ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

روش های رفع خطای 503 یا Service Unavailable

برای رفع خطای 503 باید علت آن را پیدا کنید که معمولا به خاطر عدم پاسخ گویی سرور به دلیل حجم باید ریکوئست ها یا خطا در قالب و افزونه ها ایجاد می شود اگر با این خطا مواجه شده اید یکی از روش های رفع ارور 503 را در این مقاله ببینید.

0
04 دی 1398
آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1402

برای هر سایتی ممکن است خطاهای مختلفی ایجاد شود یکی از خطاهای رایج خطای 503 Service Unavailable است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. ارور 503 در سرورهای مختلف با پیغام های مختلفی نمایش داده می شود همه پیام های زیر به خطای 503 اشاره دارند:

  • 503 Service Unavailable
  • Http/1.1 Service Unavailable
  • HTTP Server Error 503
  • HTTP 503
  • 503 Error
  • 503 HTTP Error

Error 503 چیست؟

زمانی که سرور وب سایت شما قادر به دریافت پاسخ مناسب از یک اسکریپت PHP نیست خطای service unavailable 503 اتفاق می افتد این خطا به طور کلی نشان دهنده بار زیادی روی سرور است که منجر به عدم توانایی سرور در پاسخگویی به درخواست شما می‌شود این اسکریپت PHP می تواند یک افزونه وردپرس، یک قالب یا یک قطعه کد سفارشی php باشد. این مشکل به صورت خودکار بعد از چند دقیقه حل می‌شود در صورتی که این برای مدت طولانی ادامه دارد باید منشا خطای ایجاد شده را پیدا کنید و یکی از روش های رفع خطای 503 وردپرس را امتحان کنید.

یکی از دلایل ایجاد خطای 503 زمانی است که سرور منابع مورد نیاز را برای اجرای اسکریپ های سایت شما در اختیار نداشته باشد و معمولا به خاطر محدودیت استفاده از منابع سرور ایجاد می شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد ارور 503 به خاطر حمله DDoS است. در این شرایط معمولا این خطا به طور خودکار و بعد از چند دقیقه از بین می رود. حمله‌ دی داس زمانی رخ می‌دهد که حجم زیادی از تقاضا به صورت عمدی به‌ سمت سرور سایت هدایت می شود، این درخواست ها باعث کندی سرور یا حتی از کار افتادن سرویس می‌شود. پس لزوم نصب یک افزونه امنیت وردپرس را جدی بگیرید.

برای جلوگیری از حملات هکرها یک افزونه امنیتی نصب کنید

اما اگر ارور 503 به دلیل خطا در کدهای وب سایت شما ایجاد شده باشد این خطا ادامه خواهد داشتو باید کدی که باعث ایجاد آن شده را پیدا و غیرفعال کنید. ما قصد بررسی این نوع خطاها را داریم. هر چند گذری هم به سایر روشهای رفع ارور 503 خواهیم انداخت.

روش های رفع خطای 503

هر چند مواجه شدن با این خطا برای کاربر و مدیر سایت خوشایند نیست اما مطمئنا یکی از روش‌های رفع ارور 503 که در ادامه معرفی می کنیم این مشکل را برطرف می کند:

1- تمام پلاگین های وردپرس را غیر فعال کنید

همه پلاگین های وردپرس در واقع اسکریپت های PHP هستند.یکی از اوالین اقدامات برای بررسی خطای 503 غیر فعال کردن تمام افزونه هاست  برای این کار از پیشخوان پنل هاست به قسمت File Manager بروید سپس از پوشه wp-content پوشه plugin را انتخاب کنید و نام آن را موقت تغییر دهید.

غیر فعال کردن افزونه های وردپرس برای رفع خطای 503

 

اکنون باید به سایت وردپرس خود برگردید و صفحه را ریلود کنید و ببینید این خطا برطرف شده است یا خیر در صورتی که خطا بر طرف شده باشد این ارور 503 به خاطر یکی از افزونه ها است برای پیدا کردن افزونه ای که این خطا را ایجاد کرده است نام پوشه پلاگین ها را به حالت قبل یعنی پلاگین برگردانید و یکی یکی افزونه ها را از طریق پیشخوان غیر فعال کنید و مجدد صفحه را لود کنید در این مرحله می توانید افزونه ای که این خطا را ایجاد کرده را پیدا کنید.

2- قالب پیش فرض وردپرس را فعال کنید

اگر غیرفعال کردن افزونه ها مشکل را برطرف نکرد، احتمالا علت ایجاد Error 503 به خاطر قالب سایت است راه حل رفع خطای 503 بازگشت غیر فعال کردن قالب فعلی و  فعال کردن پیش فرض وردپرس است.  برای این کار از پیشخوان ودپرس> نمایش> قالب را انتخاب کنید و غیر فعاب کنید و یکی از قالب های پیش فرض را انتخاب کنید.

اگر به پیشخوان دسترسی نداشتید مشابه مرحله بالا از پنل هاست وارد پوشه Themes شوید و پوشه قالب فعلی تان را تغییر نام دهید حالا دوباره صفحه سایتتان را ریلود کنید امیدواریم که روش حل خطای 503 کارساز باشد اما در صورتی که همچنان خطا ادامه داشت سایر روش های رقع ارور 503 را امتحان کنید.

3- ارور لاگ سایت را بررسی کنید

گاهی اوقات زمان کافی برای غیر فعال کردن تکی افزونه و قالب نداریم در این موارد می توانید فایل ارور لاگ را باز کنید و خطای مربوطه را پیدا کنید برای این کار از مسیر public_html یک فایل به نام log_errors وجود دارد. در سی پنل بر روی فایل ارورلاگ راست کلیک کنید و view را انتخاب کنید در لیست خطاهای نمایش داده شده به دنبال سطری بگردید که در همان زمان خطای 503 رخ داده است.

به عنوان مثال، در یکی از سایت های وردپرسی خطای 503 را مشاهده کردیم بعد از بررسی ارور لاگ متوجه شدیم این خطا از قالب نصب شده است در تصویر زیر این خطا را برای شما با کادر قرمز رنگ مشخص کرده ایم.

 رفع خطای 503 با شناسایی ارور از طرق فعال کردن ارور لاگ

ارور دریافتی شما احتمالا با خطای ما متفاوت است ولی نکته ای که وجود دارد این است که مسیر دقیق ارور برای شما مشخص می شود بعد از آن باید افزونه یا قالبی که موجب خطا شده را به روش گفته شده در بالا غیر فعال کنید پس از آن می توانید برای رفع ارور 503 خطای مربوطه را به طراح قالب یا افزونه ارجاع دهید و مشکل را برای همیشه برطرف نمائید.

4- با پشتیبانی هاست تماس بگیرید

علاوه بر 3 دلیل بالا بک دلیل ایجاد ارور 503 به خاطر سرور هاست شماست از آنجایی که شما به تنظیمات هاست دسترسی ندارید با شرکت میزبان هاست خود تماس بگیرید و این مسئله را با آن ها مطرح کنید. سرور مجازی ایران سرور با استفاده از هارد های NVMe به شما سرعت و کیفیت بالایی را ارائه می کند. یکی از اصلی ترین مزیت های هارد های NVMe این می باشد که با سرعت فوق العاده سریعی که دارند باعث می شوند که Latency کمتر شود و Ram و CPU فشار کمتری را تجربه کنند. سرور های مجازی VPS ایران سرور با سیستم عامل های Windows,Debian,Centos و Ubuntu در ایران و خارج ارائه می شود.

نکته: در صورتیکه سایت شما منابع بیشتری نیاز دارد باید فکر هاست های اشتراکی را از سر خود بیرون کنید. چون این احتمال وجود دارد با کمبود منابع مواجه شوید و این می تواند به از دست رفتن کاربران شما منجر شود.

5- سایر روش های رفع ارور 503 وردپرس را امتحان کنید

اگر هر 4 روش رفع خطای 503 را بررسی کردید و موفق به حل آن نشدید، می توانید مراحل زیر را انجام دهید. گاهی اوقات خطای 503 از سمت کاربر رخ می دهد و روش های زیر می تواند این خطا را رفع کند:

  • اگر برای اولین بار است که این خطا را مشاهده می کنید، مجدداً ادرس سایت را از طریق نوار آدرس وارد کرده و رفرش کنید یا کلیدهای F5+Ctrl را فشار دهید.
  • اگر خطای Service Unavailable 503 – DNS Failure را مشاهده کردید، آی پی شما مسدود شده است و می توانید مودم خود را خاموش و روشن کنید با اینکار آی پی جدید به شما اختصاص داده می شود. اگر این مشکل چندین بار برای شما پیش آمد می توانید این مشکل را با هاستینگ خود مطرح کنید.
  • به عنوان آخرین راه حل خطای 503 می توانید وردپرس خود را آپدیت کنید. اما در نظر داشته باشید قبل از بروزرسانی وردپرس از سایت خود بک آپ تهیه کنید.

امیدواریم این روش های رفع خطای 503 وردپرس شما کمک کرده باشد. اگر هنوز مشکل شما برطرف نشده با ما درمیان بگذارید در اسرع وقت پاسخ شما را ارسال می کنیم.همچنین در مقاله  خطاهای رایج وردپرس می توانید با انواع خطاهایی که ممکن است برای شما پیش آید روبرو شوید..

محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
من محبوبم، کارشناسی ارشد مدیریت IT دارم و بیشتر از 5 ساله که تخصصی وردپرس و سئو کار می‌کنم. معتقدم که هیچ چیز نشدنی وجود نداره؛ فقط استقامت و تلاش میخواد.
سوالات متداول

اگر در سایتتان با خطای 503 روبرو شدید یکی از روش های رفع ارور زیر را برای پیدا کردن علت ارور 503 ایجاد شده امتحان کنید:

  • غیر فعال کردن افزونه ها
  • غیر فعال کردن قالب فعلی و فعال کردن قالب های پیش فرض
  • تماس با پشتیبانی هاست
  • فعال کردن log_errors

 

یکی از خطاهایی که به دلیل مشکل در قالب و افزونه های وردپرس یا مشکلات هاست ایجاد می شود ارور 503 است که قابل حل شدن است.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.