ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
مجموعه مقالات وردپرس

وردپرس چیست و چرا باید وردپرس را انتخاب کرد؟

آیا پیش آمده که تصمیم بگیرید برای خودتان یا کسب و کارتان سایت راه‌اندازی کنید اما به خاطر عدم آشنایی با برنامه ‌نویسی و پیچیدگی‌های طراحی وب، قید آن را زده باشید؟ اگر پاسختان مثبت است، باید بگویم که برای راه اندازی یک سایت، نیازی به هیچ دانش برنامه‌نویسی ندارید! تنها کافی است که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس (wordpress CMS) استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به سوال پرتکرار کاربران یعنی وردپرس چیست؟ جواب بدهیم. با ما همراه باشید.

13
16 مهر 1399
آخرین بروزرسانی: 05 فروردین 1403

اگر می‌خواهید بدانید وردپرس چیست، ابتدا باید با تعریف سیستم مدیریت محتوا (Content Management System | CMS) آشنا شوید. سیستم‌های مدیریت محتوا برای ایجاد صفحات وب ساخته شده‌اند و با استفاده از آن‌‌ها می‌توانید صفحات دلخواه را ایجاد کنید. راه اندازی سایت وردپرسی در زمان کوتاه و بدون برنامه نویسی امکان پذیر است در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم و بگوییم چرا باید وردپرس را انتخاب کرد؟ جوملا، دروپال، پرستاشاپ و… سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری هستند که محبوبیت وردپرس را در میان کاربران ندارند.

وردپرس wordpress چیست؟

وردپرس (WordPress) یک سامانۀ مدیریت محتوای (CMS) آزاد و منبع باز است که برای راه‌اندازی و ایجاد سایت‌ و وبلاگ‌ استفاده می‌شود. وردپرس در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار آزاد و متن باز (open source) برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد.

بدلیل متن‌ باز بودن وردپرس شما می‌توانید به کدهای آن دسترسی کامل داشته ‌باشید و در صورتی که دانش برنامه نویسی دارید، بتوانید هرگونه تغییری را در آن به وجود آورید؛ اما برای نصب و استفاده از وردپرس، هیچ لزومی به یادگیری برنامه‌ نویسی ندارید. همین ویژگی، در کنار قابلیت‌های فراوانی که وردپرس در اختیارتان می‌گذارد، آن را به محبوب‌ترین CMS در میان کاربران وب تبدیل کرده‌است. در حال حاضر حدود 76 میلیون وب سایت با استفاده از این CMS محبوب ساخته شده‌است وردپرس با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده و توسط MySql پشتیبانی می‌شود.

The logo of the blogging software WordPress
تلفظ صحیح وردپرس را در ویس بالا بشنوید

به طور کلی اگر شما بخواهید با استفاده از وردپرس یک وب سایت بسازید کافی است قالب‌های از پیش آماده را نصب و صفحات مورد نظر خود را ویرایش کنید. شما یک ظاهر جذاب دارید که می‌توانید آن را به هر شکلی تمایل دارید تغییر دهید بدون اینکه نیاز به کدنویسی داشته باشید.معروف ترین وب سایت‌های طراحی شده با وردپرس در دنیا را بشناسید.

میزان استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس

ویژگی‌های مهم وردپرس چیست؟

اگرچه به برخی از ویژگی‌های وردپرس در بالا اشاره شد، در زیر تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این CMS محبوب را با هم بررسی می‌کنیم:

  • رایگان بودن: وردپرس یک پروژه‌ی عام ‌المنفعه است و برای استفاده از آن نیاز به صرف حتی یک ریال هم ندارید.
  • سادگی استفاده: تنها با چند کلیک می‌توانید سایت دلخواهتان را ایجاد و محتوای مورد نظرتان را منتشر کنید. وردپرس ساخته شده تا کار شما را ساده کند. جمله‌ی معروفی وجود دارد که می‌گوید “اگر کار کردن با مایکروسافت ورد را بلد هستید، کار کردن با وردپرس برای شما کاری ندارد.

  • انعطاف‌پذیری: هر نوع وب سایتی را می‌توان با وردپرس ایجاد کرد. فرقی نمی‌کند که شما یک عکاس باشید و بخواهید عکس‌هایتان را در فضای وب منتشر کنید یا این که رئیس یک دولت باشید! در هر صورت وردپرس می‌تواند به شما کمک کند.
  • امکان استفاده از قالب‌های مختلف: در مخزن وردپرس هزاران پوسته‌ی آماده و رایگان برای استفاده‌ی شما وجود دارد که می‌توانید با یک کلیک هر یک از آن‌ها را فعال کنید و ظاهر وب سایت خود را مطابق میلتان درآورید؛ اما اگر هیچ یک از این قالب‌ها شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید به راحتی قالبی که خودتان طراحی کرده‌اید را آپلود کنید و یا از وب سایت‌هایی مانند راست چین استفاده کنید که در آن می‌توانید انواع قالب‌ وردپرس از قالب وردپرس فروشگاهی حرفه ای گرفته تا قالب شخصی و قالب نمونه کار را دانلود کنید.
  • قابلیت ارتقا با استفاده از افزونه‌ها: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وردپرس، پشتیبانی آن از افزونه‌هاست. در حالت عادی و بدون استفاده از افزونه‌ها، تنها می‌توانید یک بلاگ یا سایت ساده را با وردپرس راه‌اندازی کنید اما با استفاده از افزونه‌ها می‌توانید هر بلایی که بخواهید بر سر وب سایتتان در آورید! در مخزن وردپرس حدود 50 هزار افزونه‌ رایگان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهایتان استفاده کنید.
  • ابزارهای مختلف انتشار مطلب: با وردپرس می‌توانید پست‌هایتان را به راحتی منتشر و ویرایش کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را زمانبندی کنید تا در زمان دلخواهتان منتشر شوند. اگر می‌خواهید بعضی از مطالب وب سایتتان شخصی باشند، به راحتی می‌توانید از آن‌ها با رمز عبور محافظت کنید.
  • تطابق با آخرین استانداردهای وب: تک تک خطوط کدهای وردپرس مطابق با آخرین استانداردهای W3C نوشته شده‌اند و این بدین معنا است که وب سایت وردپرسی شما به صورت کامل با مرورگرهای وب سازگاری دارد و خواهد داشت.
  • سئوی بهبود یافته: سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باید صورت گیرد تا سایت شما در لیست نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرد، سئو امروزه یک علم به شمار می‌رود و شغل‌هایی مانند متخصص سئو، یکی از شغل‌های پردرآمد حوزه وب است.
  • انتشار سربع محتوا: امکان ایجاد نوشته در وردپرس به راحتی و با امکانات پیش فرض وردپرس امکان پذیر است و می‌توانید مواردی مانند عکس، فیلم و… را به سایتتان اضافه کنید.
  • طراحی سایت بدون کدنویسی: یکی از بهترین ویژگی‌هایی که میتوان برای این مدیریت محتوا نام برد همین ویژگی است یعنی کاربران بدون تسلط به مهارت کدنویسی می‌توانند سایت با قابلیت‌های بسیار بالا طراحی کنند.

مزایای استفاده از وردپرس

وردپرس از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است که باعث شده مورد استفاده کاربران زیادی قرار بگیرد که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

  1. هزینه پایین: یکی از ویژگی‌های عالی وردپرس است. مثلا وردپرس یا حتی جوملا، دروپال به‌صورت رایگان و اپن سورس (منبع باز) ارائه می‌شوند و تنها هزینه‌ی آن‌ها مربوط به افزونه‌ها یا پلاگین‌هایی است که برای اضافه شدن امکاناتی به سایت خود مجبور به خریداری آن‌ها هستید.
  2. راحتی استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا از دیگر مزایای آن است به‌طوری‌که شما بدون نیاز داشتن به مهارت برنامه نویسی می‌توانید وب‌سایت خود را بروزرسانی کنید.
  3. سفارش سازی وب‌سایت از دیگر مزایای وردپرس است که این قابلیت باعث می‌شود که حتی یک شخص بسیار مبتدی هم بتواند وب‌سایت خود را به‌دلخواه طراحی کند.
  4. صرفه‌جویی در هزینه و زمان به‌دلیل اینکه هزینه‌ای صرف برنامه‌نویسی نمی‌شود.
  5. قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  6. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بهینه شده است، با استفاده از وردپرس شما به راحتی میتوانید ساختار نوشته ها و سایت خود را از نظر تگ گذاری ها(h1,h2,h3,…) و با استفاده از افزونه های مربوط بهینه سازی کنید.
نکته مهم:    وردپرس از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است که در این مقاله سعی کردیم به چند موارد از آن‌ها اشاره کنیم.

آموزش کامل نصب وردپرس

اکنون که وردپرس و ویژگی‌های جذاب آن آشنا شدید بهتر است به نصب و راه اندازی وردپرس بپردازیم برای نصب وردپرس 4 راه وجود دارد که با تهیه هاست مناسب می‌توانید اقدام به نصب و راه اندازی وردپرس کنید.

.میدونستی تو راست چین میتونی به صورت رایگان نصب وردپرس را یاد بگیری؟ پس بیا تا بریم 

حتماً بخوانید نصب وردپرس روی پلسک

مهمترین اجزای وردپرس کدام است؟

وردپرس از قسمت یا بخش‌هایی تشکبل شده که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

  • داشبورد وردپرس (WordPress Dashboard)

در داشبورد می‌توانید نوشته و برگه ایجاد کنید و مدیریت دیدگاه و تنظیمات سایت را انجام دهید. با داشتن رمز و نام کاربری و تایپ آدرس https://mydomain.com/wp-admin می‌توانید به بخش مدرییت وردپرس دسترسی داشته باشید. اگر رمز خود را فراموش کردید نگران نباشید زیرا تغییر رمز زمان زیادی را نخواهد گرفتو همینطور یکی از مهمترین بخش‌های پیشخوان تنظیمات است. تنظیمات عمومی، تعیین صفحه اصلی، برگه بلاگ، رسانه، پیوندهای یکتا و … را می‌توانید در بخش تنظیمات وردپرس انجام دهید. به طور کلی در تصویر زیر رابط کاربری یا ظاهر داشبورد (WordPress dashboard interface) را می‌توانید مشاهده کنید.

داشبورد وردپرس (WordPress Dashboard)

  • اجزای داشبورد در تصویر بالا عبارتند از:
  • فهرست ها: منوی اصلی فرعی و منوهایی که در فوتر شما وجود دارند را می‌توانید در این بخش ویرایش کنید. برای دسترسی به فهرست از پیشخوان> نمایش> فهرست را انتخاب کنید.
  • ابزارک: نوارهای کناری یا سایدبارها را دیده اید؟ نوار جستجو، فهرست مقاله‌های اخیر، محصولات پربازدید و … همان ابزارک هایی هستند که می‌توانید در بخش‌های مختلف قالب وردپرسی آن‌ها را درج کنید.
  • نوشته: مطالبی که در بلاگ نمایش داده می‌شوند و در دسته‌های مختلف می‌توانند قرار بگیرند.
  • برگه: صفحات وب سایت که می‌توانند توسط افزونه‌های صفحه ساز ساخته شوند و حاوی المانها و عناصری چون فرم تماس، جدول قیمت گذاری و اسلایدرها و نمایش محصولات و .. باشد.
  • فهرست کاربران: فهرست کاربری با نقش‌های مختلف می‌توانند تعریف شوند. هر کدام از نقش‌های کاربری با سطوح دسترسی مختلفی ایجاد می‌شوند.
  • دسته بندی و برچسب ها: با ایجاد دسته و ساخت برچسب در وردپرس می‌توانید مدیریت بهتر محتوا را داشته باشید و کاربران سریع تر محتوای مورد نظرشان را پیدا کنند.
  • قالب وردپرس

قالب وردپرس (wordpress theme) ظاهر وب سایت شما را تعیین می‌کند. نحوه چینش مطالب، ابزارک‌های در دسترس، استایل‌ها و … که مربوط به ظاهر یک وب سایت هستند. قالب وردپرس ظاهر سایت شما و آن چیزی است که کاربر می‌بیند. قالب وردپرس شامل عکس، ویدئو، فایل‌های صوتی، اسلایدر و… است. در قالب وردپرس می‌توانید بی نهایت صفحه داشته باشید یا به صورت تک صفحه ای همه مطالبتان را در یک صفحه قرار دهید. برای ایجاد یا ویرایش صفحات می‌توانید از بهترین افزونه‌های وردپرس صفحه ساز مانند ویژوال کامپوزر و افزونه المنتور استفاده کنید و به دلخواه قسمت‌های مورد نظرتان را ویرایش کنید.

  • افزونه وردپرس

افزونه وردپرس چیست؟ یک نرم افزار است که به زبان php نوشته می‌شود. با اضافه شدن در وب سایت‌های وردپرسی قابلیت جدیدی به وب سایتتان اضافه می‌کنند و با وردپرس یکپارچه می‌شوند. انواع مختلفی از افزونه‌های وردپرس با کاربردهای مختلف برای افزودن امکانات جدید به سایتتان وجود دارد. اجازه دهید با چند مثال این موضوع را بیان کنم افزونه فروشگاهی برای ایجاد امکانات مختلف در وب سایت فروشگاه وجود دارد مانند امکان مقایسه محصولات، افزونه تخفیف، درگاه پراخت و… یا برای سئوی مطالب سایت از افزونه Yoast Seo استفاده می‌شود. با افزونه فرم ساز مانند افزونه گرویتی فرم برای ایجاد فرم‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.

آماری که در این مقاله ارائه شد نشان دهنده محبوبیت وردپرس در سال‌های اخیر است. با یادگیری وردپرس با دوره هیرو می‌توانید انواع سایت وردپرسی را برای خودتان یا افراد دیگر طراحی کنید؛ این دوره به صورت رایگان آماده شده و صفر تا صد وردپرس را به شما یاد می‌دهد.

آموزش وردپرس هیرو

تفاوت بین wordpress.org و wordpress.com

این یک سردرگمی رایج بین تمام کسانی است که برای اولین بار می‌خواهند کار با وردپرس را شروع کنند. تفاوت اصلی بین wordpress.org و wordpress.com در میزبانی وب سایت است. wordpress.com یک پلتفرم میزبانی وب است، که وب سایت شما را رایگان میزبانی می‌کند؛ wordpress.org به شما این امکان را می‌دهد که سیستم مدیریت محتوای وردپرس را رایگان دانلود کرده و با آن سایتتان را راه اندازی کنید.

تفاوت بین wordpress.org و wordpress.com

اگر فقط می‌خواهید مقالات خود را در یک بلاگ بنویسید و نمی توانید زمان و تلاش زیادی صرف کنید، wordpress.com راه مناسبی برای این کار است. اما در صورتی که می‌خواهید یک وبسایت کامل راه اندازی کنید به سراغ wordpress.org بروید.

WordPress.Com یک سیستم وبلاگ دهی بدون نیاز به هاست و دامنه

WordPress.Com یک سیستم وبلاگ دهی آنلاین مبتنی بر وردپرس است که می‌توانید وبلاگ و وب سایت خود را با آن ایجاد کنید. برای استفاده از این سرویس، نیازی به هاست و دامنه ندارید. زیرا WordPress.Com خود فضای میزبانی در اختیار شما قرار می‌دهد. آدرس وب سایت شما نیز یک زیردامنه از WordPress.Com مانند YourSite.Wordpress.Com خواهد بود. امکاناتی که این وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهد نسبت به حالتی که وردپرس را روی هاست و دامنه‌ی شخصیتان نصب کنید کمتر است؛ هرچند بهبودهای پولی زیادی هم در دسترس اند که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

WordPress.Org برای نصب وردپرس روی هاست شخصی

در وب سایت WordPress.Org می‌توانید آخرین ورژن وردپرس را دانلود کرده و آن را روی هاست خود نصب کنید. در این حالت می‌توانید از دامنه‌ دلخواه خودتان مانند YourDomain.Com برای ساخت وب سایتتان استفاده کنید و از تمام ویژگی‌های وردپرس بدون محدودیت استفاده کنید. پوسته‌ها و افزونه‌های زیادی هم در این وب سایت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

جدول زیر به شما کمک خواهد کرد که یک مفهوم روشن در روند انتخاب داشته باشید.

wordpress.com wordpress.org
وبسایتی است که به شما امکان ساخت وبسایت از خودتان با ثبت نام در آن می‌دهد. این سایت برای اهداف تجاری توسط سازنده وردپرس آقای مت مالنگدین کمپانی Automattic است. https://automattic.com/. وب سایتی است که شما می‌توانید نرم افزار وردپرس را به صورت رایگان دانلود کنید و یک وب سایت سفارشی را در سرور خود ایجاد کنید. این یک پروژه ی کاملا رایگان و اپن سورس تحت مجوز GPLv2 است. http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html.
یک میزبانی رایگان برای وبسایتتان فراهم می‌کند. آدرس وب سایت شما چیزی شبیه www.yoursite.wordpress.com خواهد شد. شما می‌توانید سایت خود را در wordpress.com به یک دامنه سفارشی با هزینه ی مشخص ارتقا دهید. یک شرکت میزبانی وب برای خودتان پیدا کنید. شما باید هزینه ی میزبانی وب و همچنین نام دامنه را پرداخت کنید.
شما می‌توانید از تم‌ها و پلاگین‌های موجود در wordpress.com استفاده کنید. برای سفارشی کردن تم‌ها و یا افزونه‌ها باید پول پرداخت کنید. شما هیچ محدودیتی در انتخاب تم‌ها و یا افزونه هاندارید. تم می‌توانید هر قالب و یا افزونه وردپرس را از مخزن وردپرس یا فروشگاه‌های خرید قالب وردپرس نصب کنید. شما حتی می‌توانید تم و پلاگین خود را ایجاد کنید.
شما کنترل کمی بر روی وبسایتتان خواهید داشت و باید شرایط خدماتی https://en.wordpress.com/tos/. را بپذیرید. شما کنترل کامل بر روی وب سایتتان را دارید. شما آزاد هستید که تبلیغات و کسب درآمد از وب سایتتان داشته باشید یا از آن برای هر هدفی استفاده کنید.
این وب سایت خدمات تعمیر و نگهداری و به روز رسانی رایگان را فراهم می‌کند. شما لزوما نیاز به انجام کاری برای به روز رسانی تم‌ها و پلاگین‌های خود ندارید، تم‌ و پلاگین‌ها خود به خود به روز می‌شوند. شما کاملا مسئول حفظ و نگهداری از وبسایتتان هستید. شما باید از به روز رسانی وردپرس مطلع شوید و تمام پلاگین‌ها و تم وردپرس خود را به روز رسانی کنید.
این سایت امنیت وب سایت شما را تامین می‌کند. وب سایت شما روی سرورهای امن تحت نظر کمپانی Automattic میزبانی می‌شود. امنیت و پشتیبان گیری رایگان انجام می‌شود. شما همچنین باید از امنیت و پشتیبان گیری وردپرس خود مراقبت کنید. انتخاب یک میزبان امن، نصب پلاگین‌های امنیتی و پشتیبان و دیگر تنظیمات امنیتی و پشتیبانی بر عهده ی خودتان است.
این سایت برای مبتدیان که دانش فنی برای راه اندازی وب سایت ندارند گزینه ی مناسبی است. حتی اگر مهارت‌های برنامه نویسی و طراحی وب دارید برای وب سایت‌های کوچک انتخاب بهتری نسبت به کد نویسی است.

چه وب سایت‌هایی را می‌توان با وردپرس ایجاد کرد؟

بهترین سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند! اگر چه وردپرس در ابتدا برای ساخت سایت‌‌های وبلاگی و خبری ایجاد شده بود، امروزه دیگر می‌توان هر نوع وب سایتی را با آن ایجاد کرد. قالب‌ها و افزونه‌های کاربردی وردپرس به قدری فراوان و متنوع هستند که تمام نیازهای شما را برای خلق صفحات وب پاسخ دهند. در پایین به برخی از انواع وب سایت‌هایی که می‌توان آن‌ها را با وردپرس ساخت اشاره می‌کنیم:

  • وبلاگ: وبلاگ‌ها، سایت‌هایی هستند که از آن‌ها برای انتشار منظم مقالات و تصاویر استفاده می‌شود. وبلاگ‌ها می‌توانند موضوعات مختلفی داشته ‌باشند اما مهم‌ترین ویژگی همه‌ی بلاگ‌ها این است که مرتب در آن‌ها مطالب و مقالات جدید بارگذاری می‌شود.
  • فروشگاه اینترنتی: اگر قصد دارید خدمات یا محصولات خود را در اینترنت بفروشید، وردپرس این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با نصب یک افزونه وردپرس فروشگاهی، سایت وردپرسی خود را تبدیل به یک فروشگاه وردپرسی کنید.
  • وب سایت شرکتی: داشتن یک وب سایت برای معرفی کسب و کارتان می‌تواند کسب و کار شما را گسترش داده و آن را به افراد زیادی معرفی کند. وب سایت‌های شرکتی که معمولاً از چند صفحه برای معرفی کسب و کارها تشکیل می‌شوند، به راحتی با وردپرس قابل ایجاد شدن هستند. قالب‌های شرکتی وردپرس مناسب راه اندازی وب سایت برای کسب و کار و شرکت شما هستند.
  • وب سایت نمونه‌کار: می‌خواهید توانایی‌های خود را در زمینه‌ی طراحی گرافیک، هنر، برنامه‌نویسی و… در معرض نمایش بگذارید؟ وردپرس به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد.
  • تالار گفتگو: تالارها یا انجمن‌های گفتگو وب سایت‌هایی هستند که کاربران در آن‌ها می‌توانند در مورد موضوعات مختلف گفتگو کرده و به سوالات یکدیگر پاسخ دهند. این وب سایت‌ها به راحتی با وردپرس قابل ساخت هستند. و یا با افزونه وردپرس پشتیبانی و چت یک سیستم چت و تیکت برای کاربرانتان فراهم کنید.

وب سایت‌های معروف فارسی که با وردپرس ساخته شده‌اند کدام اند؟

وب سایت‌های فارسی ساخته شده با وردپرس بسیارند. در اینجا صرفاً به چند نمونه از این وب سایت‌ها اشاره می‌کنیم:

    • یاس دانلود: یکی از معروف‌ترین وبسایت‌های فارسی در زمینه‌ی دانلود بازی، نرم‌افزار، آموزش و… است که رتبه‌ی 117 الکسا را در میان سایت‌های ایرانی از آن خود کرده است. این وبسایت بر مبنای وردپرس ایجاد شده است که این نشانگر توان بالای وردپرس در ایجاد سایت‌هایی است که روزانه ترافیک بالایی در آن‌ها رد و بدل می‌شود. وبسایت‌های دانلودها و دانلود فارسی نیز سایت‌هایی مشابه یاس دانلود هستند که بر مبنای وردپرس طراحی شده‌اند و روزانه ترافیک بالایی در آن‌ها رد و بدل می‌شود.
  • راستچین: وب سایت راست چین با رتبه‌ 34 الکسا، از اولین فروشگاه‌های اینترنتی است که در آن می‌توانید انواع قالب و افزونه‌ی وردپرس، جوملا، قالب‌های HTML و… را خریداری کنید.
  • دیجیاتو: اگر به حوزه‌ی تکنولوژی علاقمند هستید، حتماً دیجیاتو را می‌شناسید. این وبسایت/وبلاگ خبری که دارای رتبه‌ی 98 الکسا در میان وبسایت‌های فارسی است، یکی از بروزترین وبسایت‌های فارسی در زمینه‌ی اخبار مربوط به تکنولوژی است.
  • دیجی کالا مگ: قطعاً بزرگترین وبسایت فروشگاهی ایران، دیجی کالا را می‌شناسید! مجله‌ی دیجی کالا، تحت عنوان دیجی کالا مگ، که رتبه‌ی سوم الکسا را از آن خود کرده‌است، یکی از فراوان نمونه‌های وبسایت‌های موفقی است که با استفاده از وردپرس ساخته شده‌اند.

سایت ها ایرانی وردپرس

در تصویر زیر آمار استفاده از وردپرس را در سایت‌های داخلی می‌بینید.

آمار استفاده از وردپرس در سایت های برتر دنیا

وب سایت‌های معروف انگلیسی که با وردپرس ساخته شده‌اند کدام اند؟

می‌توان لیست بلندبالایی از وبسایت‌های موفق انگلیسی زبان که بر پایه‌ی وردپرس ساخته شده‌اند تهیه کرد؛ امّا در این قسمت فقط به چهار نمونه از این وبسایت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • وب سایت کاخ سفید: برای پی بردن به قدرت وردپرس، همین کافی است که بدانید و سایت رسمی دولت آمریکا و کاخ سفید، با استفاده از آن ساخته شده ‌است.
  • مایکروسافت: وبلاگ سایت رسمی مایکروسافت با استفاده از وردپرس طراحی شده است. همچنین مایکروسافت برای بلاگ محصولات پرطرفدارش چون ویندوز و اسکایپ، از این سیستم مدیریت محتوا بهره گرفته است.
  • رولینگ استونز: اگر اهل موسیقی راک باشید، قطعاً گروه بزرگ رولینگ استونز را می‌شناسید. جالب است بدانید که این گروه محبوب انگلیسی، وردپرس را برای ساخت وبسایتشان انتخاب کرده‌اند.
  • نیویورکر: وقتی مجله خبری بزرگ نیویورکر از وردپرس برای وب سایت خود استفاده می‌کند، دور از ذهن نیست که اولین انتخاب افراد برای ایجاد سایت‌های خبری، استفاده از وردپرس باشد.

معایب استفاده از وردپرس چیست؟

حالا که این قدر از وردپرس تعریف کردیم، اجازه بدهید به معرفی معایب وردپرس هم بپردازیم. وردپرس با تمام ویژگی‌های منحصر به ‌فردش، می‌تواند ضعف ‌هایی هم داشته باشد که در پایین به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مشکلات امنیتی کماکان وجود دارند: اگرچه هسته‌ی وردپرس مرتب توسط توسعه‌دهندگان به روز شده و مشکلات امنیتی و نواقص احتمالی آن برطرف می‌شود، اما همان طور که پیش‌تر اشاره شد، وردپرس یک نرم‌افزار متن‌ باز است که هر کسی می‌تواند در توسعه‌ی آن مشارکت داشته ‌باشد و همین می‌تواند مشکلات امنیتی‌ ای را برای کاربران غیر حرفه‌ای ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که همواره از سایت‌ها و فروشگاه‌های مطمئن اقدام به دانلود و خرید قالب و افرونه کنید.
  • سرعت پایین در صورت استفاده از افزونه‌های زیاد: اگر قصد دارید امکانات زیادی به وب سایتتان اضافه کنید، باید افزونه‌های زیادی نیز نصب کنید و لازم است بدانید که هرچه تعداد افزونه‌های فعال وب سایت شما بیشتر باشد، سرعت لود شدن سایتتان کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند اثر منفی‌ای روی تجربه‌ی کاربری و سئوی سایت شما داشته باشد.
  • شما خودتان مسئول وب سایتتان هستید و این بدین معنا است که باید همیشه حواستان به وب سایتتان باشد تا جدیدترین آپدیت‌ها را نصب کنید، خطاها و مشکلات امنیتی را برطرف کنید و از سایتتان نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.
  • اگرچه برای نصب و استفاده از وردپرس هیچ اجباری برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی وجود ندارد، اما بدون دانش برنامه‌نویسی، شخصی‌سازی وردپرس کمی دشوار است و دست شما برای ایجاد تغییرات مورد انتظارتان تا حدی بسته است. بنابراین برای آن که بتوانید از وردپرس نهایت استفاده را بکنید و آن را مطابق میل خودتان دربیاورید، بهتر است که حداقل با زبان‌هایی مثل HTML و CSS آشنایی نسبی داشته باشید.
  • خطاهای رایج وردپرس: اگر چه خطاهایی زیادی ممکن است در طی راه اندازی سایت وردپرسی پیش بیاید اما روش‌های مختلفی هم برای عیب یابی در وردپرس وجود دارد با کمک ابزارهای داخلی و با افزونه‌های وردپرس نیز می‌توان این کار را انجام داد. حالت عیب یابی یا همان debugging mode برای پیدا کردن عیب‌ها و منشا به وجود آمدن خطا کاربرد دارد. خطا هایی که معمولا در کار با ورد پرس ایجاد می‌شود مانند رفع خطای Memory Exhausted ، خطاهی 401، خطای 404، خطای 403، حطای 503، صفحه سفید یا مرگ وردپرس است. نگران این خطاها نباشید زیرا راهکارهایی وجود دارد که میتوانید این خطا هارا به راحتی برطرف کنید.

آیا وردپرس برای شما مناسب است؟

پاسخ به این سوال، بسته به انتظار شما از وب سایت مورد نظرتان و میزان دانش برنامه‌نویسی یا هزینه‌ای که حاضر هستید برای ایجاد وب سایت کنید، متفاوت است. اگر در زمینه‌ی طراحی وب تازه‌کار یا بی‌ تجربه هستید و یا نمی‌خواهید برای داشتن یک وب سایت هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوید، وردپرس می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد؛ اما همانطور که در بالا خواندید، در صورتی که بخواهید امکانات زیادی به وب سایتتان اضافه کنید وردپرس ممکن است کمی شما را نامید کند.

وردپرس،جوملا،دروپال

پیشنهاد ما به افراد غیرحرفه‌ای، استفاده از وردپرس است؛ هرچند که خیلی از حرفه‌ای‌ها هم وردپرس را انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید سایت خود را با وردپرس بسازید و بعد از گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن وب سایتتان، اگر دیدید وردپرس پاسخگوی نیازهای شما نیست، می‌توانید هر وقت که خواستید از آن کوچ کنید.

طراحی سایت با وردپرس چیست و چطور یک سایت طراحی کنیم؟

طراحی سایت با وردپرس بسیار ساده است و همانطور که در بالا گفته شد با یک قالب و افزونه‌های کاربردی می‌توانید به سادگی وب سایت خود را طراحی کنید. اگرچه وردپرس خود یک نرم‌افزار رایگان است و می‌توانید آن را به راحتی و با یک کلیک دانلود کنید، اما داشتن یک CMS قدرتمند برای ایجاد یک وب سایت کافی نیست. شما برای ایجاد یک وب سایت در اینترنت، به دامنه (Domain) و فضای میزبانی (Host) احتیاج دارید.

  • دامنه
  • هاست
  • قابل و افزونه‌های وردپرسی

با جستجو در گوگل، می‌‌توانید سایت‌های بسیاری را در زمینه‌ی خدمات میزبانی وب و فروش دامنه پیدا کنید که با یک سرچ ساده میتوانید بهترین منبع را برای خرید انتخاب کنید.

بهترین آموزش‌های رایگان و غیر رایگان وردپرس چیست؟

اگر تصمیم به استفاده از وردپرس گرفته‌اید و می‌خواهید مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش بدهید می‌توانید از دوره‌های رایگانی که وجود دارد استفاده کنید تا به صورت 0 تا 100 وردپرس را یاد بگیرید.

در این مقاله گفتیم وردپرس چیست و شما را با این سیستم مدیریت محتوای محبوب آشنا کردیم و دلیل اینکه چرا باید وردپرس را انتخاب کنیم شرح دادیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد وردپرس به دست آورده باشید. در صورتی که هر گونه سوال و ابهامی دارید در دیدگاه‌ها بپرسید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
سوالات متداول

شما می توانید انواع سایت های شخصی، شرکتی، فروش فایل، مشاور املاک، آموزشی، پزشکی، نمونه کار، فروشگاهی، خبری، کاریابی، ورزشی، رزرواسیون، معماری، گردشگری و... را به سادگی و با استفاده از قالب های آماده و افزونه های در دسترس طراحی کنید.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس با داشتن هزاران قالب آماده کار شما برای طراحی سایت را آسان می کند. علاوه بر این با دارا بودن 55000 افزونه امکان توسعه سایت و افزودن قابلیت های جدید را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی خواهید داشت.

عوامل بسیاری باعث شده تا wordpress به یکی از پر طرفدارارترین CMS های رایگان تبدیل شود و در حال حاضر 46% از وب سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند. با وردپرس می توانید انواع سایت از یک سایت شخصی ساده تا یک سایت فروشگاهی را راه اندازی کنید علاوه بر این سایر ویزگی های وردپرس شامل موارد زیر است:

  • عدم نیاز به دانش برنامه نوسی
  • نصب سازی آسان
  • سفارشی سریع
  • وجود هزاران قالب و افزونه
  • امنیت بالا
  • یادگیری آسان

 

 

تمام پلتفرم های طراحی سایت اعم از سایت ساز ها، وردپرس، جوملا و حتیسایت های برنامه نویسی شده ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرند. اما ساختار وردپرس واضح و شفاف است و برقراری امنیت می تواند ساده تر از موارد ذکر شده برقرار شود.

افزونه های امنیتی، ارائه آپدیت های منظم و رعایت نکات امنیتی باعث شده سایت های طراحی شده با وردپرس امنیت بالایی داشته باشند.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
اگر می خواهید یک سایت حرفه ای طراحی کنید که کلیه امکانات یک فروشگاه آنلاین را داشته باشد کافی است یکی از 50 دموی فارسی و اختصاصی مانند دیجی کالا و موتن رو قالب وودمارت را نصب و استفاده کنید. همچنین این قالب فروشگاه ساز به همراه اپلیکیشن ارائه شده و کاربران می توانند یک نسخه از وب سایت را روی ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
13 دیدگاه
ana amini
ana amini
31 شهریور 1400 14:57

سلام وقتتون بخیر
آیا سایتی که در جوملا ایجاد شده را میشه ب وردپرس انتقال داد؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
03 مهر 1400 15:11

سلام دوست عزیز
بله می تونید سایت جوملا را به وردپرس انتقال بدید. برای مشاهده مراحل کامل می تونید مقاله انتقال سایت جوملا به وردپرس را مطالعه کنید.

آیا مفید بود ؟
payam danesh
payam danesh
22 تیر 1400 15:12

سلام
ممنون از مقاله جامعتون، من الان متوجه شدم که وردپرس چیست؟ ولی نمیدونم چطور باید کارباهاش رو شروع کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
23 تیر 1400 09:43

سلام دوست عزیز
کار کردن با وردپرس بسیار راحته و خیلی سریع می تونید یاد بگیرید. کافیه ابتدا وردپرس را دانلود کنید لینک دانلود وردپرس

سپس در مقاله مراحل نصب وردپرس را مطالعه کنید.
برای شروع کار می تونید به صورت لوکال وردپرس را نصب کنید و یک سایت تستی بسازید.

اگر قصد دارید سایتی که ساخته اید را در یک هاست آپلود کنید، مراحل انتقال سایت وردپرس از لوکال به هاست را به راحتی قابل انجام است و می توانید سایتی که ساخته اید را از لوکال به یک هاست واقعی انتقال بدید.
اگر سوال دیگری داشتید حتما بپرسید.

آیا مفید بود ؟
آذر حیدری
آذر حیدری
21 فروردین 1400 11:17

ممنون از مقاله جامعتون. خیلی از کاربرا و دوستان رو به این مقاله ارجاع دادم:blush:

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
22 فروردین 1400 11:52

ممنون از دقت شما. خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده

آیا مفید بود ؟
mahtab140099
mahtab140099
15 فروردین 1400 09:05

ممنون از مقاله خوبتون.
خب الان تا حدودی فهمیدم وردپرس چیه؟ اما من میخام وب سایت فروشگاهی با اون راه اندازی کنم و محصولات صنایع دستی و محلی مون رو بفروشم. فقط می دونم کمی هاست برام گرونه اگر بخام بخرم و تازه یاد بگیرم. ممکنه یه هاست ارزون بهم معرفی کنید؟ چون فعلا تستی میخام انجام بدم.
ممنون از سایت خوبتون

آیا مفید بود ؟
0
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
15 فروردین 1400 09:15

سلام
خوشحالیم این مطلب مورد توجه شما بوده و بنظر میرسه تعریف وردپرس چیست تونسته به شما کمک کنه که چنین سوالاتی به ذهنتون رسیده.
در مورد شروع کار با وردپرس می تونید بدون هیچ هزینه ای از لوکال هاست استفاده کنید و روی کامپیوتر خودتون فضای هاست رو شبیه سازی کنید بعد از تکمیل نسخه ازمایشی تون می تونید هاست رو خریداری کنید و سایت رو منتقل کنید. در مقاله زید در مورد لوکال هاست چیست توضیح داده شده.
https://www.rtl-theme.com/blog/localhost/
بعد از اون می تونید آموزش ساخت بسته نصب اسان از سایت وردپرسی تون رو ببینید.
اما در کل بهتون توصیه می کنم اول مقاله آموزش طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس رو مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی در مورد راه اندازی کسب و کار و نیازمندی های طراحی سایت فروشگاهی گفته شده.
https://www.rtl-theme.com/blog/create-online-store-with-wordpress/
موفق باشید

آیا مفید بود ؟
mahtab140099
mahtab140099
17 فروردین 1400 09:43

ممنون از راهنمایی و پاسخگویی سریعتون. مقاله لوکال هاست چیست رو خوندم و مثل اینکه بیشتر وردپرس رو روی زمپ نصب می کنند. من هم نصبش کردم اما الان به یه خطا خوردم
the ionCube PHP Loader needs to be installed. This is a widely used PHP extension for running ionCube protected PHP code.....
اینو چکارش کنم.
ممنون میشم سریع پاسخ بدین

آیا مفید بود ؟
محبوبه حیدری
محبوبه حیدری
17 فروردین 1400 09:44

برای رفع این مشکل کافیه ماژول ioncube رو نصب کنید. اموزش به صورت ویدئویی فعالسازی ioncube رو ببنید.

آیا مفید بود ؟
BaranDesign
BaranDesign
25 اسفند 1399 11:08

ی سوال از خدمتتون داشتم آیا برای سایت وردپرس نیاز هست که حتما از هاست وردپرس استفاده کنیم اگر هاست وردپرسی نباشه بعدا ممکنه مشکلی پیش بیاد؟

آیا مفید بود ؟
0
زهرا غفاری
زهرا غفاری
26 اسفند 1399 11:29

هاست وردپرس دارای امکانات مورد نیاز یک سایت وردپرسی است و برای سایت وردپرس بهینه تر شده است در مقاله زیر به طور کامل در مورد هاست وردپرس توضیح داده شده است.
https://www.rtl-theme.com/blog/best-wordpress-host/

آیا مفید بود ؟
BaranDesign
BaranDesign
25 اسفند 1399 11:07

ممنون از مقاله کامل اتون

آیا مفید بود ؟
0