ایکون
100 قالب سایت آماده
897 هزار تومان
پیش نمایش
آموزش سئو

معرفی ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی

یکی از دغدغه هایی که افراد در سئو با آن دست و پنجه نرم می کنند، انتخاب کلمات کلیدی است. انتخاب کلمات کلیدی را میتوان مهم ترین قدم برای سئو و بهینه سازی دانست. با راست چین همراه باشید تا با ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی آشنا شوید.

0
02 مهر 1397
آخرین بروزرسانی: 16 آبان 1402

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟

همان طور که قبلا در آموزش یواست سئو گفتیم انتخاب کلمات کلیدی درست باعث افزایش شانس شما برای نمایش در رتبه های برتر نتایج گوگل می شود و تنها گرفتن چراغ سبز یواست و رنک مث کافی نیست.

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟ چه ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی بهترین هستند؟ اینها سوال همیشگی سئوکاران است. انتخاب کلمات کلیدی صحیح، رمز داشتن سئو خوب هستند چون بسیاری از مراحل سئو و بهینه سازی را بر مبنای انتخاب کلمات کلیدی است. برای انتخاب این کلمات باید به دنبال رفتار کاربر باشید ببینید کاربر دنبال چه چیزی است و پاسخ سوال کاربر را بدهید.

مراحل انتخاب کلمات کلیدی عبارتند از:

مرحله 1: جایگاه خود را بررسی کنید

مرحله 2: اهداف خود را مشخص کنید (روی کدام کلمات پولساز برای کسب و کار خود می خواهید رتبه بگیرد یا ورودی گوگل برای کدام مطالب را میخواهید بالا ببرید)

مرحله 3: لیستی از موضوعات مرتبط تهیه کنید

مرحله 4: لیستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید

مرحله 5: از ابزارهای انتتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید

مرحله 6: رفتار کاربر را برای کلمات کلیدی بدست آمده بررسی کنید. برای این کار می توانید از عباراتی که گوگل در نتایج جستجو نمایش می دهد یا از LSI ها استفاده کنید. این عبارات را هم در لیست کلمات کلیدی قرار دهید.

مرحله 7: کلمات کلیدی طولانی ( long tail) را شناسایی کنید و ابتدا روی آنها سرمایه گذاری کنید. این کلمات ctr خوبی دارند.

مرحله 8: لیست کلمات کلیدی را با اولویت مشخص کنید. سختی کلمه کلیدی را در این مرحله درنظر بگیرید.

مرحله 9: لیست موضوعی برای کلمات کلیدی تعریف کنید.

 ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی (تحقیق کلمه کلیدی موثر)

روش های انتخاب کلمات کلیدی و ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین دغدغه های سئوکاران است و هنگام کیورد ریسرچ و بهینه سازی محتوا در ادامه با معرفی معروف ترین ابزارهای انتخاب کیورد با ما همراه باشید.

  • انتخاب کلمات کلیدی با پیشنهادات گوگل

کاربر و جستجوهای او همیشه بهترین منبع شما برای انتخاب کلمات کلیدی است. اما از کجا چنین اطلاعاتی بدست آوریم؟ خیلی ساده است. کافی است صفحه اول گوگل را باز کنید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را سرچ کنید می توانید از نتایج سرچ گوگل استفاده کنید.  البته پیش از هر کاری این تنظیمات را انجام دهید. در بالای صفحه  گوگل setting را انتخاب کنید و از کشویی که باز شده گزینه search setting را انتخاب کنید.

انتخاب کلمات کلیدی- تنظیمات گوگل

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

choosearea

در صفحه تنظیمات جستجو بخش Private results گزینه Do not use private results را انتخاب کنید. به این صورت گوگل نه تنها جستجوهای شما بلکه جستجوهای همه کاربران را نمایش می دهد. این یعنی نتایج جستجو حقیقی و صحیح برای شما نمایش داده می شوند.

حالا در باکس اصلی سرچ، موضوعی که مدنظرتان است را تایپ کنید. با تنظیماتی که انجام داده اید، گوگل پیشنهادات خودش که در واقع، جستجوهای کاربران گوگل هستند را به ترتیب تکرار سرچ ها، برای شما نمایش می دهد. مثلا من کلمه “سئو” را جستجو می کنم. بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی خود گوگل و پیشنهادات آن است.

راهنمای انتخاب کلیدواژه

همه این موارد، می توانند ایده هایی برای شروع نوشتن باشند. یا کلمه کلیدی ای که مد نظر شما باشد. اما انتخاب ها به همنیجا محدود نمی شود. کافی است قبل و بعد از کلمه، فاصله (اسپس) بزنید. یا از کلمات جذاب برای مخاطبان استفاده کنید.

کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل بعد و قبل از اسپیس

انتخاب کلید واژه برای سایت

همانطور که گفتیم، یکی دیگر از راه های انتخاب کلمه کلیدی، اضافه کردن کلماتی است که مرتبط با حوزه کاری شما باشند. مثلا برای سئو، من از “آموزش” استفاده می کنم. عبارات پیشنهادی که آورده شده را می توانید به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید. بسته به حوزه کاری و یا مطلب مدنظر شما از کلماتی مثل خرید، دانلود، فروش، قیمت و … در انتخاب کلمات کلیدی نیز استفاده کنید.

نکته: مهم ترین مزیت این روش، آشنایی با سایت های رقیب است. توجه داشته باشید که بررسی رقبا از اصلی ترین فعالیت های سئو است.

انتخاب کلمات کلیدی

 

  • ابزار keywordtool.io

سایت keywordtool یکی از بهترین ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی است. از سایت های مختلف با هر زبانی که مد نظرتان باشد، می توانید تحقیق کلمه کلیدی را انجام دهید. یک نکته اینکه برای انتخاب زبان فارسی، باید کشور افغانستان را انتخاب کنید. چون ایران در میان کشورها قرار ندارد. عبارات پیشنهادی سایت انتخاب شده را می توانید خروجی بگیرید.

انتخاب کلیدواژه برای سئو

بعد از جستجو، لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی را به شما پیشنهاد می دهد. این کلیدواژه ها از ویژگی خودکار پیشنهاد گوگل (Google’s auto suggest) جمع آوری شده اند. این کلمات برای بلاگر ها و وب مستران گنج اطلاعات است. اما تکمیل خودکار چیست؟ گوگل تکمیل خودکار کلمات کلیدی را بر اساس چگونگی استفاده در جستجو پیشنهاد می کند. یعنی کلماتی که در اول لیست هستند، بیشتر توسط کاربران جستجو می شوند.

Keyword Tool سرعت بالایی دارد و شاید بزرگترین مزیت آن را بتوان در رایگان بودن آن دانست. شما می توانید از کلیدواژه های پیشنهادی برای بهینه کردن سایت وردپرسی تان استفاده کنید. از طرف دیگر، از این ابزار می توانید برای پیدا کردن کلیدواژه های مناسب bing ،youtube و اپ استورها استفاده کنید.

افزونه های سئو وردپرس

choosearea
  • ابزار kwfinder

یکی دیگر از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی سایت keywordfinder قابلیت انتخاب زبان و مکان مورد نظر برای جستجو به شما می دهد. شاید بپرسید چه مزیتی در انتخاب مکان جغرافیایی و زبان وجود دارد؟ مشتریان و کاربران برخی محصولات و سایت ها، محدود به مکان جغرافیایی خاصی هستند. یا فقط برای یک زبان کاربرد دارد. مثلا محصولات سایت راست چین برای کشورهای فارسی و عرب زبان کاربرد دارد. چون تماما راست چین شده هستند.

البته در سایت keywordfinder امکان انتخاب کشور ایران نیست. و شما می توانید فقط زبان فارسی را انتخاب کنید. از نکات قابل توجه دیگر، این که امکان ساخت اکانت و نگهداری اطلاعاتی که در نظر دارید هست. همچنین می توانید از دیتاهای انتخابی خود به فرمت csv و تهیه کپی در کلیپ بورد خروجی داشته باشید. kwfinder را می توان یکی از برترین ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی دانست.

برای نمونه کار سایت، “آموزش سئو” را در زبان فارسی جستجو می کنیم.

انتخاب کلمات کلیدی با استفاده از kwfinder برای سئو

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

همانطور که مشاهده کردید امکانات فراوانی با هر جستجو در انتخاب کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می گیرد.

  • ابزار Google Trends برای تحقیق کلمات کلیدی پربازدید

گوگل ترندز هم به عنوان یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی برای همه آشناست. شما با دیدن آموزش گوگل ترندز به سادگی می توانید کیورد ریسرچ انجام دهید. این بخش از سایت گوگل به شما امکان بررسی تکرار کلمه مد نظر شما و مقایسه چند کلمه با یکدیگر است. امکانی که دید بازتری در انتخاب کلمات کلیدی کارآمد و مفید برای سایت شما خواهد بود. مثلا می توانید ببینید یک مدل گوشی هنوز ترند هست یا نه.

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی google trends

  • ابزار Google Adwords / Keyword Planner

Google Adwords از مفیدترین ابزارهای گوگل است و همانطور که از نامش پیداست، برای تبلیغات گوگل ادز به صورت پولی استفاده می شود. یکی از ابزارهایی که در این سایت وجود دارد، keyword planner نام دارد که از بخش tools می توانید به آن دسترسی داشته باشید. البته از ip ایران نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید. بنابراین دسترسی به فیلترشکن برای آن الزامی است. Keyword Planner میزان جستجو ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و رقابت بر آن‌ ها و سختی کلمات را نشان می‌دهد که بازه بین متوسط (Medium) یا کم (Low) دارند.

انتخاب کلید واژه در مقاله

  • مهمترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی، ابزار Google Search Console

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی به شما در انتخاب کلمات کلیدی کمک می کنند اما اگر قبلا محتوایی منتشر کرده اید با استفاده از  Google Search Console می توانید بفهمید که برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفته اید و نرخ کلیک و ایمپرشن مقاله شما بر ای هر کلمه کلیدی چیست به این ترتیب می توانید بهینه سازی محتوایی را که نوشته اید انجام دهید.

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

  • ابزار LSI Graph

LSI Graph یا LSI یا «latent semantic indexing» ر به عبارت بهتر و به زبان ساده، کلمه‌های کلیدی LSI کلماتی که از نظر معنایی یا موضوعی با هم قرابت دارند را پیشنهاد می دهد این کلمات لزوماً با هم مترادف نیستند یا شکل‌های مختلف همدیگر محسوب نمی‌شوند این ابزار بیشتر برای انتخاب کلمات کلیدی زبان انگلیسی کاربرد دارد.

  • ابزار Ubersuggest

Ubersuggest نیز یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی است که با تکیه برGoogle Suggest در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کند. نیل پاتل چند سال پیش Ubersuggest را توسعه داد. برای استفاده از این ابزار در انتخاب کلمات کلیدی به کافی است که کلمه کلیدی را در کادر مربوطه وارد کنید تا فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط به همراه یک نمودار و ‌سایت‌ هایی که بالاترین رتبه را برای آن کلمه دارند نمایش داده شود. Ubersuggest مدعی است که کلمات کلیدی که ارائه می دهد جدید هستند و حتی در Keyword Planner گوگل نیز وجود ندارند.
معرفی ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی
  •  Open Site Explorer

این ابزار رایگان توسط Moz طراحی شده که می توانید داده های هر دامنه و سایت را بررسی کنید. اینکه چه کسی به آن دامنه لینک داده، چه anchor text استفاده کرده و… . از طرف دیگر، Open Site Explorer اطلاعات مفیدی مثل برترین صفحات، دامنه های مرتبط، صفحاتی که به سایت شما لینک داده اند و … را در اختیارتان قرار می دهد.

درست است که این سایت رایگان است؛ اما روزانه برای هر فرد محدودیت جستجو قرار داده است. ضمن اینکه اطلاعاتی که از هر دامنه دریافت می کنید، در حد چند سطر هست. برای استفاده از امکانات کامل لازم است که اکانت Moz Pro را خریداری کنید. به این صورت به امکانات بسیار بیشتری دسترسی خواهید داشت.

تصویر زیر بخشی از اطلاعاتی است که این ابزار، از سایت خودتان یا سایت رقیب، در اختیارتان قرار می دهد.

بهترین ابزار سئو

اگر به دنبال این هستید که چگونه کلمات کلیدی انتخای کنید می توانید از همه یا تعدادی از ابزارهای گفته شده در انتخاب کلمه کلیدی استفاده کنید. البته اگر شما از روش ها یا ابزاهای دیگری برای انتخاب کلمات کلیدی و سئو نوشته وردپرس استفاده می کنید خوشحال می شویم در بخش دیدگاه ها بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی که استفاده می کنید را با ما در میان بگذارید.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه Yoast Keyword Assistant، افزونه دستیار کلمه کلیدی یواست
دسته بندی : افزونه سئو
459
فروش
86%
رضایت
زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و 3 ساله که وردپرس و سئو کار می کنم.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
بنر
رفع مشکل کندی پیشخوان وردپرس در هاست های ایرانی
عوامل زیادی باعث کندی سرعت پیشخوان وردپرس می شوند که باید آنها را بررسی و رفع کنید. یکی از مشکلاتی که اخیرا باعث کاهش سرعت لود شده استفاده از هاست های ایرانی است. اگر شما هم از هاست ایرانی استفاده می کنید این مقاله را از دست ندهید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.