی که سایت فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس دارند، زمان و هزینه‌ای است که برای راه اندازی آن‌ها صرف می شود. اگر قصد راه اندازی یک سایت فروشگاه آنلاین دارید باید بدانید که سریعا به سود نمیرسید چون در ابتدا باید سرمایه‌ای برای تامین محصولات داشته باشید. اما با راه اندازی یک مارکت پلیس چون محصولات توسط فروشندگان تامین می‌شوند احتمال به سود رسیدن بسیار بیشتر است.

  • جنبه‌های فنی

از دیگر تفاوت‌های مهمی که مارکت پلیس و یک فروشگاه آنلاین دارد، روش طراحی و ساخت آن‌هاست. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیاز به قالب‌های فروشگاهی و افرونه ووکامرس است که به سادگی با چند کلیک می‌توان تنظیمات ووکامرس را انجام داد، اما برای اینکه یک مارکت پلیس طراحی کنید باید از قالب و افزونه های چند فروشندگی استفاده کنید.

  • درآمد و سرمایه

از آن‌جایی که فروشگاه های اینترنتی سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نیاز دارند، زمان بیشتری نیاز است تا بتوانید به سوددهی برسید. اما اگر مالک یک مارکت‌پلیس باشید، سود ثابتی را با توجه به گرفتن درصد از میزان فروش فروشندگانتان به دست می‌آورید. بسته به حجم تراکنش‌ها، این پول معمولا دوباره روی توسعه محصول و سرعت بخشیدن به رشد استفاده می‌شود.


اگر قصد داری در سریع‌ترین زمان مارکت پلیست رو راه اندازی کنی، افزونه دکان بیشترین کمک رو بهت می‌کنه.

مارکت پلیس‌ها به مشتریان و کسب‌وکارها امکانات و فرصت‌های زیادی می‌دهند تا به بهبود تجربه خرید و فروش آنلاین کمک کنند، از مهم‌ترین مزایای یک مارکت پلیس تنوع بالای محصولات است، هم چنین معایبی هم وجود دارد  که بسته به نوع و نحوه عملکرد آن است:

مزایای مارکت پلیس معایب مارکت پلیس
کم هزینه بودن رقابت ناپایدار
افزایش اعتماد مشتریان پرداخت پورسانت برای فروش
ایجاد فرصت‌های کسب و کار تسلط مارکت پلیس بر موقعیت شما
عدم محدودیت‌های زمانی و مکانی رقابت بالای قیمتی
پایین بودن هزینه بازاریابی و تبلیغات تعارض منافع

مزایا:

  1. افزایش اعتماد مشتریان: سیستم‌های امتیازدهی و نظرات مشتریان که در مارکت پلیس ها وجود دارد باعث افزایش اعتماد مشتریان می‌شود.
  2. ایجاد فرصت‌های کسب و کار: برای بسیاری از فروشندگان که امکان راه اندازی سایت و فروش مستقیم ندارند، marketplace فرصتی برای دسترسی به تعداد زیاد مشتری و افزایش فروش است.
  3.  عدم وجود محدودیت‌های زمانی و مکانی: برای راه‌اندازی یک مارکت پلیس نیازی به جا و مکان (انبار برای محصولات) نیست.
  4. پایین بودن هزینه بازاریابی و تبلیغات: فروشندگان برای تبلیغ محصولات خود نیازی به صرف هزینه بالا ندارند، چون سایت‌های چند فروشندگی بازاریابی را برای محصولات انجام می‌دهند.
  5. عدم نیاز به دریافت مجوز: برای فروش محصولات در مارکت پلیس نیازی به دریافت مجوز نیست.

معایب:

  1. رقابت ناپایدار: یکی از چالش‌های اساسی در مارکت‌ پلیس‌ها، رقابت ناپایدار و تغییرات مستمر در نیازها و ترجیحات مشتریان است و رقبا ممکن است تعداد خریداران و فروشندگان را افزایش دهند، که می‌تواند باعث تنش‌های رقابتی و کاهش سودآوری شود.
  2. پرداخت پورسانت برای فروش: اگرچه با فروش محصولات در مارکت‌پلیس نیازی به پرداخت هزینه‌های اداری و مدیریتی ندارید، اما باید یک درصد مشخصی از پورسانت هر فروش را به عنوان کمیسیون پرداخت کنید. درصد کمیسیون بسته به قوانین مارکت‌پلیس متفاوت است.
  3. رقابت در قیمت: زمانی که تعداد فروشندگان رقیب محصولات شما زیاد باشد، برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش سهم باید تغییرات قیمتی داشته باشید. بنابراین، اگر متوجه شدید که محصولات شما به نسبت کافی فروش نمی‌رسند، باید به طور مداوم قیمت‌های محصولات خود را بازبینی کنید.
  4.  تعارض منافع:احتمال وجود تعارض بین فروشنده و مارکت پلیس بر سرمنافع مالی و تقسیم سهم وجود دارد.

معرفی معروف‌ترین مارکت پلیس های دنیا و ایران

تا به اینجا به سوال مارکت پلیس چیست پاسخ دادیم. در این قسمت قصد داریم معروف‌ترین مارکت پلیس های دنیا را معرفی کنیم.

  • آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی و خرده فروشی آنلاین در دنیاست که توسط جف بیزوس راه اندازی شد و فروشندگان در سرتاسر دنیا مستقلا می‌توانند محصولاتشان را در آن بفروشند.
  • ebay توسط پیر امیدیار در سال 1995 راه اندازی شد و یک مارکت پلیس حراجی آنلاین و خرید و فروش اجناس نو یا دست دوم در جهان است.
  • ات سى (Etsy)یکی دیگر از مارکت پلیس های دنیا است که بازار فروش محصولات دست ساز و کمیاب است و بیشتر آثار هنری، ادبی و طلا و جواهرات در آن به فروش میرسد.
  • دیجی کالا دیگر نیاز به معرفی ندارد، چون بزرگترین مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی ایران است و هر چیزی که بخواهید در آن پیدا می‌کنید.
  • راست چین بزرگترین فروشگاه فایل ایران است که با شروع از سال 91  اولین مارکت پلیس ایران محسوب می شود و نیاز بازار طراحی سایت ایران را رفع کرده است.
فاطمه سامانی
فاطمه سامانی
فاطمه هستم و نزدیک به دو ساله فعالیتم تو حوزه سئو و وردپرس جدی شده. به نظر من "تنها کسی که تو دنیا می تونه کمکت کنه خودتی، پس به خودت باور داشته باش"
مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
نکات طلایی راهنمای خرید هاست برای وردپرس
با توجه به اهمیت هاست و تاثیری که بر روی امنیت و سرعت سایت دارد فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هاست وردپرس را در ادامه بخوانید تا میزبانی وب معتبری برای سایتتان داشته باشید.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.